به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۲۶۷۹۵۵

تشخیص علائم هوشیاری بیماران با ضربان قلب

تشخیص علائم هوشیاری بیماران با ضربان قلب
گروه علمی: نتایج مطالعه جدید که به‌طور مشترک توسط دانشگاه لیژ، بلژیک و محیط‌زیست فرانسه (PSL) انجام‌شده است، نشان می­‌دهد که فعل و انفعالات مغز و قلب که با استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) اندازه‌­گیری می­‌شود، روش تشخیصی جدیدی برای بیماران مبتلابه اختلالات هوشیاری فراهم می­‌کند. کاترین تالون باودری می­‌گوید: «در حال حاضر، جامعه علمی آگاه است که در شرکت‌کنندگان سالم، پاسخ مغز به ضربان قلب، مربوط به ادراک، هوشیاری جسمانی و خودآگاهی است و ما اکنون نشان دادیم که اگر این فعل و انفعال را در بیماران مبتلابه اختلالات هوشیاری بررسی کنیم، می‌­توانیم از نظر بالینی اطلاعات معنی‌­داری بدست آوریم. در دهه‌های گذشته چندین پیشرفت مهم در تشخیص این بیماران انجام‌شده اما اندازه­‌گیری خودآگاهی این بیماران با عدم برقراری ارتباط، همچنان به‌صورت یک چالش بزرگ باقی‌مانده است.»
 
در این تحقیق ۶۸ بیمار مبتلابه اختلال هوشیاری مورد بررسی قرار گرفتند. ۵۵ بیمار از وضعیت حداقل هوشیاری رنج می‌­بردند و علائم هوشیاری دارای نوسان اما ثابت داشتند، ولی قادر به برقراری ارتباط نبودند و ۱۳ بیمار در وضعیت بیداری بدون پاسخ بودند (پیش از این حالت نباتی نامیده می‌شد) که هیچ علائم رفتاری از آگاهی را نشان نمی­‌دادند. بیماری آنان با استفاده از مقیاس بازبینی بهبود کما، یک آزمایش بالینی استاندارد برای ارزیابی رفتار آگاهانه، تشخیص داده شد.

جیتکا آنن می­‌گوید: «از آنجا که این بیماران از آسیب شدید مغزی رنج می­‌بردند، ممکن بود قادر به نشان دادن علائم رفتاری  هوشیاری نباشند. بنابراین، ما نیز تشخیص خود را بر اساس متابولیسم مغز به عنوان کاوشگر هوشیاری قرار دادیم. اگرچه این اسکن‌­ها حاوی اطلاعات بسیار مفیدی است، اما فقط در مراکز تخصصی می­‌توان از آنها استفاده کرد.»

محققان فعالیت مغز را در حالت استراحت (به‌عنوان‌مثال بدون کار یا تحریک خاص) ثبت و بخش­‌های الکتروانسفالوگرافی را بلافاصله پس از یک ضربان قلب و در زمان‌های تصادفی (یعنی نه زمان وقفه در ضربان قلب) انتخاب کردند. سپس آنان از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای طبقه­‌بندی (یا تشخیص) بیماران در دو گروه تشخیصی استفاده کردند.

محقق دیگر این تحقیق، دیگو کندیا ریوراد توضیح داد: «بخش­‌های الکتروانسفالوگرافی که به ضربان قلب مرتبط نبودند، برای پیش­‌بینی اینکه بیمار هشیار باشد یا خیر، دارای اطلاعات بسیار مفیدی و بخش­‌های الکتروانسفالوگرافی مرتبط با ضربان قلب، در انجام این کار دقیق‌تر بودند. نتایج ما نشان می‌­دهد که ضربان قلب عامل بالقوه‌­ای است که می­‌تواند شواهد تکمیلی از هوشیاری بیمار ارائه دهد.»

توجه به این نکته ضروری است که پاسخ‌­های برانگیخته شده ضربان قلب بیشتر از تشخیص مبتنی بر ارزیابی رفتاری، مطابق با تشخیص مبتنی بر متابولیسم مغز بود. بنابراین به‌نظر می­‌رسد که از پاسخ برانگیخته شده قلب می­‌توان برای اندازه‌­گیری میزان خودآگاهی استفاده کرد که با استفاده از ابزار رفتاری با موفقیت ارزیابی نمی­‌شود.
استیون لوریس، رئیس واحد تحقیقات هوشیاری و مرکز مغز (ULiege, CHU Liege) نتیجه‌­گیری کرد: «چالش بعدی انتقال یافته­‌های ما به کاربردهای بالینی است تا همه بیماران مبتلابه اختلالات هوشیاری بتوانند از تشخیص بهتر با استفاده از فناوری­‌های ارزیابی که به­‌طور گسترده در­ دسترس قرار دارند، استفاده کنند.»
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها