به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۲۶۸۲۶۱

خستگی در زمان مطالعه را چگونه کاهش دهیم؟

خستگی در زمان مطالعه را چگونه کاهش دهیم؟
گروه جامعه: یک مشاور تحصیلی درباره کاهش خستگی در زمان مطالعه توضیحاتی را ارائه کرد.
مهلا دشتی مشاور تحصیلی درباره خستگی افراد در زمان درس خواندن اظهار کرد: به صورت کلی ماهیت درس خواندن کار سختی است چرا که انسان‌ها ذاتا به سمت تنبلی گرایش دارند.او افزود: درس خواندن برای همه افراد کار سختی است، اما برای رسیدن به هدف مورد نظر باید خیلی از سختی‌ها را پشت سر گذاشت و ناگفته نماند که عوامل زیادی در خستگی موثر هستند.

دشتی با بیان اینکه اولین عامل تاثیر گذار در خستگی افراد در زمان مطالعه دروس نفهمیدن مطالب و محتوی کتاب یا جزوه است، تاکید کرد: برای مثال، اگر شما سراغ درس ریاضی بروید و هیچ چیز از محتوای درسی که در حال یادگیری آن هستید، متوجه نشوید طبیعی است که خیلی زود رغبت تان نسبت به مطالعه آن درس کم خواهد شد بنابراین صد درصد خستگی تان افزایش می‌یابد و در نهایت به کنار گذاشتن آن درس اقدام خواهید کرد.او ادامه داد: اولین راهکار برای جلوگیری از خسته نشدن در زمان مطالعه یک درس، یادگیری آن است تا در زمان مطالعه احساس مفیدی داشته باشید و به موضوع اتلاف وقت فکر نکنید.

این مشاور تحصیلی تاکید کرد: دومین عامل برای افزایش خستگی در زمان مطالعه نداشتن برنامه ریزی درست است، برای مثال ممکن است شما به خودتان بگویید که امروز ریاضی میخوانم، اما برای خودتان مبحث درس را مشخص نکرده باشید که کدام مبحث را تا کجا خواهم خواند؟ که در اینصورت هم خستگی تان افزایش می‌یابد و هم قدرت یادگیری تان نسبت به آن بخش از کتاب کاهش خواهد یافت.

دشتی اضافه کرد: عامل سوم خستگی در زمان مطالعه، انتخاب زمان نامناسب برای خواندن است، در واقع شما باید خودتان را بشناسید و بدانید که در چه زمانی از روز بیشترین بازدهی را دارید تا بتوانید در آن زمان درس‌هایی را بخوانید که نیاز به تمرکز بیشتری دارند. مطالعه دروسی از قبیل ریاضی و فیزیک در انتهای شب باعث افزایش خستگی خواهد شد بنابراین بهتر است زمان مطالعه این دروس را در ابتدای صبح قرار دهید.او گفت: استراحت به موقع در زمان مطالعه عاملی موثر در جهت جلوگیری از خستگی افراد است، یعنی باید از هر ۳۰تا۴۵دقیقه مطالعه حداقل ۱۵دقیقه را به استراحت اختصاص دهید.

دشتی درباره راهکار‌های موثر جهت رفع خستگی در زمان مطالعه اظهار کرد: سعی کنید با خودتان همانند یک معلم برخورد کنید یعنی به خودتان پاداش بدهید یا در مواردی خودتان را تنبیه کنید. مثلا بعد از مطالعه مبحث‌های مشخص شده یک میوه بخورید تا قدرت تمرکز و یادگیری تان افزایش یابد.این مشاور تحصیلی اضافه کرد: احساس معلمی را در خود افزایش دهید تا به اینصورت بتوانید از درس خواندن لذت ببرید و بعد از آن حتما مباحثی را که مطالعه کرده اید برای دوستان خود تدریس کنید، همچنین به این موضوع فکر کنید که خیلی از افراد در حال حاضر وقت خود را صرف موضوعات دیگر می‌کنند، اما شما در حال یادگیری مطالب علمی هستید و این یک ویژگی مثبت برای شما به حساب خواهد آمد.

دشتی اضافه کرد: در ضمن انگیزه با آرزوی افراد ارتباط مستقیمی دارد بنابراین باید برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته باشید و در آخر هم این نکته را بدانید که در زمان خستگی باید استراحت کنید؛ چرا که جسم انسان به رفع خستگی و خواب و مصرف مواد مغذی سالم احتیاج دارد و تمامی این عوامل روی مغز هم تاثیر گذار خواهند بود، همچنین می‌توانید در برخی موارد تمرین‌های تنفسی را هم جدی بگیرید تا به اینصورت تمرکز تان افزایش یابد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها