به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۲۶۸۲۶۸

آلزایمر تنها دامن افراد مسن را نمی گیرد!

آلزایمر تنها دامن افراد مسن را نمی گیرد!
گروه علمی: می دانیم که آلزایمر در افراد مسن بسیار شایع است.اما جالب است بدانید که گاهی جوانانی در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی نیز دچار این بیماری می شوند؛ که اصطلاحا به آن آلزایمر زود به هنگام یا زودرس می گویند.دانشمندان هنوز به نتیجه قطعی درباره ی علت وقوع بیماری در جوانان دست نیافته اند؛ در برخی افراد علت ژنتیکی و در برخی دیگر به دلیل اختلال در خونرسانی به مغز اتفاق می افتد؛ به همین دلیل است که می توان  گفت آلزایمر ارتباط مستقیمی با قندخون، مشکلات قلبی و حتی ضربه خوردن به سر دارد. نشانه های بروز آلزایمر در جوانان به شرح زیر می باشد:

اختلالات حافظه
افراد دچار این عارضه اغلب مطالب را به راحتی فراموش می کنند و گاهی حتی مطالب بسیار کوچک را یادداشت می کنند مبادا فراموش کنند.
 
ترس از تغییر

افراد مبتلا به این عارضه از تغییر نفرت دارند و از تجربه های جدید فراری هستند؛ چرا که باعث احساس عدم امنیت آن ها می شوند.
 
گم کردن مسیر
این افراد معمولا در مکان های جدید گم می شوند و ممکن است برای مسیری که بارها بارها از آن گذر کرده اند، از نرم افزار های مسیریابی  استفاده کنند.
 
 تغییرات رفتاری

برای همه ی ما طبیعی است که در روز دچار تغییرات در حالات درونی مان شویم اما زیر و رو شدن رفتار و شخصیت افراد نشانه ای از بروز اختلال آلزایمر  است که ناشی از تغییراتی ست که در بافت های مغز رخ می دهد.
 
تصمیم گیری های ناگهانی و غلط

این عارضه نشان از اختلالات رفتاری دارد که  ناشی از  عملکرد کند مغز فرد است.عدم یا کاهش توانایی در برنامه ریزی و تمرکز و یا حتی چالشی شدن انتخاب های کوچکی مثل لباس پوشیدن یا آشپزی ازین دسته اختلالات هستند.
 
سخت شدن یادگیری مهارت های جدید
تلاش برای یادگیری مهارت های جدید برای افراد مبتلا به آلزایمر بسیار سخت است؛ چرا که اختلالات  مغزی می توانند در خواندن و نوشتن افراد نیز تاثیرگذار باشد.

نحوه تشخیص این عارضه
به دلیل رایج بودن برخی از علایم در جوانان که می توانند دلایلی به جز آلزایمر داشته باشند و اختلالات روانی که در افراد در این سن بسیار رایج است ،تشخیص این بیماری برای پزشکان بسیار مشکل است و گاهی حتی باعث تشخیص نادرست می شود.به همین دلیل،با بسنده کردن به این نشانه ها و بررسی آن ها نمی توان نتیجه ی دقیقی گرفت؛عکسبرداری از مغز (سی تی اسکن و ام آر آی)،به پزشکان کمک زیادی می کند تا بررسی دقیق تر بافت های مغز آسیب های مربوط به آلزایمر را شناسایی کنند.علاوه بر این عکسبرداری ها،آزمایشات خون،ادرار و مایع نخاع می توانند کمک شایانی به تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به این عارضه کند؛چرا که گاهی  عارضه هایی مانند از بین رفتن سلول های عصبی توسط پروتیین ها می توانند باعث بروز آلزایمر یا فراموشی شوند.

جلوگیری از بروز فراموشی زود به هنگام
هیچ راهکار اثبات شده ای برای جلوگیری از بروز این بیماری وجود ندارد؛ اما مدارک زیادی هستند که ثابت می کنند داشتن سبک زندگی سالم به کاهش خطر ابتلا کمک می کند.برای مثال داشتن فعالیت بدنی روزانه، رژیم غذایی سالم و مناسب و تلاش در یادگیری مهارت های جدید بسیار موثر هستند.

داشتن رژیم غذایی مملو از میوه ها، سبزیجات و حبوبات(مانند رژیم مدیترانه ای)،می تواند از مشکلات قلبی که باعث اختلال در خونرسانی به مغز می شوند، جلوگیری کند. همچنین انجام ورزش های هوازی،۳ تا۴ بار در هفته و به مدت ۶۰ ثانیه، از بروز اختلال آلزایمر و آسیب به بافت های مغز جلوگیری می کند.به خاطر داشته باشید که سلامتی تنها در حفظ ظاهر و فیزیک ما نیست و ما با تلاش در داشتن سبک زندگی سالم، هم مغزی پویا و هم جسمی جوان تر خواهیم داشت.
برچسب ها: آلزایمر
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها