به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۲۶۸۰۸۲

جن ساکی: اسرائیل متحد کلیدی آمریکا است

کاخ سفید: اسرائیل را در جریان مذاکرات برای احیای برجام قرار داده‌ایم
جن ساکی: اسرائیل متحد کلیدی آمریکا است
گروه بین‌الملل: سخنگوی کاخ سفید گفته است، سفر مقامات اسرائیل به واشینگتن، باعث تغییر رویکرد امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام نخواهد شد.
در کنفرانس خبری در کاخ سفید یک خبرنگار پرسید که هفته آینده یک هیئت بلند پایه اسرائیلی به واشینگتن سفر می‌کند تا بر مخالفت خود با بازگشت آمریکا به برجام تاکید کند، آیا این باعث خواهد شد آمریکا نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای ایران تغییر عقیده دهد؟ جن ساکی در پاسخ گفت: «خیر.» سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: اما این را می‌توانم بگویم، اولا این مذاکرات به طور غیر مستقیم در جریان است که یک ظرفیت بالقوه در مسیر دیپلماتیک برای توافق هسته‌ای است. ما از آغاز می‌دانستیم که با چالش روبرو خواهد بود و ما همه طرف‌ها را به تداوم مذاکره تشویق می‌کنیم. ساکی تصریح کرد، در رابطه با اسرائیل باید بگویم، ما آنها را به عنوان شریک کلیدی در جریان مذاکرات و مقاصدمان قرار داده‌ایم و در سفرهای آتی و در آینده هم به این کار ادامه خواهیم داد.
در همین زمینه کابینه محدود امنیتی- سیاسی اسرائیل شب گذشته دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار کرد. به گزارش روزنامه اسرائیل هیوم، یوسی کوهن، رئیس موساد، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل، راهی واشینگتن خواهند شد. آن‌ها شماری از مقامات ارشد نهاد زیردست خود را نیز همراه خواهند برد. بر اساس این گزارش‌ها، یوسی کوهن، «اطلاعات تازه‌ای در مورد ایران» که «آمریکا تاکنون از آن مطلع نشده است» را به آگاهی مقامات دولت جو بایدن خواهد رساند.
برخی از رسانه‌های اسرائیلی پیشاپیش گفته‌اند که این «اطلاعات تازه» بر اساس آرشیو اسناد هسته‌ای ایران است که در زمستان سال ۱۳۹۶، به درخواست سازمان جاسوسی اسرائیل، از انبار محل نگهداری این اسناد، در منطقه شورآباد در حومه تهران، به سرقت رفت. این در حالی است که دومین دور مذاکرات هسته‌ای کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق روز سه‌شنبه پایان یافت و قرار است دور جدید مذاکرات هفته آینده برگزار شود، اما تاریخ دقیق آن اعلام نشده است. پیشرفت در این مذاکرات را مقامات اتحادیه اروپا نیز تأیید کرده‌اند اما در عین حال اذعان دارند که مسیر ساده‌ای در پیش نیست.
روزنامه وال استریت جورنال چهارشنبه اول اردیبهشت به نقل از منابع مطلع نوشت که دولت جو بایدن برای حل اختلافات با ایران بر سر توافق هسته‌ای موسوم به برجام آماده است در مقابل اقدامات تهران، تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران و چند بخش اقتصادی مهم دیگر را رفع کند. دو منبع مطلع که نام آنها فاش نشده روزنامه به وال استریت جورنال گفته‌اند، آمریکا آماده است که تحریم‌های تروریسم علیه بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت، خطوط کشتیرانی و چند بخش اقتصادی مهم از جمله فولاد و آلومینیوم این کشور وضع کرده است را لغو کند اما نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز پنجشنبه به نقل از مقام‌های ایرانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی، فهرست تحریم‌هایی که آمریکا آماده لغو آن‌ها به منظور احیای برجام است را ناکافی می‌داند.
برچسب ها: سخنگوی کاخ سفید
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها