به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۲۶۷۸۰۷

کارتون سفرهای «سعدی» در قرنطینه ساخته شد

کارتون سفرهای «سعدی» در قرنطینه ساخته شد
گروه فرهنگی: تهیه‌کننده «سفرهای سعدی» با اعتقاد بر اینکه این انیمیشن با تولیدات کمپانی‌های مطرح دنیا برابری می‌کند، اظهار کرد: تلویزیون انیمیشن‌های زیادی درباره سعدی تولید کرده است، اما هدف ما ساخت سریالی بود که بتواند از دیدگاهی تازه به سعدی شیرازی، شاعر حکمت و اخلاق بپردازد.
 
الهام نادری‌فرید ـ تهیه‌کننده پویانمایی «سفرهای سعدی»، از ساخت دو فصل دیگر این انیمیشن خبر داد و گفت: در حال حاضر دو فصل دیگر برای ساخت مصوب‌شده و بعد از تدوین فیلمنامه تولید آغاز می‌شود.او با اشاره به اینکه هدف از ساخت این انیمیشن، صرفا ساخت سریالی منتسب به سعدی نبوده است، گفت: تلویزیون انیمیشن‌های زیادی درباره سعدی تولید کرده است، اما هدف ما ساخت سریالی بود که بتواند از دیدگاهی تازه به سعدی شیرازی، شاعر حکمت و اخلاق بپردازد. به همین سبب با توجه به اینکه سعدی سفرهای بسیاری داشته و بخش زیادی از عمر خود را در سفر بوده است، تصمیم گرفتیم حکایت‌های سعدی را با نگاه به سفرهایی که داشته است، روایت کنیم.

وی ادامه داد: البته نباید این تصور شود که این سریال تنها یک سفرنامه است، بلکه ما از خود حکایت‌ها و اشعار گلستان و بوستان استفاده کردیم با این تفاوت که دیگر سعدی راوی نیست، بلکه سعدی در جریان داستان قرار می‌گیرد. در واقع از کتاب‌های سعدی اقتباس شده، اما نخ تسبیح داستان‌هایی که روایت می‌شود، آغاز سفرهای سعدی از شیراز است.تهیه‌کننده «سفرهای سعدی» با بیان اینکه در این پویانمایی برای نخستین بار به صورت خاص به سفرهای سعدی پرداخته می‌شود، بیان کرد: سعدی در نقاط عطف داستان وجود دارد، مشکلات را حل می‌کند و با کاراکترها همراه می‌شود.  

نادری فرید درباره اینکه در این انیمیشن به چه خصوصیاتی از سعدی پرداخته شده است، گفت: ما سعدی را در خود قصه قرار دادیم، چرا که قصد داشتیم مخاطب این پویانمایی که نوجوانان هستند، با این شاعر، شخصیت اخلاق‌مدار و معلم آشنا شوند به همین منظور خصلت‌های اخلاقی سعدی را هم در کنار داستان‌گویی به صورت غیرمستقیم به نمایش گذاشته‌ایم.  وی در پاسخ به این پرسش که «سفرهای سعدی» تا چه اندازه به استانداردهای جهانی تولید انیمیشن نزدیک است، مطرح کرد: اول می‌خواهم این نکته را بگویم که متاسفانه زمانی که اسم پروژه‌های استانی به میان می‌آید عده‌ای فکر می‌کنند، پروژه باید ضعیف‌تر باشد و سطح کیفی آن پایین‌تر؛ در حالی که پروژه‌ای که استاندارهای لازم را داشته باشد در هر جایی ساخته شود، دیده می‌شود.

این تهیه کننده با بیان اینکه همواره با تمام تنگناهایی که وجود داشت کیفیت کار را در حد استاندارد بین‌المللی نگه داشتیم، تاکید کرد: ما ترجیح دادیم کاری را تولید ‌کنیم که حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین دلیل تمام سعی خود را کرده‌ایم که استانداردهای لازم را رعایت کنیم. اگر این پروژه در کنار دیگر پروژه‌های تلویزیونی بسیاری از کمپانی‌های مطرح یا VOD ها قرار داده و مقایسه شود، «سفرهای سعدی» با آن‌ها برابری می‌کند و حتی در بسیاری از موارد از دیگر پروژه‌ها کیفیت تولیدی بالاتری دارد.  

نادری فرید با بیان اینکه «سفرهای سعدی» پروژه بسیار سختی بود، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ کاراکتر برای این مجموعه ساخته شده‌ و برخی مواقع در یک صحنه ۶ تا ۷ کاراکتر باید انیمیت می‌شدند و تعداد بالای کاراکتر در یک صحنه کار را برای گروه تولید دشوار می‌کند. «سفرهای سعدی» دیالوگ‌محور و قائم بر یک یا ۲ کاراکتر نبود. چراکه سعدی در سفر بود و ما لوکیشن‌ها و کاراکترهای مختلف و فضاهای متفاوت را هم خلق کردیم.  

تهیه‌کننده «سفرهای سعدی» با بیان اینکه این پروژه از صداپیشه‌های پیشکسوتی بهره برده است، گفت: نام‌آوران عرصه دوبله مانند آقایان تورج نصر، سعید بحرالعلومی، سعید مقدم‌منش و دیگر چهره‌های مطرح دوبله در این پروژه حضور دارند و ما توانستیم از حضور آن‌ها بهره ببریم.وی افزود: صدا در انیمیشن اهمیت بسزایی دارد.  آقای شافعی مدیر دوبلاژ از عهده این مهم برآمدند. صداگذاری کار نیز با دقت زیادی ساخته شد و آقای درگاهی به عنوان طراح صدا حتی در بسیاری از سکانس‌ها چندین بار صداگذاری می‌کردند تا به صدای ایده‌آل برسند به ویژه در صحنه‌های جنگ‌های صحرایی و جنگ‌های دریایی که چندین صدا باید شنیده می‌ شد، کار با حساست آماده شد.

نادری فرید درباره‌ی امکانات لازم برای تولید پویانمایی اظهار کرد: «سفرهای سعدی» پروژه بسیار سنگینی بود، کار در برخی مواقع به کندی پیش می‌رفت و گاهی برنامه‌ریزی‌های ما به تعویق می‌افتاد اما باید بگویم صداوسیمای مرکز فارس بسیار به ما کمک و در واقع همراهی کرد تا خللی در کارمان ایجاد نشود و کیفیت کار پایین نیاید اما به هرحال آن امکاناتی که در پایتخت برای تولید انیمیشن وجود دارد، در دسترس انیماتورها نیست و گاهی اوقات هزینه تولید ما در شهرهای دیگر بالاتر از پایتخت می‌شود. اما دوستان زیادی در شهرهای دیگر مشغول به کار هستند که برای دیده شدن نیاز به حمایت دارند.  

تهیه‌کننده «سفرهای سعدی» با بیان اینکه دوران کرونا فرصتی را برای سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و صداوسیما فراهم کرد، گفت: مستندسازان و فیلمسازان اگرچه کارشان در دوران کرونا با مشکلاتی مواجه شد اما این دوران برای کسانی که انیمیشن می‌سازند، فرصت بسیار خوبی را فراهم کرد؛ چراکه می‌توانستند کار خود را در منزل دنبال کنند.نادری فرید افزود: «سفرهای سعدی» یکی از این پویانمایی‌هاست که دستخوش کرونا نشد چراکه دوستان ما در خانه مشغول کار بودند و کارشان را به اشتراک می‌گذاشتند. ما جلساتمان را نیز به صورت ویدیوکنفرانس برگزار و به صورت متداول و با سرعت و کیفیت بالاتر کار می‌کردیم. در نتیجه کرونا مانع کار ما در دوران قرنطینه نشد.  

وی در پایان درباره زمان پخش «سفرهای سعدی» اظهار کرد: باکس پخش در حال حاضر زمان خالی برای این پروژه ندارد و معاون پخش نیز ترجیح می دهد با عجله و در ساعت نامناسب این کار پخش نشود. لذا هنوز زمان پخشی برای این مجموعه در نظر گرفته نشده است و تنها تیزرهای آن از شبکه استانی فارس پخش می‌شود.
به گفته ی این تهیه کننده «سفرهای سعدی» قرار است از شبکه‌های دیگر روی آنتن برود. اما هنوز شبکه یا شبکه‌های پخش کننده آن مشخص نیست.مجموعه پویانمایی «سفرهای سعدی» در ۲۶ قسمت و با موضوع حکایات بوستان سعدی در صداوسیمای مرکز فارس تولید شده است.
برچسب ها: سعدی انیمیشن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها