کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از دست دادن شغل در کرونا و پریشانی روانی

6 ارديبهشت 1400 ساعت 11:03


گروه جامعه: عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با بیان اینکه دوره طولانی انزوا و دوری اجتماعی ناشی از شیوع کرونا منجر به افزایش اختلالات تهدید کننده سلامت روان از جمله اضطراب، افسردگی، استرس شده است، با اشاره به تحقیقات جهانی انجام شده گفت: مطابق با تحقیقات انجام شده؛ زنان، جوانان و افرادی که درآمد کمتری دارند و یا شغل و درآمد آنها در اثر شیوع کووید ۱۹ کاهش یافته است، بیشتر از سایر گروه‌ها در رده بالای "پریشانی روانی" قرار دارند.

دکتر فریبرز درتاج با اشاره به نظرسنجی ۱۹ تا ۲۴ مارس ۲۰۲۰ مرکز تحقیقات پیو، ظهار کرد: یک سوم آمریکایی‌ها با درآمد پایین در گروه "پریشانی بالا" قرار دارند و در مقابل تنها ۱۷ درصد از افراد خانواده‌هایی با درآمد بالا سطح بالایی از پریشانی را تجربه می‌کنند. همچنین تنها ۲۱ درصد از افرادی که وضعیت اشتغال آنها تا کنون بی‌اثر از کرونا بوده در این گروه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه زنان در هر سنی بیشتر از مردان در گروه "پریشانی روان بالا" قرار دارند، ادامه داد: ۵۷ درصد از مادران در مقابل ۳۲ درصد از پدران گزارش کرده‌اند که سلامت روانی آنها به دلیل بیماری کرونا بدتر شده است. ۴۹ درصد زنان در مقابل ۴۰ درصد مردان گزارش کرده‌اند که زندگی آنها با شیوع کرونا "بسیار" مختل شده است. به طور کلی زنان ۱۶ درصد بیشتر از مردان تاثیرات منفی کرونا ویروس را بر سلامت خود گزارش کرده‌اند. همچنین داده‌های اخیر نشان می‌دهد کسانی که به مواد مخدر پناه می‌برند سلامت روان منفی‌تری نسبت به سایرین دارند.

رییس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، با اشاره به افزایش اختلالات روانی نظیر اضطراب، استرس و افسردگی، ادامه داد: این اختلالات به دلایل مختلفی نظیر ترس از بیمار شدن خود یا عزیزان، رکود اقتصادی، ترس از دادن شغل و بیکاری و برای بسیاری به دلیل عدم قطعیت از اینکه چه مدت این سبک زندگی غیر معمول و منزوی کننده ادامه خواهد یافت، اتفاق افتاده است.

وی همچنین این را هم گفت که مسائل مربوط به بهداشت روانی اغلب پس از بحران بروز می‌کند و نه در طول بحران و علاوه بر این اختلالات هنگامی که مردم به زندگی عادی خود بازگشتند شاهد افزایش مشکلات بهداشت روان خواهیم بود.عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به نظر سنجی از ۱۰۶۲ آمریکایی در آوریل ۲۰۲۰، افزود: این نظرسنجی نشان داد که نیمی از آمریکایی‌ها از مشکلات بهداشت روان در طول شیوع کرونا ویروس رنج می‌برند. همچنین ۴۵ درصد از بزرگسالان سلامت روان منفی را گزارش کرده‌اند.

به گفته درتاج، مطابق با نظرسنجی یادشده؛ ۵۳ درصد از زنان و ۳۷ درصد از مردان سلامت روان منفی گزارش کرده‌اند و ۱۹ درصد به تاثیر منفی "بسیار بالا" آن بر سلامت روان خود اشاره داشته‌اند. همچنین گزارشات مربوط به اضطراب و افسردگی (با هم) ۳۵ درصد، اضطراب ۲۳ درصد، افسردگی ۵ درصد، استرس بالا ۲۷ درصد، استرس متوسط ۵۳ درصد و استرس کم ۲۰ درصد بوده است. قابل توجه است که این آمار در افرادی که در معرض خطر مشکلات مالی و شغلی بودند بیشتر بوده است.

این استاد روانشناسی در ادامه با اشاره به نظر سنجی ۱۹ تا ۲۴ مارس ۲۰۲۰ مرکز تحقیقات پیو گفت: مطابق با این نظرسنجی افرادی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط بد مالی قرار گرفته‌اند، پریشانی روانی بیشتری را نسبت به سایرین گزارش کرده‌اند. ۱۸ درصد از آمریکایی‌های بزرگسال گزارش کرده‌اند که هنگام فکر کردن به بیماری یا استرس، یک واکنش جسمی داشته‌اند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با اشاره به نظرسنجی جدید مارس ۲۰۲۰ ایالات متحده، افزود: مطابق با این نظرسنجی ۴ نفر از ۱۰ آمریکایی گزارش کرده‌اند که با پاندمی کووید ۱۹ زندگی و سلامت روانی آنها "بسیار" یا "کمی" مختل شده است. همچنین ۶۲ درصد اضطراب به دلیل نگرانی از بیمار شدن شخصی در خانواده، ۳۶ درصد اضطراب به دلیل نگرانی از عدم پاسخگویی به درمان در صورت بیماری، ۵۳ درصد کارگران اضطراب به دلیل تعطیلی محل کار یا کاهش ساعات کاری و از دست دادن شغل گزارش کرده‌اند.

وی ادامه داد: ۶۶ درصد والدین کودکان زیر ۱۸ سال که با تعطیلی مهد کودک مواجه بودند نیز مختل شدن "بهزیستی روان" را گزارش کرده‌اند. همچنین ۳۲ درصد از بزرگسالان به طور کلی احساس می‌کنند که استرس و اضطراب ناشی از کرونا ویروس تاثیر منفی بر سلامت روان آنها و ۱۴ درصد از این تعداد نیز معتقدند تاثیر منفی "زیادی" بر سلامت روان آنها گذاشته است.

درتاج درباره نظرسنجی WHO (سازمان بهداشت جهانی) در چین، گفت: مطابق با آن ۲۷.۹ درصد گزارش افسردگی، ۳۱.۶ درصد گزارش اضطراب، ۲۹.۲ گزارش بی‌خوابی ، ۲۴.۴ گزارش استرس حاد وجود داشته است.به گفته وی بر اساس نظرسنجی دیگری بر روی ۱۲۰۰ کارمند بهداشت چین، تقریبا نیمی از آنها علائم افسردگی یا اضطراب را نشان داده‌اند، بیش از یک سوم افراد مورد بررسی بی‌هوابی را گزارش داده‌اند، حدود ۷۰ درصد اختلالات اضطرابی را گزارش کرده و پرستاران، زنان، کارکنان بهداشتی که ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی داشتند میزان افسردگی، افکار خودکشی و فرسودگی شغلی بیشتری را گزارش کرده‌اند. همچنین به طور کلی ۵۰ درصد از کادر درمان چین نشانه‌های اختلال افسردگی و ۴۵ درصد نشانه‌های اختلال اضطراب را داشتند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی تصریح کرد: بررسی ۳۵۰۰ پرستار در کشور آمدیکا نشان می‌دهد که تقریبا تمام پرسنل پرستاری نسبت به حالت معمول احساس استرس و اضطراب را گزارش کرده‌اند و ۳۳ درصد سلامت روان یا بهزیستی خود را "بد" یا "بسیار بد" توصیف کرده‌اند. همچنین ۸۷ درصد از پاسخ دهندگان "خیلی" یا "کمی بیشتر از زمان معمول" در حالت استرس ارزیابی کرده‌اند.

درتاج در پایان گفت: ۳۶ درصد از این افراد وضعیت سلامت روان و بهزیستی خود را "نامساعد" و ۱۸ درصد "بسیار نامساعد" گرارش کرده که دلیل استرس و اضطراب ۷۹ درصد نگرانی از سلامت خانواده و دوستان و ۵۳ درصد عدم تامین تجهیزات کافی برای محافظت شخصی بوده است.


کد مطلب: 268410

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/268410/دست-دادن-شغل-کرونا-پریشانی-روانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir