به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۲۶۸۱۹۵

جو بایدن کشتار ارامنه را نسل‎‌کشی خواند

جو بایدن کشتار  ارامنه را نسل‎‌کشی خواند
گروه بین الملل:جو بایدن قتل عام ارامنه در سال ۱۹۱۵ را نسل‌کشی توصیف کرده است. او اولین رئیس جمهور آمریکاست که چنین می‌کند.
این کشتار در روزهای پایانی امپراتوری عثمانی در آستانه تشکیل ترکیه مدرن روی داد.این موضوع شدیدا حساس است، و هرچند ترکیه به ارتکاب فجایع در آن زمان اذعان می‌کند اما اصطلاح نسل‌کشی را رد می‌کند.یک سخنگوی کاخ سفید گفت که این تصمیم به معنی مقصر شناختن ترکیه امروز نیست.وزارت خارجه ترکیه در بیانیه تندی گفت که این کشور بیانیه  بایدن را رد و با قوی ترین عبارات محکوم می‌کند و افزود که این تصمیم محصول فشار محافل تندروی ارمنی و گروه‌های ضدترکیه است.ترکیه هشدار داد که این حرکت زخم عمیقی را باز می‌کند که اعتماد و دوستی متقابل ما را تضعیف می‌کند.مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، فورا در توییتی نوشت که دولت ترکیه درباره تاریخ کشور خود از هیچ کس درس نمی‌گیرد.
در بیانیه  بایدن، که در روز بزرگداشت قربانیان آن کشتارها در ارمنستان منتشر شد، آمده است: ما یاد همه کسانی که جان خود را در جریان نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی از دست دادند، گرامی‌می‌داریم و بار دیگر قول خود را برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین فجایعی تکرار می‌کنیم.به یاد می‌آوریم تا بیش از پیش در برابر نفوذ فرساینده نفرت در همه اشکال آن هوشیار بمانیم.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در توییتی نوشت که  بایدن با کلمات خود یاد جان باختگان را گرامی داشت و افزود: آمریکا بار دیگر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حفاظت از حقوق بشر و ارزش‌های جهانی را به نمایش گذاشت.ارمنستان می‌گوید که ۱.۵ میلیون نفر از ارامنه در فاصله ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶ کشته شدند که تلاشی برای نابود کردن آنها بود. ارامنه این رویداد را نسل‌کشی می‌دانند و بسیاری از تاریخ نگاران و دولت‌ها پذیرفته اند که آن کشتارها سازمان‌دهی شده بود.ترکیه وقوع جنایات را می‌پذیرد اما شمار کشته‌ها را حدود ۳۰۰ هزار نفر تخمین می‌زند.
ترکیه استدلال می‌کند که تلاش سازمان یافته‌ای برای نابودی ارامنه مسیحی در جریان نبوده و می‌گوید شمار زیادی مسلمان بی‌گناه ترک هم در تلاطم جنگ جان باختند.
دولت‌های قبلی آمریکا از اصطلاح نسل کشی استفاده نمی‌کردند چون نگران صدمه دیدن روابط با ترکیه، از متحدان ناتو، بودند.با این حال  بایدن قبلا از تصمیم سال ۲۰۱۹ مجلس نمایندگان کنگره که به شناسایی آن حوادث به عنوان نسل کشی رای داد استقبال کرده بود.


 
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها