به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۲۶۸۰۹۰

قیمت هر بسته خرما بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان

قیمت هر بسته خرما بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان
گروه اقتصادی: تمام سال ۹۹ و یک ماهی که از سال ۱۴۰۰ گذشته را باید یکی از بی‌ثبات‌ترین دوران قیمت‌ها در تاریخ اقتصاد ایران دانست که بی‌تردید عامل عدم‌مدیریت و سوءمدیریت را باید پررنگ‌ترین دلیل این نابسامانی‌ها قلمداد کرد.

در حالی که مدیران ارشد کشور مرتباً بحران شیوع کرونا و تحریم‌ها را یادآور می‌شوند، اما پرسش اصلی این است که چرا ما در قیمت‌گذاری اقلامی که تولید داخل هستند هم به بحرانی بی‌سابقه خورده‌ایم؟حال که در ایام ماه مبارک رمضان به‌سر می‌بریم و خرما یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی سفره‌های ایرانی در این ماه است گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر بسته خرما بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در شرایطی که یک سوم از ماه رمضان گذشته به‌نظر می‌رسد تدبیر خاصی برای کنترل این کالا انجام نشده و مردم باز هم باید به کوچک‌تر شدن سفره‌های خود بیاندیشند.در همین رابطه، قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم  گفت: متاسفانه در بحث خرما و فرآورده‌هایی مثل گوجه فرنگی، خیار، میوه و حتی صیفی‌جات و... که تولید داخل هستند، قیمت‌ها تصاعدی رو به افزایش است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان افزود: شاهدیم که در بحث مدیریت و کنترل بازار در دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی عملکرد خوبی صورت نگرفته و دولت باید در بحث کنترل بازار تجدید نظر کند. شخص رییس جمهور دستور دادند که باید برای شب عید بحث شبکه توزیع و کنترل فعال‌تر شود، ولی ما ندیدیم که هیچ تحرک مثبتی صورت بگیرد، بلکه برعکس مردم شب عید زیر قیمت‌های نامتعارف له شدند.وی تصریح کرد: الان هم که ماه مبارک رمضان است و باید سر سفره‌های مردم خرما باشد، ولی قیمت خرما به بسته‌ای ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است و سر سفره‌های افطار مردم خرما دیده نمی‌شود و این اصلاً قابل قبول نیست و با عقل جور درنمی‌آید.

ساعدی یادآور شد: استان‌های خوزستان، بوشهر، کرمان و هرمزگان جزو قطب‌های مهم خرما هستند و ما برای تولید و صادرات حرف برای گفتن داریم، ولی عدم‌ تدبیر دولت در امر نظارت در شبکه توزیع باعث شده که وجود لابی‌ها و واسطه‌گری‌ها و افراد ذی‌نفوذ در شبکه‌های توزیع، مانند زالو در حال مکیدن خون مردم باشند و این امر باعث افزایش ناگهانی و بی‌رویه قیمت خرما شده است.

نماینده دشت آزادگان و هویزه اظهار داشت: قیمت خرما در خود خوزستان هم گران است و شوکی به همه جامعه وارد شده است. در حالی که میلیون‌ها نخل در خوزستان وجود دارد و شادگان، خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان و بهبهان قطب تولید خرما هستند، ولی با این حال خرما در همین شهر‌ها هم گران عرضه می‌شود و متناسب با قدرت خرید خانواده‌ها نیست و دولت باید جوابگوی وضع به‌وجود آمده باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: دولت در موقع برداشت خرما، هیچ مسئولیتی را متقبل نمی‌شود و دست دلال‌ها را باز می‌گذارد تا آن‌ها با پایین‌ترین قیمت از تولیدکننده‌ها و کشاورزان خرید کرده، انبار کنند و هر زمان که می‌خواهند و با هر قیمتی که علاقه دارند بفروشند و گویا دولت اسیر دلالان شده است.ساعدی گفت: این لابی‌ها در درجه اول در وزارت جهادکشاورزی و بعد از آن در وزارت صمت اتفاق می‌افتد و مردم چوب بی‌برنامگی، بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی نهاد‌های مرتبط با شبکه توزیع و کنترل بازار را می‌خورند.

این نماینده استان خوزستان اظهار داشت: قیمت میوه‌ها هم به همین صورت است و ما دیگر از میوه گذشته‌ایم. کارگران و قشر کم‌درآمد و افراد زیر خط فقر چه کنند؟ میوه نخورند؟ حالا از میوه که گذشته‌ایم، ولی ما تولیدکننده خرما در منطقه خاورمیانه بوده و در صادرات خرما در حال رقابت با عربستان هستیم. این گرانی را کجای دلمان بگذاریم؟ واقعاً به مردم چه باید گفت؟ تا کی آقایان می‌خواهند به این شکل کشور را اداره کنند؟

وی افزود: دولت اگر به‌ موقع خرما را از باغداران و کشاورزان خرید تضمینی نکند با این کار دست دلالان را باز گذاشته و این رانت‌خواری‌ها ادامه پیدا می‌کند.ساعدی در پایان خاطرنشان کرد: یا دولت می‌داند و نمی‌خواهد جلوی این روند را بگیرد و سکوت کرده و یا نمی‌داند! اگر نداند هم زیر سوال است، چون موظف است لحظه به لحظه به وضعیت بازار اشراف کامل داشته باشد. کاش دولتمردان این چند صباحی که از عمر دولتشان مانده کمی بیشتر و بهتر مدیریت کنند تا بیش از این خاطره بد از آن‌ها در ذهن مردم نقش نبندد.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: قیمت خرما
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها