به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۲۶۷۸۱۵

دولت برنامه ای برای کارگران ندارد

دولت برنامه ای برای کارگران ندارد
گروه اقتصادی: رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره مشکلات کارگران در سال ۱۴۰۰ گفت: دولت در کنترل شیوع کرونا قدمی برای کارگران برنداشته است. کارگری که دغدغه نان شب دارد, چگونه قرنطینه را رعایت کند.فرامرز توفیقی, رئیس کمیته دستمزد شوراهای اسلامی کار درباره مشکلات کارگران درسال 1400 گفت: بعد از شیوع موج چهارم هر روز اخباری مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی باید تعطیل شود,شنیده می شود,این در شرایطی است که دولت به فکر کارگران نیست و حقوق اجتماعی خود را فراموش کرده است.
 
 وی ادامه داد:کارگرانی که تعطیل می شوند, دغدغه معاش, اقساط, کرایه خانه دارند و نمی توانند خانه نشین شوند,کارگران با خانه نشینی نه تنها مشکلات کرونایشان برطرف نمی شود, بلکه دغدغه های دیگری به آنها اضافه می شود.توفیقی گفت: نداشتن نان شب‌ منتج به افزایش نزاع خانوادگی می شود,اگر دولت می خواهد کرونا را مهار کند,باید چاره ی دیگری کند, یک کارگر چگونه می تواند, با داشتن قسط و قرض و هزاران دغدغه سرکار نرود و مراعات کرونا کند. مردم تحت فشار استرس زیاد هستند اما دولت چاره ای برای کارگران ندارد. اکثر کارفرمایان قانون مدار نیستند و تمام موارد قانون افزایش حقوق را اجرا نمی کنند,در صورتی که کارفرمایان تمام میزان افزایش حقوق را اجرا کنند, باز هم کارگر توانایی تأمین حداقل 55درصد سبد معاش خود را دارد, چگونه یک کارگر با چنین درآمدی, مترو سوار نشود, اتوبوس سوار نشود. مدام می گویند مطابق دستور ستاد کرونا, فعالیت نیروی کار باید یک دوم شود.

اما حقیقت این است که این مسئله فقط برای کارمندان دولت رعایت می شود و در بخش خصوصی اجرا نمی شود.
رئیس کمیته دستمزد شوراهای اسلامی کار با طرح این سوال که دولت چه قدمی برای کمک به کارگران برداشته است گفت:ارائه سبد کالا و کمک های حمایتی هم به همه کارگران داده نمی شود. کارگری که حداقل حقوق را دریافت می کند و مستأجر است,چگونه می تواند از پس هزینه ها بر بیاید و با مترو و اتوبوس رفت و آمد نکند و مراقب سلامتی خود و خانواده خود باشد؟وی بیان کرد: دولت باید به حقوق اجتماعی خود پایبند باشد و حافظ جان و مال و ناموس و سلامت مردم طبق قانون اساسی باشد. در حال حاضر صحبت از این می کنند که کارفرمایان بخش های خصوصی واکسن خریداری کنند. این در حالی است که  کارگرانی  هستند که هنوز عیدی خود را دریافت نکرده اند و حقوق معوق دارند. کارگران شهرداری کوته عبدالله اعتراض دارند گلایه مند این هستند, که درایام ماه مبارک رمضان نیازمند حقوق 4ماه معوق خود هستند تا بتوانند نان شب خودرا تأمین کنند و ما واکسن نمی خواهیم, حقوق های معوق ما را بدهند.
برچسب ها: فرامرز توفیقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها