به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۲۶۷۷۹۱

عجیب‌ترین عامل موثر در بروز سرطان پوست

عجیب‌ترین عامل موثر در بروز سرطان پوست
گروه علمی: دانشمندان آمریکایی و انگلیسی می‌گویند مصرف گروهی از مواد غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در افراد افزایش دهد.سرطان پوست یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در جهان است. اشعه یو وی (UV) که از نورخورشید به پوست می‌رسد، یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز این سرطان محسوب می‌شود.ملانوما پوستی نوعی از سرطان پوست است که می‌تواند به دیگر اندام‌ها و بافت‌های بدن نیز سرایت کند. ملانوما در واقع یک تومور با منشا سلول‌های ملانین دار پوست است و می‌تواند به سرعت در تمامی بدن گسترش یافته و فرد را به کام مرگ بکشاند.
با این حال، برخی موارد می‌تواند باعث تشدید احتمال بروز ملانوما شود. تحقیقات جدید دانشگاه ایندیانا آمریکا نشان می‌دهد مصرف مرکبات ارتباط مستقیمی با ملانوما دارد. این موضوع در کنار عوامل دیگر مانند سن، عادت به برنزه کردن پوست و داشتن پوست روشن می‌تواند خطر احتمال ابتلا به ملانوما را در فرد افزایش دهد.

همچنین تحقیقات بر روی نزدیک به ۲۰۰ هزار شهروند انگلیسی که ۱۶۰۰ تن از آن‌ها به ملانوما مبتلا بودند نشان داد مصرف مرکبات و بخصوص پرتقال در بروز سرطان پوست موثر بوده است. دانشمندان می‌گویند یافته‌ها موید آن است که افرادی که بیش از یکبار در روز پرتقال می‌خورند، ۷۹ درصد بیش از سایرین خطر ابتلا به ملانوما در آن‌ها وجود دارد.
از سوی دیگر، افرادی که بیش از یک بار در روز از آب پرتقال استفاده می‌کنند معادل ۵۴ درصد خطر ابتلا به ملانوما در آن‌ها نسبت به سایرین افزایش می‌یابد. همچنین مصرف پرتقال در افرادی که پوست روشن و بوری دارند می‌تواند خطر ابتلا به ملانوما را بیش از سایرین افزایش دهد.

دکتر اندرو مارلی، مسئول این تحقیقات در این زمینه می‌گوید: پسورالن یک ترکیب شیمیایی است که به وفور در مرکبات یافت می‌شود احتمالاً در این موضوع موثر است. این ترکیب شیمیایی در معرض اشعه ماورای بنفش می‌تواند به داخل دی ان‌ای (DNA) نفوذ کند و دلیل اصلی بروز سرطان پوست است. دانشمندان به همین دلیل اقدام به بررسی مصرف مرکبات و تاثیر آن بر بروز سرطان پوست کردند.او افزود: ما در تحقیقات خود شاهد بودیم مصرف مرکبات و به ویژه پرتقال به طور قابل توجهی خطر ابتلا به ملانوما را در افراد افزایش می‌دهد. این نتایج می‌تواند به پزشکان برای توصیه مناسب به افراد پرخطر از نظر ابتلا به سرطان پوست کمک کند.

برای نخستین بار است که پزشکان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، توصیه‌های غذایی مطرح می‌کنند. از آنجا که اصلی‌ترین دلیل بروز این سرطان قرار گرفتن در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید است، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و قرار نگرفتن در مقابل اشعه خورشید از رایج‌ترین توصیه‌ها به افراد در خطر بوده است.
برچسب ها: سرطان پوست
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها