به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۲۶۷۸۳۶

تعداد و تنوع دانشگاه‌های ایران رشد بی‌رویه دارد؟

تعداد و تنوع دانشگاه‌های ایران رشد بی‌رویه دارد؟
گروه جامعه: معاون امور بین الملل وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره تعداد واحدهای دانشگاهی در کشور و جایگاه آن به نسبت سایر کشورها پرداخت.حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم درباره میزان دانشگاه‌های ایران و انتقادات به بالا بودن تعداد آن‌ها گفت:  اگر بخواهیم به صورت تعداد واحدهای دانشگاهی در نظر بگیرم این انتقاد وارد نیست اما اگر بخواهیم به صورت شعبه ای در نظر بگیریم درست دارد، زیرا برخی از دانشگاه‌های ما مثل دانشگاه آزاد و پیام نور بیش از ۴۰۰ شعبه در شهر‌های مختلف دارند.  
 
سالار آملی ادامه داد: اگر  این واحد‌ها (مثل ۴۰۰ واحد دانشگاه پیام نور یا دانشگاه آزاد) را دانشگاه در نظر بگیرم، تعداد واحد‌های دانشگاهی افزایش پیدا می‌کند؛ مشابه همین را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم داریم که حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ واحد دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم یا علمی کاربردی که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد در شعبات مختلف دارد.  

قائم مقام وزیر در امور بین الملل در توضیح چگونگی محاسبه تعداد دانشگاه ها گفت: اگر مبنا را یک دانشگاه فنی و حرفه‌ای، پیام نور و علمی کاربردی در نظر بگیرم این موضوع زیاد بودن واحدهای دانشگاهی در کشور ما صحت ندارد، زیرا در این صورت دانشگاه‌های ما حدود ۱۰۰ واحد  هستند، ولی اگر بخواهیم واحد‌های دانشگاهی را هم در شمارش خود حساب کنیم بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عدد می‌شوند.

سالار آملی بیان کرد: وجود چندین واحد از یک دانشگاه را سایر کشور‌ها ندارند و می‌توانیم بگوییم که شعبات دانشگاه ها در سایر کشورها خیلی کم هستند و این ویژگی مختص ایران است.  رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی درباره اینکه آیا این واحدهای دانشگاهی نقطه قوت محسوب می شوند یا ضعف، اظهار کرد: وجود این تعداد واحد دانشگاهی نقطه ضعف محسوب نمی‌شود زیرا این شرایط را با توجه به کشور و شرایط خودمان طراحی کرده ایم، هر کسی بر مبنای شرایطی که دارد آموزش عالی را رشد و توسعه می‌دهد؛ با این اقدامی که انجام دادیم در تمام نقاط مرزی کشور  و شهر‌های کوچک دانشگاه داریم.  

قائم مقام وزیر در امور بین الملل اظهار کرد: وجود واحدهای دانشگاهی در تمام کشور و حتی شهرستان های کوچک باعث رشد و ارتقای وضعیت منطقه و افزایش رفت  و آمد مردم می‌شود  علاوه بر این بر تبادل فرهنگی و کاهش تعصبات قومی و مذهبی تاثیر گذار است.  
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها