به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۲۶۷۸۷۲
مرگ ۱۳ بیمار کووید-۱۹ در آتش‌سوزی یک بیمارستان

شرایط ویروس کرونا در هند فوق بحرانی است

شرایط ویروس کرونا در هند فوق بحرانی است
گروه جامعه: آتش‌سوزی یک بیمارستان ویژه بیماران مبتلا به کرونا در شهر ساحلی ویرار نزدیک بمبئی ۱۳ نفر از افراد بستری را به کام مرگ کشاند و شرایط را در این مرکز درمانی وخیم‌تر از گذشته کرد. آتش‌سوزی در بیمارستان ویجی والاب در شهر ویرار در غرب هند صبح روز جمعه به وقت محلی رخ داد و جان ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا را گرفت. این در حالی است که برخی مبتلایان کرونا بستری در این بیمارستان هم آسیب دیده‌اند و شعله‌های سرکش آتش به باقیمانده ذخیره اکسیژن بیمارستان و دیگر ابزارهای پزشکی لازم برای درمان بیماران کرونا زیان اساسی وارد آورده است.

هند در حالی رکوردهای آمار مبتلایان روزانه به کرونا را می‌شکند که مراکز درمانی آن از نظر ذخیره اکسیژن مایع به بحرانی‌ترین شرایط ممکن رسیده‌اند و به نظر می‌رسد در برخی شهرها و ایالت‌ها دولت مرکزی باید حالت اضطراری اعلام کند. مقام‌های دولتی برای مهار شیوع گسترده کرونا یک هفته قرنطینه سراسری اعلام کرده‌اند اما بعید است در این هفته بتوانند برای تامین ذخایر اکسیژن مایع و دیگر نیازهای ضروری مراکز درمان بیماران کرونا چاره‌ای بیندیشند.

هندوستان در حالی گرفتار موج دوم کرونا شده که فقط دو ماه پیش برخی از مردم و مسئولان این کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری در پی برپا کردن جشن برای شکست دادن ویروس بودند اما در دو روز گذشته بیش از ۶۵۰ هزار نفر در چهار گوشه هند گرفتار کووید-۱۹ شده‌اند و انتظار می‌رود این آمار پس از فقط سه روز از مرز یک میلیون نفر بگذرد؛ رقمی که هیچ کشوری آن را در یک سال گذشته در آمار روزانه مبتلایان تجربه نکرده است.
بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ناامید از رسیدن کمک‌های دولتی و ایالتی برای تامین نیاز اکسیژن و دیگر ابزارهای پزشکی به شبکه‌های اجتماعی روی آورده و از مردم و کاربران سراسر دنیا درخواست یاری کرده‌اند. در موج دوم کرونا در هند آمر مبتلایان روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰ هزار نفر است و دست‌کم هر روز ۲۰۰۰ نفر هم جان خود را از دست می‌دهند؛ رقمی که می‌تواند به یک بحران دیگر در بخش کفن و دفن کشته‌های کرونا دامن بزند.

کمبود اکسیژن در مهاراشترا که کرونازده‌ترین ایالت هند است، در یک روز جان ۲۴ بیمار کووید-۱۹ گرفت و اوضاع در دیگر ایالت‌ها چندان بهتر نیست. رسم هندی‌ها در به آتش کشیدن مرده‌ها هم دیگر مشکل بسیار بزرگ این روزهاست؛ حجم انبوه آتش‌هایی که برای خاکستر کردن مرده‌ها برپا شده به علاوه هوای گرم و شرجی خود هند، شرایط نفس کشیدن را حتی برای زنده‌های سالم سخت کرده است و از سوی دیگر، تامین هیزم و چوب را هم باید به بحران‌ها افزود.

هند هر ماه بیش از ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌کند و آمار تزریق حدود سه میلیون دوز واکسن در هفته‌های اخیر از بالاترین نرخ‌های واکسیناسیون در جهان است اما در کشوری که حدود ۹۰۰ میلیون نفر شهروند بزرگسال زندگی می‌کنند، تزریق روزانه سه میلیون واکسن کرونا قطعا نمی‌تواند جلوی ابتلا و مرگ و میر را بگیرد. هند در کوتاه‌مدت فقط باید روی قرنطینه و فاصله‌گذاری حساب کند، هر چند شاید در این صورت آمار کشته‌های گرسنگی از قربانیان کرونا پیشی بگیرد.

کرونا در بلندترین قله جهان
قله اورست که آن را بلندترین نقطه روی کره زمین می‌مانند، به ویروس کرونا آلوده شد و یک کوهنورد نروژی به نام ارلند نس همراه راهنمای محلی یا شرپا نخستین افرادی بودند که با کووید-۱۹ ناچار به پایین آمدن شدند. نس پس از آنکه با بالگرد به پایین قله منتقل شد، پاسخ مثبت آزمایش کرونا را از یک مرکز درمانی در کاتماندو، پایتخت نپال گرفت، هر چند اعلام کرد حالش خوب است.دولت نپال در تلاش برای از رونق نیفتادن گردشگری در قله اورست امسال به ۳۷۷ نفر مجوز کوهنوردی داده و برآورد می‌شود با کوهنوردان سال گذشته دست‌کم ۳۸۱ نفر در کمپ اصلی اورست باشند. با مثبت شدن آزمایش کرونا در دو نفر از افراد حاضر در کمپ، دیگران هم نگران شده‌اند و بعید است بتوان همه آنها را با بالگرد از ارتفاع ۸۰۰۰ متری به پایین منتقل کرد.
برچسب ها: ویروس کرونا هند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها