به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۲۶۷۸۶۱

مقابله با بلایای طبیعی با کمک رادارها

مقابله با بلایای طبیعی با کمک رادارها
گروه علمی: تحقیقات انجام گرفته توسط دانشگاه "کرتین"(Curtin) نشان می‌دهد که چگونه ماهواره‌های راداری می‌توانند به بهبود روند تشخیص، نظارت، آماده‌سازی و مقابله در برابر بلایای طبیعی در استرالیا مانند آتش‌سوزی، سیل و زلزله کمک کنند.به گزارش ایسنا، محققان از داده‌های رادار "روزنه ترکیبی"(Synthetic Aperture Radar) که توسط ماهواره‌ی سنتینل-۱(Sentinel-۱) آژانس فضایی اروپا جمع‌آوری شده بود استفاده کردند.
 
دکتر امی پارکر(Amy Parker)، محقق اصلی این تحقیقات از دانشکده‌ی علوم زمین و سیارات کرتین می‌گوید که ماموریت ماهواره‌ی سنتینل-۱ اولین مجموعه‌ی کامل جهانی از داده‌های رادار روزنه ترکیبی را فراهم کرده است که فرصتی برای ارزیابی خطرات در مکان‌های جدید از جمله استرالیا به ما می‌دهد.

دکتر پارکر می‌گوید: علت ارزشمند بودن این رادار این است که می‌تواند در همه‌ی شرایط آب‌ و هوایی و در روز و شب سطح زمین را بررسی کند. در حالی که سامانه‌های قدیمی بررسی زمین، تحت تاثیر ابر، مه، باران و دود بودند.
از داده‌های این رادار می‌توان برای تهیه نقشه‌های توپوگرافی دقیق، ردیابی حرکات سطح زمین، بررسی تغییر کاربری زمین‌ها و تهیه نقشه‌ای از آسیب به زیرساخت‌ها استفاده کرد که همه‌ی این موارد می‌تواند به بهبود ردیابی و پاسخ‌دهی به بلایای طبیعی کمک کند.

اگرچه رادار روزنه ترکیبی منبع خوبی برای ارزیابی خطرات است اما برداشت‌های متفاوتی از داده‌های به دست آمده از آن می‌توان داشت و در استرالیا استفاده از آن محدود به موارد خاصی شده است.در این تحقیقات داده‌های این رادار به ۹ مورد مهم اختصاص داده شد تا توانایی رادار به عنوان ابزاری برای پیشگیری و کاهش بلایا ارزیابی شود. موارد مورد بررسی شامل آتش‌سوزی، سیل و زلزله بود.

دکتر پارکر می‌گوید: برای مثال ما دشت‌های سیلابی وایلدمن(Wildman) در سرزمین شمالی را مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم که این رادار می‌تواند به تهیه نقشه‌ی الگوهای سیل و دشت‌های سیلابی کمک کند.همچنین این رادار می‌تواند به فراهم کردن امنیت برای مکان‌هایی که معادن در آن‌ها قرار دارند و درک فعالیت‌ها و خطرات مربوط به زمین‌لرزه کمک کند.پارکر می‌گوید: پیش از این تصور می‌کردیم که استفاده از داده‌های رادار روزنه ترکیبی بسیار گرانقیمت است اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که با استفاده از ماهواره‌ی سنتینل-۱ می‌توانیم تصاویر اقتصادی و کاملی از استرالیا به دست آوریم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها