کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گل محمدی درفکر تاریخ‌سازی بزرگ درپرسپولیس

ورزش سه , 5 ارديبهشت 1400 ساعت 17:42


گروه ورزشی: چهار پیروزی متوالی در لیگ قهرمانان آسیا برای هواداران پرسپولیس نیز چندان قابل پیش‌بینی نبود اما تیم یحیی گل‌محمدی موفق شد با غلبه بر الوحده، الریان و گوآ، ۱۲ امتیاز کسب کند و صدرنشین مرحله گروهی شود. اما این چهار برد از جهات دیگری هم برای قرمزها اهمیت دارد.

یحیی گل‌محمدی در بازی برگشت مقابل گوآ، برای هفتاد و دومین بار روی نیمکت پرسپولیس نشست و برد شماره ۴۱ را به ثبت رساند تا نرخ پیروزی‌اش به عدد ۵۶.۹% برسد. آماری که در بین مربیان پرسپولیس با بیش از ۱۵ تجربه مربیگری، او را در رتبه هفتم، بالاتر از برانکو ایوانکوویچ قرار می‌دهد. برانکو در ۱۷۵ بازی، ۹۸ برد به‌دست آورد و آمار ۵۶% را از خود به جای گذاشت. چالش یحیی نیز احتمالا حفظ این آمار در تعداد بازی بیشتر خواهد بود؛ او بیش از ۱۰۰ بازی کمتر نسبت به برانکو روی نیمکت پرسپولیس نشسته است.

در صدر این فهرست، نام گابریل کالدرون سرمربی سابق قرمزها دیده می‌شود. سرمربی ۶۱ ساله آرژانتینی در ۱۹ بازی، ۱۴ برد ثبت کرد و با ۷۳.۷% جایگاه نخست از این نظر را به خود اختصاص داد. نکته جالب این‌که علی پروین در بیش از ۴۵۰ بازی، آمار ۶۰% برد را ثبت کرده که نرخ فوق العاده‌ای در این تعداد بازی محسوب می‌شود.

از بین مربیان شاغل در لیگ برتر، پس از کالدرون، گل‌محمدی و برانکو، علی دایی حضور دارد. دایی که در دو مقطع هدایت پرسپولیس را برعهده داشت، در ۱۰۴ مسابقه ۵۴ پیروزی به‌دست آورد و با آمار ۵۱.۹% به کار خود در جمع قرمزها پایان داد. این پیشکسوت قرمزها که ۳۰ بار بیشتر از گل‌محمدی سرمربی سرخپوشان بوده، ۱۳ برد بیشتر نسبت به او دارد و حالا اگر یحیی تمام بازی‌های پیش رو در این فصل را با پیروزی پشت سر بگذارد، در یک چهارم نهایی جام حذفی به رکورد دایی خواهد رسید که البته انجام این ماموریت، غیرممکن به نظر می‌رسد.

یحیی گل‌محمدی در دوره دوم مربیگری‌اش در ۳۴ بازی لیگ برتری ۲۱ برد (۶۱.۷۶%) کسب کرد و این در حالی است که در دوره اول از ۱۷ بازی، ۷ برد (۴۱.۱۷%) به‌دست آورده بود. او همچنین در لیگ قهرمانان آسیا از ۱۴ بازی، ۹ مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشته تا نرخ ۶۴.۲۸% پیروزی آسیایی را به ارمغان بیاورد که آماری شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

در نهایت یحیی که با احتساب دو پیروزی در ضربات پنالتی (داماش و النصر)، ۴۳ بار با سرخپوشان پایتخت طعم پیروزی را چشیده، باتوجه به خلا آلترناتیو جدی، فرصت این را دارد که با ادامه این روند سال‌ها در پرسپولیس بماند و نام خود را بیش از پیش در تاریخ این باشگاه ماندگار کند. او حالا به آمار برتری برانکو رسیده اما برای این‌که تمام رکوردهای دوران او را تصاحب کند، به حداقل ۲-۳ سال دیگر زمان نیاز دارد.


کد مطلب: 268320

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/268320/گل-محمدی-درفکر-تاریخ-سازی-بزرگ-درپرسپولیس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir