به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۲۶۷۸۳۹

قرعه‌ کشی‌ های دروغین همچنان قربانی می‌گیرد

قرعه‌ کشی‌ های دروغین همچنان قربانی می‌گیرد
گروه جامعه: در حالی‌ که پلیس بارها درباره قرعه‌کشی‌های دروغین به مردم هشدار داده است اما همچنان کلاهبرداران از این شگرد برای اغفال شهروندان استفاده می‌کنند و در پیشبرد نقشه‌های خود و اغفال طعمه‌های‌شان موفق هستند. «این‌ بار باندی که با همین ترفند از افرادی در استان خراسان شمالی کلاهبرداری کرده‌ است، شناسایی و اعضای آن دستگیر شده‌اند. در چند سال اخیر مجرمان زیادی با این شیوه دست به کلاهبرداری زده‌اند و بررسی‌ها نشان داده است تعداد زیادی از مجرمانی که از این ترفند استفاده می‌کنند، افرادی هستند که به ‌خاطر ارتکاب جرائم مختلف روانه زندان شده‌ و از داخل زندان کلاهبرداری‌ها را هدایت و نقشه‌شان را اجرا می‌کنند.
 
در پی اعلام شکایت تعدادی از شهروندان مبنی‌ بر این که افرادی با ترفند برنده ‌شدن در قرعه ‌کشی اقدام به کلاهبرداری از آنان کرده‌اند، بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان خراسان شمالی قرار گرفت. کارشناسان با انجام تحقیقات فنی و بررسی اظهارات شاکیان پرونده، پی بردند متهمان با ارسال پیامک و تماس‌های کذب با عنوان برنده‌شدن در انواع قرعه‌کشی اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند.

یکی از شاکیان گفت: وقتی با من تماس گرفتند و اعلام شد در قرعه‌کشی برنده شده‌ام، خیلی خوشحال شدم. فردی که تماس‌ گرفته بود، بسیار چرب‌زبان بود و مؤدبانه صحبت می‌کرد؛ به‌ طوری‌ که جای هیچ شکی باقی نمی‌گذاشت که فردی محترم است و حرف‌هایش کاملا صحت دارد. اصلا تصورش را هم نمی‌کردم این ماجرا یک دام باشد. به‌ همین‌ دلیل به حرف فردی که تلفن زده بود، گوش کردم و پای دستگاه عابربانک رفتم تا بتوانم جایزه‌ام را بگیرم اما ناگهان تمام موجودی‌ام برداشت شد و تازه آن زمان بود که فهمیدم فریب خورده‌ام.

کارآگاهان در جریان تحقیقات خود پی بردند متهمان برای ردگم‌کردن و پنهان‌ماندن هویت‌شان مبالغ کلاهبرداری‌شده را به حساب‌های مختلف واریز و سپس اقدام به خرید کالا و جواهرات می‌کردند. کارآگاهان سایبری با هماهنگی لازم و اقدامات فنی و پلیسی دو نفر از اعضای این باند را که یک زن و مرد هستند، شناسایی و در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند. این افراد ابتدا اقدامات مجرمانه خود را انکار کردند اما پس از مواجهه با ادله دیجیتال و مستندات پرونده لب به اعتراف گشودند و گفتند سادگی و زودباوری طعمه‌های‌شان باعث می‌شد به‌راحتی بتوانند آنان را فریب بدهند و به خواسته‌شان برسند. آنها توضیح دادند چون حساب‌های بانکی که پول به آنها واریز می‌شد، به نام خودشان نبود، گمان می‌کردند ردپایی از آنان به جا نمانده است و هرگز شناسایی و دستگیر نمی‌شوند. در روند رسیدگی به پرونده مشخص شد متهمان با همکاری افراد سابقه‌دار دیگر که در زندان رجائی‌شهر زندانی هستند، به‌ صورت گسترده اقدام به کلاهبرداری می‌کردند. متهمان در نهایت بعد از تشکیل پرونده برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ یوسف شاکری، رئیس پلیس فتای استان خراسان شمالی با تأکید بر این که کلاهبرداران با ترفندهای مختلف و تبلیغات اغواکننده اطلاعات بانکی آنها را دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: شهروندان در این فضا باید محتاط بوده و فریب وعده‌های دروغین را نخورند که یکی از این وعده‌ها پیامک‌های کذب با عنوان برنده‌شدن در انواع قرعه‌کشی است.

این مقام انتظامی ادامه داد: شهروندان به‌ هیچ‌ عنوان به این‌گونه پیامک‌ها یا تماس‌ها اعتنایی نکنند؛ چراکه قطعا این‌گونه تماس‌ها و پیامک‌های دریافتی راهی برای به‌دام‌انداختن و خالی‌کردن حساب‌های بانکی از طرف کلاهبرداران است. متأسفانه در مواردی به فرد مال‌باخته اعلام می‌شود برنده قرعه‌کشی شده، او را با بهانه‌های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی می‌کنند.»
مرجع : روزنامه شرق
برچسب ها: کلاهبرداری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها