به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۲۶۷۷۵۱

آیا یارانه‌ها زیاد می‌شود؟

آیا یارانه‌ها زیاد می‌شود؟
گروه اقتصادی: تورم به ۵۰ درصد رسیده ولی همچنان واریزی‌های دولت ثابت است اما مردم درخواست افزایش مبلغ یارانه‌ها دارند، چقدر احتمال دارد به واریزی‌های ماهانه اضافه شود؟ براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ به نقطه به ۵۰ درصد رسیده که طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده، این در حالی است که بسیاری از خانوارها به خاطر فشارهای اقتصادی چشم به‌ راه یارانه هستند و برخی از مشمولان نیز از دولت درخواست افزایش رقم یارانه را دارند.

در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند و برای حدود ۱۸ میلیون نفر تنها یارانه نقدی واریز می‌شود؛ یعنی به طور مثال یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۳۵ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد.مجلس، قبل از عید و در جریان تصویب لایحه بودجه برای افزایش دو برابری یارانه‌ها خیز برداشته بود اما به قانون تبدیل نشد و نهایتا دولت موظف شد همان دو یارانه سال قبل را به طور ثابت در سال ۱۴۰۰ بپردازد.افزایش یارانه‌ها با توجه به افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها پرتکرارترین خواسته‌ مردم است که احتمالا به وعده انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری تبدیل می‌شود تا بخواهند روی افزایش آن مانور دهند.

دو سناریوی افزایش یارانه‌ها چیست؟
عملکرد دولت در دوره کرونا نشان می‌دهد که امکان افزایش مبلغ یارانه‌ها وجود دارد. در یک سال گذشته دولت سه یارانه موقت پرداخت کرده است.بار اول در بهار سال گذشته بود که به سه میلیون نفر در پنج مرتبه یارانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی پرداخت کرد. سپس در چهار ماه پایانی سال گذشته به صورت ماهانه به ۳۴ میلیون نفر یارانه ۱۰۰ هزار تومانی داد. امسال هم در روز اول فروردین به کسانی که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند یارانه رمضان داد.
در واقع اگرچه براساس بودجه، امکان اضافه کردن یارانه جدید یا افزایش مبلغ یارانه‌های واریزی وجود ندارد اما دولت می‌تواند به صورت مقطعی یارانه بدهد. همچنین در سال ۹۸ یارانه معیشتی بنزین بدون این که در بودجه آن سال آمده باشد در دستور کار دولت قرار گرفت اما چون قیمت بنزین ۲۰۰ درصد افزایش یافت دولت اعلام کرذ که از محل افزایش قیمت حامل‌های سوخت این یارانه را پرداخت می‌کند.

بنابراین دو سناریو وجود دارد:
اول: اگر شرایط کرونا ادامه داشته باشد و وضعیت معیشت مردم سخت‌تر شود، احتمالا دولت پرداخت یارانه جدید را در دستور کار قرار می‌دهد.
دوم: از طریق ایجاد منابع درآمدی جدید برای دولت، یارانه سومی به واریزی‌های هر ماه اضافه شود که احتمالا منابع آن از طریق افزایش قیمت در یک بخش خاص تامین می‌شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: یارانه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها