به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۲۶۸۳۳۲
فلج شدن سیستم درمانی و شرایط آخرالزمانی/تصاویر

طوفان کرونا در هند؛ هند چرا و چگونه به این روز افتاد؟

طوفان کرونا در هند؛ هند چرا و چگونه به این روز افتاد؟
گروه بین‌الملل: پنج روز متوالی جهش ابتلا به کرونا، فلج شدن سیستم درمانی و شرایط آخرالزمانی. هند با روزی ۳۳۰هزار مبتلا، رکورددار بیماران کرونا در آسیاست. نارندرا مودی از لرزه کشور در طوفان کرونا سخن گفت و قرنطینه دهلی نو دو هفته تمدید شد.

به گزارش دویچه‌وله، بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانی در دهلی نو منتظر پذیرش و رسیدگی هستند اما ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است. شوچین باجاج ، پزشک هندی و مدیر یک بیمارستان زنجیره‌ای گفت: «ما تخت‌، اکسیژن و دارو نداریم. نمی‌توانیم بیمار قبول کنیم. اوضاع کشور کاملا وخیم است.»

ناراندرا مودی، نخست وزیر هند  یک‌شنبه ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل) گفت "طوفان کرونا" هند را به لرزه در آورده است. سیاست‌های دولت مودی برای مقابله با کرونا در داخل کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

از زمان شیوع پاندمی تا کنون بیش از ۱۸۵ هزار شهروند هندی در اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر روزانه بیش از ۲ هزار نفر به لیست قربانیان اضافه می شود. در آیین هندو، مرگان را می‌سوزانند اما در بسیاری از مناطق کشور مثل دهلی، سوزاندن اجساد به علت زیاد بودن قربانیان، به سختی در محل و مراکز مخصوص صورت می‌گیرد.

منتقدان بیش از همه از "دولت پوپولیستی" مودی به خاطر اجازه دادن به مناسک گسترده مذهبی هندوها انتقاد می‌کنند. در پنج روز گذشته شمار تازه مبتلایان به کووید -۱۹ در هند به شدت افزایش یافت. روزانه بیش از ۳۳۰ هزار مورد ابتلای جدید هند به ثبت می‌رسد و نشانی از کاهش شمار بیماران کرونایی دیده نمی‌شود. سیستم درمانی هند از کار افتاده و اکسیژن، تخت و دارو موجود نیست.

در بسیاری از مناطق هند هم‌چون الله‌آباد مردم برای پرستاری از بیماران خود، با کپسول‌های خالی اکسیژن در ایستگاه‌های مخصوص صف بسته‌اند. در حال حاضر اکسیژن با قیمت‌های گزافی در بازار سیاه معامله می‌شود. دولت در حال بررسی توقف کار پالایشگاه‌های نفت و صنایع دیگری است که از اکسیژن برای فراورده‌های خود استفاده می‌كنند.

سیستم درمانی هند از کار افتاد در این میان، شماری  از کشورها از جمله آمریکا، ایران و پاکستان برای کمک به هند اعلام آمادگی کرده‌اند. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با انتشار پیامی در توییتر با مردم هند ابراز همبستگی کرد. بحران کرونا دو کشور متخاصم هند و پاکستان را به هم نزدیک کرده است.

بیش از ۳ /۱ میلیارد نفر در هند زندگی می کنند، اما تا کنون فقط دو درصد از جمعیت بزرگسال واکسینه شده‌اند. این در حالی است که هند از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن در جهان است و دولت هند با تاخیر به شرکت‌های دارویی در این کشور دستور داده که ابتدا تقاضای داخلی را تأمین کنند. از اول ماه مه، قرار است که واکسن‌ برای همه شهروندان بالای ۱۸ سال فراهم شود.

نخست‌وزیر پاکستان گفته است "علیه چالش جهانی که بشریت با آن روبرو است باید مشترکا مبارزه کرد". دولت آمریکا هم با ابراز نگرانی از اوضاع جامعه هند، برای کمک به سیستم درمانی و مردم اعلام آمادگی کرده است. هم‌زمان سخنگوی سفارت هند در واشنگتن از مذاکره نمایندگان این کشور با مقام‌های آمریکایی درباره تحویل محدود واکسن کرونا و اعزام پرسنل پزشکی خبر داد.  قرنطینه دهلی نو پایتخت این کشور به مدت دو هفته دیگر تمدید شده است.

بستگان یکی از درگذشتگان، در مقابل بیمارستانی در احمد‌آباد هند عزاداری می کنند. پاندمی کرونا سریع‌تر از گذشته در هند در حال گسترش است. در عرض ۲۴ ساعت بیش از ۳۳۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این نمونه جدید ویروس در این ابعاد در هیچ کشور دیگری در جهان مشاهده نشده است. بیش از یک میلیون نفر در هند تنها در چهار روز گذشته به این ویروس آلوده شده‌اند.

با افزایش شدید آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در هند، نخست‌وزیر این کشور، روز یک‌شنبه ۵ اردیبهشت، گفت که «طوفان کرونا کشور را به لرزه درآورده است.» در همین حال، ایالات متحده هم وضعیت بحران کرونا در هند را «بسیار نگران‌کننده» خوانده و اعلام کرده که به‌سرعت در حال ارسال کمک به هند است. در شبانه‌روز منتهی به یک‌شنبه، هند با ۳۴۹٬۶۹۱ مورد جدید، رکورد جهانی بیشترین ابتلا به ویروس کرونا در یک روز را شکست و این چهارمین روز پیاپی از ثبت آمارهای بی‌سابقه جهانی میزان ابتلا، در هند بود. اکنون در هند به‌طور متوسط در هر چهار دقیقه یک نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهد. بنابر گزارش‌ها، در حال حاضر در بیمارستان‌های دهلی نو و سراسر کشور ظرفیت بستری کردن بیماران و اکسیژن‌دهی به آنان پر شده و بیماران جدید راهی به مراکز درمانی ندارند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است، بیمارستان‌ها و پزشکان با نصب اعلامیه‌هایی در ورودی‌ها، خبر از ناتوانی خود برای رسیدگی به بیماران می‌دهند و به نوشته خبرگزاری رویترز، مردم عادی به کمک‌رسانی از طریق تهیه برانکارد و سیلندرهای اکسیژن و قرار دادن آن‌ها در محوطه‌های بیرون از بیمارستان‌ها روی آورده‌اند. دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، اکنون با موجی از انتقاد روبه‌روست و منتقدان می‌گویند دولت او زمانی که آمار مبتلایان از ۱۰ هزار نفر در روز پایین‌تر رفت، اجازه داد اجتماعات بزرگ مذهبی و سیاسی برگزار شود و برنامه‌ای هم برای ساخت مراکز درمانی جدید نداشت. مودی خود روز یک‌شنبه در یک سخنرانی رادیویی گفت: «ما اعتماد به نفس داشتیم و روحیه ما بعد از مقابله موفقیت‌آمیز با موج اول بالا رفته بود، اما این طوفان ملت را به لرزه درآورده است.»
شمار جان‌باختگان شبانه‌روز گذشته در هند بر اثر کرونا، ۲٬۶۲۴ مورد ثبت شده که آمار رسمی کل جان‌باختگان کرونایی این کشور را به حدود ۱۹۰ هزار نفر می‌‌رساند. تعداد کل مبتلایان به کرونا در هند نیز از ۱۶.۶ میلیون نفر گذشته که پس از ایالات متحده، دومین آمار بالای جهانی در این زمینه است. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شیب رو به بالای خیز فعلی کرونا در هند دست‌کم برای سه هفته آینده ادامه پیدا کند. بسیاری از کارشناسان هم «شمار واقعی» میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در هند را بالاتر از آمار رسمی تخمین می‌زنند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از «همکاری تنگاتنگ» با دولت هند برای کمک‌رسانی فوری خبر داده و اتاق بازرگانی ایالات متحده هم از دولت بایدن خواسته است میلیون‌ها دوز واکسن آسترازنکای انبارشده در آمریکا را به هند و برزیل ارسال کند.

هند چرا و چگونه به این روز افتاد؟

سوزاندن اجساد قربانیان بیماری کووید-۱۹ در هند

کارشناسان معتقدند که این کشور نتوانست از این فرصت برای تقویت فوری زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی خود استفاده کند و کارزار واکسیناسیون عمومی در برابر کووید-۱۹ را با سرعت بالایی انجام دهد. به اعتقاد آنها دولت هند در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ جهان، نسبت پایین‌تری از تولید ناخالص داخلی کشور را در بخش بهداشت و درمان هزینه می‌کند و همین امر موجب کمبود نیروی انسانی متخصص و کاهش روند توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان این کشور شده است. چنان که عزم دولت در ماه اکتبر برای ساخت واحدهای جدید تولید دستگاه اکسیژن‌ساز و کپسول اکسیژن هنوز به نتیجه عملی منتج نشده است. همچنین منتقدان دولت ناریندا مودی نیز تاکید دارند که عدم جدیت دولت او در تعطیلی موقت مراسم مذهبی هندوها و تجمع‌های انتخاباتی را از مهمترین عوامل شکل‌گیری موج دوم همه‌گیری کرونا در هند بوده است. عواملی که موجب جهش ویروس کرونا و شکل‌گیری نوع مسری‌تر و احتمالا مرگبارتر این ویروس شده است.

صف دریافت واکسن کووید-۱۹ در شهر بمبئی
در چنین شرایطی تزریق روزانه ۲.۷ میلیون دُز واکسن کرونا در هند انجام می‌شود. هر چند تا کنون بیش از ۱۱۷ میلیون هندی حداقل یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند ولی این رقم معادل ۸.۳۵ درصد جمعیت این کشور است. با این وجود، هند امیدوار است، به عنوان یکی از عمده‌ترین تولید کننده واکسن جهان بتواند پاسخگوی نیاز داخلی خود باشد اما آغاز سرایت نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در خارج از مرزهای هند، گذشته از افزایش نگرانی‌های جهانی نسبت به تبعات همه‌گیری آن، کشوری را که طی سال ۲۰۲۰ به دلیل تبعات اقتصادی با رشد منفی مواجه شده با انزوای جهانی در سال ۲۰۲۱ قرار داده است. چنان که بسیاری از کشورها در حال توقف سفرها و مبادله کالا با هند هستند. با این حال، سوئیس از کشف اولین موارد آلودگی به ویروس جهش یافته هندی در این کشور خبر داده و مقام‌های ایرانی نیز نسبت به شیوع این ویروس جهش‌یافته هندی در ایران هشدار داده‌ و از توقف همه پروازهای هند و پاکستان تا اطلاع ثانوی و انتقال مسافر از راه دریا از این دو کشور خبر داده‌اند.
البته با وجود وضع محدودیت‌های گسترده توسط کشورهای جهان در زمینه تبادل کالا و مسافر با هند، روند تلاش کشورهای ثروتمند برای کمک به دولت هند برای خروج از شرایط بحرانی فعلی نیز آغاز شده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز یکشنبه از آمادگی کشورش برای پشتیبانی فوری از نظام بهداشت و درمان هند خبر داد و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که ایالات متحده به زودی کمک‌های خود را به دولت و کادر درمان این کشور ارسال خواهد کرد. در این میان، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز با ارسال نامه‌ای به همتای هندی خود از آمادگی جمهوری اسلامی برای ارایه کمک‌های فنی، کارشناسی و تجهیزاتی به این کشور برای مهار کرونا اعلام کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها