به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۲۶۷۷۵۵

شورای شهر در حد حفاری معابر هم اختیار ندارد

شورای شهر در حد حفاری معابر هم اختیار ندارد
گروه جامعه: در آستانه انتخابات شورای شهر در بیست و هشتم خرداد همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، منتقدان و حتی برخی از دوستان جریان اصلاح‌طلب معتقدند شورای پنجم عملکرد قابل قبولی نداشته است؛ حجت نظری سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اما بر این باور است کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند مصداقی ارائه نمی‌کنند و منطقی پشت‌ حرف‌های آنها وجود ندارد.

در عین حال او معتقد است برخی جریان‌های رسانه‌ای تلاش کردند تا اقدامات شورای پنجم از چشم شهروندان دور بماند. به اضافه آنکه بسیاری از منتقدان رویه گذشته اداره شهر، با روی کار آمدن شورای جدید توقع ادامه همان روند گذشته را داشته و حالا که متوقف شده از عملکرد راضی نیستند. نظری تاکید می‌کند که مسبب نارضایتی‌های موجود دولت است و این نارهاضایتی ارتباطی به عملکرد مدیریت شهری ندارد. مصاحبه تفصیلی این عضو شورا در زیر می‌خوانید.
 
حجت نظری در واکنش به انتقادها مبنی بر عملکرد غیر قابل قبول شورای پنجم شهر تهران می‌گوید: اولین نکته‌ای که در مورد عملکرد شورای پنجم تهران باید به آن اشاره کنیم این است که به طور طبیعی با توجه به کاستی‌هایی که در قانون شورا‌ها و قوانین دیگر کشور در حوزه اختیارات شورا‌ها وجود دارد خیلی از انتظاراتی که شهروندان از شورا دارند خارج از توان آن است.

او ادامه می‌دهد: مثلا بحثی برای احیای زیست شبانه در شهر تهران مطرح شد که شورا برای آن مصوبه‌ای داد و این مصوبه مورد اعتراض قرار گرفت. در نهایت شورا در قالب دیگری تلاش کرد این محتوا را به تصویب برساند و تصویب هم شد، اما وقتی به اجرا می‌رسیم دستگاه‌های مختلف مدعی می‌شوند. همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، نظامی و انتظامی ممکن است حرف‌هایی داشته باشند که بخشی مورد قبول شورا است و بخشی نیست، اما نکته این است که اهرم‌های دستگاه‌های غیر مدیریت شهری بیش از مدیریت شهری است و به راحتی مصوبات شورا کن لم یکن می‌شود.

سنگ‌اندازی در جریان اجرای مصوبات و خواسته‌های شورای پنجم
نظری اضافه می‌کند: یکبار درباره کنسرت در فضای باز اقداماتی انجام دادیم به نحوی که با وزارت ارشاد نامه‌نگاری‌هایی کرده و مکان‌یابی کردیم که اگر قرار باشد کنسرت در فضای باز برگزار شود کدام مکان‌ها از جهت دسترسی و تامین پارکینگ مناسب هستند. آقای همایون شجریان نیز اولین کسی بود که اعلام آمادگی کرد اما در نهایت مجوز لازم از سوی نهاد‌های ذیربط صادر نشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا می‌گوید: درست است در اینجا از نظر مردم خروجی صفر بوده و مردم چیزی ندیده و حس نکردند اما واقعیت این است که شورا کار خودش را انجام داده اما در خروجی اتفاقی نیفتاده است. در دوره شهرداری آقای قالیباف در برج میلاد نمایشگاهی برای حیوانات خانگی و صنایع وابسته به نگهداری از حیوانات خانگی برگزار شد. در همان دوره با شرکت نمایشگاهی شرکت شهر آفتاب هم قراردادی منعقد شد که دومین دوره این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود که این اتفاق به سال ۱۳۹۶ و تغییر دوره مصادف شد و زمانی که شهر آفتاب بنا داشت نمایشگاه را در سال ۱۳۹۷ برگزار کند خیلی فشار وارد شد و گفتند می‌خواهید نگهداری از حیوانات خانگی و سگ‌بازی را ترویج کنید. عده‌ای از انقلابی‌نماها گفتند ما با گروه موتور سوار برای اعتراض به آنجا می‌آییم. یعنی در واقع همین اتفاقی که در دوره قبل افتاد برخی نگذاشتند در دوره پنجم رخ دهد.

شهروندان از اقداماتی که انجام دادیم باخبر نشدند
او ادامه می‌دهد: در دوران آقای قالیباف اگر ۵۰۰ متر از یک اتوبان افتتاح می‌شد اخبار صدا و سیما پوشش همه جانبه داده می‌شد. در این دوره ظرف مدت شش ماه انتهای بزرگراه صیاد شیرازی به بهره برداری رسید، اما جز یکی دو خبر خیلی جزئی آن هم نه در اخبار سراسری بلکه در اخبار استانی عملا توسط صدا و سیما پوشش دیگری داده نشد. اگر همه این موضوعات را کنار هم بگذارید مردم چطور حس کنند کاری انجام شده است؟
این عضو شورای پنجم با بیان اینکه روابط عمومی شهرداری و شورا یا توان مخابره این اخبار را ندارد و یا محاسباتشان به گونه‌ای است که این خبر را نباید به جامعه مخابره کند؛ اضافه می‌کند: هر دلیلی که دارد عملکرد شورا و شهرداری در دوره پنجم به اطلاع جامعه نرسیده است. تاکید می‌کنم ما خیلی از کار‌ها را خواستیم انجام بدهیم که نتوانستیم، اما خیلی از کار‌ها را هم انجام دادیم. هیچکس به این فکر نمی‌کند که دو سال دوره پنجم با کرونا همزمان شد، یکسال شروع تحریم‌ها را داشتیم و سال اول درگیر انتخاب شهردار شدیم! اما با این وجود توانستیم درآمد شهر را تا جایی که برای نگهداشت شهر لازم بود حاصل کنیم و در عین حال از منابع ناپایدار استفاده نکرده و شهر را نفروختیم.

پشتوانه دوره قالیباف را نداریم
او در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند اقداماتی که شورای پنجم می‌گوید نمی‌شود انجام داد را قالیباف عملیاتی می‌کرد، می‌گوید: آقای قالیباف با پشتوانه‌ای در شهر فعالیت کرد که این پشتوانه هرگز برای شورای پنجم وجود نداشت. در بسیاری از امور کشور دولت نمی‌تواند مستقل عمل کند و نیاز است بتواند حمایت‌های بیشتری داشته باشد. حمایت‌هایی که از آقای قالیباف شد بی‌بدیل و بینظیر بود و مطمئنا اگر نصف حمایت‌هایی که از آقای قالیباف شد از شورای پنجم می‌شد چه بسا در طول چهار سال بیش از ۱۴ سال عمر مدیریت شهری اصولگرایان می‌توانستیم در تهران کار کنیم.

نظری در پاسخ به این پرسش که نمونه‌های زیادی از فساد در همین دوره بروز پیدا کرد، می‌گوید: نمی‌شود منکر وجود فساد در لایه‌های مختلف سازمانی با طول و عرض بیش از شصت هزار نفر پرسنل مستقیم و بالغ بر صد هزار پرسنل غیر مستقیم شد، اما تمام تلاش‌ها برای کاهش و از بین رفتن فساد صورت گرفت. درعین حال نمی‍توانید ظرف چهار سال با شرایطی که بود و هست همه مطلوب‌های یک شهروند را برای مدیریت شهری جامه عمل بپوشانید.

ذائقه مردم به شیوه قالیباف و احمدی‌نژاد عادت کرده است
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: در شهر تهران ۱۴ سال یک نگاه و جریان حاکم بود دو سال توسط آقای احمدی نژاد و ۱۲ سال توسط آقای قالیباف و ذائقه مردم در مدیریت شهری به سمت و سویی در مدیریت شهری تغییر کرده است. خیلی از کسانی که به ما رأی دادند گفتند این ذائقه اشتباه است و ما به شما رأی می‌دهیم تا این ذائقه را تغییر دهید، اما وقتی روی کار آمدیم انتظارات از ما بر اساس همان ذائقه قبلی بود و طبیعی است ظرف چهار سال نمی‌توانیم ذائقه ۱۴ ساله را تغییر دهیم.

او با بیان اینکه موضوع فوق در موضوع پسماند مصداق پیدا می‌کند، می‌گوید: در گذشته شکل جمع‌آوری زباله اینگونه نبود و به جای مخزن شهروندان در ساعت مقرری زباله‌های خود را دم در می‌گذاشتند. اما این ذائقه در حال حاضر تغییر پیدا کرده و همین تغییر سبب بروز پدیده زباله‌گردی و کودک زباله‌گرد شد. در حال حاضر که می‌خواهیم مخازن را حذف کنیم با مقاومت شهروندان مواجه هستیم.

نظری اضافه می‌کند: فیلم «قانون میگه» یک فیلم ایتالیایی است که سال ۱۳۹۷ در جشنواره فیلم فجر اکران شد. این فیلم کاملا حال و روز شورای پنجم است؛ در شهری در ایتالیا مردم از رویکرد شهردار گذشته، بی‌نظمی، وجود رانت و نابرابری به ستوه می‌آیند و به استاد دانشگاهی پناه برده و او را شهردار می‌کنند. اما از روزی که شهردار می‌شود همان چیز‌هایی که به خاطرش شهردار سابق را کنار گذاشته و به او رأی دادند، از او خواستند و به اندازه‌ای این خواسته‌ها ادامه داشت و شهردار مقاومت کرد تا در نهایت او را مجبور به استعفا کردند و مجددا شهردار سابق را روی کار آوردند.

مسبب نارضایتی عمومی دولت است و ربطی به شورای شهر ندارد
نظری با بیان اینکه عمق فاجعه این است حرف‌هایی که من و شما می‌زنیم برای جامعه هیچ جذابیتی ندارد و نهایتا ممکن است یکسری از خواص این مصاحبه را بخوانند، می‌گوید: غالب جامعه ما امروز درگیر مشکلات معیشتی، شغلی و امثالهم هستند که کاملا حوزه اجرایی آن دولت است و هیچ ارتباطی با مدیریت شهری پیدا نمی‌کند؛ لذا در این نارضایتی عمومی که به وجود آمده و مسبب آن دولت است و دولت هم می‌تواند آن را تغییر دهد، شورا‌ها متضرر می‌شوند، چون اساسا همیشه انتخابات شورا‌ها تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بوده و در حال حاضر که فضای انتخابات ریاست جمهوری فضای بسیار سردی است و آن چیزی که مردم از دولت انتظار داشتند به وقوع نپیوسته به طور طبیعی نسبت به شورا‌ها نیز دلسرد هستند و می‌گویند شورا‌ها کاری نکردند. زمانی که می‌پرسیم چه کاری باید می‌کردند عمدتا یا پاسخ مشخصی وجود ندارد یا پاسخ برای خود کسانی که پاسخ می‌دهند نیز قانع کننده نیست. بسیاری از امور که بر اساس قانون بر عهده و وظیفه شورا‌ها بوده به انجام رسیده و شورا بیش از این اختیاری نداشته که انجام دهد.

شورای شهر در حد حفاری معابر هم اختیار ندارد
نظری با بیان اینکه شهرداری حتی در این حد که طرح ترافیک را لغو یا برقرار کند نیز اختیار ندارد، تاکید می‌کند: حتی به اندازه‌ای اختیار ندارد که برای حفاری معابر وزارت نیرو را مکلف کند که به شیوه خاصی عمل کند چرا که او بر اساس مصوبات بالادستی عمل کرده و طبق قانون مصوبات شورا‌ها نمی‌تواند مغایر قوانین و مقررات جاری باشند؛ لذا شورا واقعا اختیار ندارد و در حد اختیاری که دارد شورای پنجم می‌تواند نمره قبولی دریافت کند و اگر امروز برخی منتقدند این انتقاد‌ها عمدتا متوجه دولت است.

عضو شورای پنجم با بیان اینکه سردی فضای انتخابات مطلوب یک جریان خاص سیاسی است، اظهار می‌کند: آن‌ها دوست دارند همانطور که مردم در پای صندوق‌های رأی انتخابات مجلس شرکت نکردند و مجلس مطلوب خودشان روی کار آمد همان اتفاق درباره شورا‌ها نیز تکرار شود تا راحت‌تر بتوانند کرسی‌های مدنظر خودشان را کسب کنند. تا بتوانند راحت‌تر کشور را یکدست کنند که این یکدستی بی‌شک به ضرر کشور و نظام خواهد بود و امیدوارم قوای عاقله در جریان اصولگرایی ورود کنند و مانع نگاه تندرو شوند تا نه کشور و نه نظام از این موضوع دچار آسیب شود.

عقلای اصولگرایان جلوی تلاش برای یکدستی را بگیرند!
او در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما برای اصولگرایان نظر اکثریت اهمیت دارد یا نه، می‌گوید: معتقدم نمی‌شود کل یک جریان را یکدست دانست همانطور که جریان اصلاح طلب نیز یک‌دست نیست. همان طور که لیست یکپارچه اصلاح طلب شورای پنجم هم به واقع یکپارچه نبود و بسیار اختلاف نظر داشتیم و به هیچ وجه نمی‌شود گفت این لیست یکدست بوده؛ در جای جای تصمیمات ما چه در انتخاب شهرداران و چه در مصوبات شورا و چه در امور نظارتی تشتت و چندگانگی خود را نشان داد و در جریان اصولگرایی هم به همین شکل است.
نظری ادامه می‌دهد: معتقدم نگاه تندرویی که به دنبال انتخابات غیر مشارکتی و غیر رقابتی است اکثریت جریان اصولگرایی نیست و در جریان اصولگرایی عقلایی هستند که اگر زود دست به کار شوند می‌توانند جلوی این انحراف و اتفاق نامبارک و نامیمون را بگیرند و آینده کشور و نظام را به خطر نیاندازند.

موافق شورای یکدست نیستم!
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای شورای ششم معتقد به شورای یکدست نیستید، توضیح می‌دهد: بر اساس تجربه‌ای که در تهران تا انتهای دوره پنجم دیدیم اگر شورا ترکیبی از هر دو جناح باشد به مراتب اتفاق بهتری رقم خواهد خورد. البته این تصمیمی است که مردم باید بگیرند و نمی‌دانم چه اتفاقی برای دوره آینده رخ خواهد داد.

مردم می‌گویند اشتباه کردیم در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکردیم
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همچنین در واکنش به بی تمایلی و رقبتی مردم برای شرکت در انتخابات، می‌گوید: از مجلس دهم نیز انتقاد می‌کردند که این مجلس هیچ کاری نکرد، اما بعد خیلی از مردم می‌گویند اشتباه کردیم در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکردیم و شاید اگر رأی می‌دادیم ترکیب قدری متفاوت می‌شد؛ و علت صحبت‌هایشان نیز از برخی مصادیق می‌آید مثلا طرح موضوع لغو غربالگری در مجلس فعلی.
نظری اضافه می‌کند: زمانی که غربالگری از شمول بیمه خارج شود برای کسانی که از تمکن مالی برخوردار نیستند این امکان سلب شده و احتمال تولد کودکان دارای معلولیت را به شدت افزایش می‌دهد. تصویب قوانین برای حمایت از این قشر در مجلس دهم رقم خورد، اما همین جریان رسانه‌ای مانع از انتشار آن شد. پیگیری‌هایی که در حوزه بانوان و جوانان در مجلس دهم شد بی‌بدیل بود و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بعد از اقداماتی بود که مجلس دهم در حوزه جوانان انجام داد؛ لذا مجلس دهم که برخی معتقدند کاری نکرد با همه ضعف‌ها و کاستی‌هایی که شاید بشود برایش برشمرد معتقدم کارنامه‌ای به مراتب بهتر از مجلس یازدهم که همچنان تا پایان راه زمان دارد و پیش‌بینی نمی‌شود تغییر ریل دهد، داشته است.

این عضو شورا می‌گوید: در کشور‌های توسعه یافته اگر مادری کودک معلول به دنیا بیاورد امتیازاتی دریافت می‌کند برای مثال در کشور‌های اسکاندیناوی به مادر حقوق ماهیانه پرداخت می‌شود، اما ما در ایران هیچ امکانات مشخص و درستی برای جامعه معلولان نداریم و در مقابل مجلس یازدهم بنا دارد غربالگری را حذف کند تا احتمالا کودکان معلول بیشتری به دنیا آمده و جامعه را دچار هزینه‌های بیشتر کنند. این درحالی است که هزینه‌ای که در قالب پوشش بیمه برای غربالگری می‌پردازند به مراتب کمتر از هزینه‌ای است که در ادامه باید برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و سطح شهر انجام دهند.

او تاکید می‌کند: معتقدم رأی ندادن حاصلش اتفاقات این چنینی است. چه بسا مجلس یا شورایی داشته باشید که شاید خیلی آهسته کارهایش را انجام دهد و از مطلوب شما فاصله داشته باشد، اما بر خلاف منویات شما عمل نکند، اما شما به واسطه سرعت کند او حاضر شوید با صندوق رأی قهر کنید و جریانی سر کار بیاید که با سرعت بیشتری بر خلاف آن چیزی که می‌خواستید حرکت کند.

یاس مردم و اصلاح‌طلبان از انتخابات ۱۴۰۰
نظری در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح‌طلبان با قدرت بیشتری به میدان نمی‌آیند، می‌گوید: احساس می‌کنم فضای اصلاح طلبان جامعه به شدت متاثر از فضای جامعه است؛ یعنی چون جو جامعه جوی بسیار مأیوس، ناامید و سرد است اصلاح طلبان هم متاثر از این جو خیلی رغبتی برای کنش انتخاباتی ندارند و از این بی‌رغبتی، یأس و ناامیدی هم مردم و هم جریان اصلاح طلبی و کشور ضرر خواهند کرد.
مرجع : رویداد‌۲۴
برچسب ها: حجت نظری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها