کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونه قند خون کودکان را کنترل کنیم؟

5 ارديبهشت 1400 ساعت 13:38


گروه جامعه: یک متخصص تغذیه گفت: اگر کودک علاقه‌مند به شیرینی‌جات است، سعی کنید ذائقه او را به سمت میوه‌ها تغییر دهید.سهیل روشن، متخصص تغذیه اظهار کرد: مصرف فرآورده‌های شیرین مانند کیک در اطفال، تاثیر چندانی بر جذب کلسیم ندارد، ولی با افزایش کالری دریافتی کودک، باعث افزایش ریسک پوسیده شدن دندان‌ها، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، چربی خون، پرفشاری خون، دیابت نوع دو و کبد چرب در بزرگسالی می‌شود.
 

او افزود: همیشه باید مراقب بود که مصرف فرآورده‌های شیرین در کودکان از حد معمول افزایش نیابد. بسیاری از والدین مایل هستند که با شیرین کردن فرآورده‌های دارویی کودک، پذیرش مصرف دارو را افزایش دهند، ولی این موضوع در درازمدت خطرساز خواهد بود. براین اساس والدین  باید فرآورده‌های غذایی بدون قند را در اولویت قرار دهند.این متخصص تغذیه ادامه داد: باید قند موجود در فرآورده‌های غذایی  روی بسته بندی مواد غذایی به دقت بررسی شود و از مصرف فرآورده‌هایی که حاوی قند بالایی هستند، اجتناب شود. 

روشن بیان کرد:  بهترین راهکاری که برای کاهش میزان قند مصنوعی دریافتی در اطفال مفید است شامل این موارد است: حداکثر قند دریافتی در اطفال بیش از ۲ سال باید ۲۵ گرم باشد (تقریبا ۶ قاشق چایخوری) و از مصرف فرآورده‌هایی که بیش از این مقدار قند دارند، باید اجتناب کرد. هر ۴ گرم قند تقریبا برابر با یک قاشق چایخوری (۵ میلی‌لیتر) است، در کودکان زیر ۲ سال توصیه به عدم استفاده از فرآورده‌های محتوی قند مصنوعی می‌شود، بهتر است کودکان به جای نوشابه، دلستر، نوشیدنی‌های انرژی زا، چای شیرین و آبمیوه‌های حاوی قند مصنوعی، آب و یا شیر میل کنند. شیر علاوه بر اینکه حاوی قند طبیعی (لاکتوز) است، کلسیم، پروتئین، ویتامین D و سایر مواد مغذی کودک را تامین می‌کند.

او تصریح کرد: والدین باید مراقب مصرف فرآورده‌هایی با شکر پنهان در محصولات فرآوری شده مانند سس کچاپ، سس مایونز باشند. در صورتیکه کودک علاقه‌مند به شیرینی‌جات است، سعی کنید ذائقه او را به سمت میوه‌ها تغییر دهید. مصرف آبمیوه‌های مصنوعی را ۱۰۰ درصد محدود کنید، زیرا قند آن‌ها نسبت به میوه کامل بیشتر است.
این متخصص تغذیه ادامه داد: آکادمی اطفال آمریکا نیز مصرف آن را فقط در میزان کمی تایید کرده است و حتی زیر یک سال، مجاز نمی‌داند. بهتر است والدین در هر وعده غذایی گزینه‌های سالمی را به کودکان پیشنهاد و به آن‌ها اجازه دهند آنچه بدنشان به آن‌ها می‌گوید و میل دارند را انتخاب کنند.ممکن است کودک ترجیح دهد در وعده صبحانه، گوشت بخورد، این موضوع اشکالی ندارد.

او گفت: این فرآورده‌ها علاوه بر اینکه ارزش غذایی ندارند، کودک را در ریسک بیماری‌های متعددی در بزرگسالی قرار می‌دهند. برخی والدین با پر کردن معده، عملا اشتهای کودک را برای مصرف فرآورده‌های مغذی مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی را از بین می‌برند.روشن تاکید کرد: فراموش نشود توصیه ما به حذف صد درصدی فرآورده‌های محتوی قند مصنوعی نیست، فقط نباید هر روز مصرف شوند و بهتر است به روز‌های خاص یا مناسبت‌ها محدود شوند. بهتر است اگر به کودک هم هدیه‌ای می‌دهید به جای آبمیوه مصنوعی و بستنی، میوه خشک و یا آجیل باشد.


کد مطلب: 268260

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/268260/چگونه-قند-خون-کودکان-کنترل-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir