به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۲۶۸۴۳۱

چالش‌های بایدن در ادامه كار ریاست جمهوری

چالش‌های بایدن در ادامه كار ریاست جمهوری
گروه بین الملل: دولت جدید آمریکا در سه ماه نخست کار خود به موفقیت‌های مهمی دست یافته که مهم‌ترین آنها مقابله با پاندمی کرونا است. جو بایدن در ادامه کار با چند چالش مهم در داخل آمریکا و در عرصه سیاست خارجی روبرو خواهد بود.
بررسی کارنامه صد روزه دولت‌های جدید در ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورها کاری مرسوم است. خبرگزاری فرانسه، در آستانه فرارسیدن صدمین روز کار دولت جو بایدن به تحلیل مهم‌ترین موفقیت‌ها و چالش‌های پیش‌روی او پرداخت.
بیستم ژانویه، هنگامی که جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده وارد کاخ سفید شد آمریکا به شدت درگیر پاندمی کرونا بود و برنامه واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ بسیار کند جلو می‌رفت.کارگروه کرونا در دولت دونالد ترامپ وعده داده بود تا پایان سال گذشته ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا در آمریکا تزریق شود در عمل این تعداد کمی بیش از دو میلیون دوز بود.بایدن در مقابل وعده داده بود در صد روز نخست دولت او صد میلیون دوز واکسن کرونا به شهروندان آمریکایی تزریق شود. این هدف در کمتر از دو ماه متحقق شد و هفته گذشته تعداد واکسن‌های تزریق شده در آمریکا به ۲۰۰ میلیون دوز رسید.
دولت آمریکا در زمینه تامین واکسن مورد نیاز نیز موفق عمل کرد. بایدن میانه ماه فوریه اعلام کرد با امضای قراردادی برای دریافت ۲۰۰ میلیون دوز واکسن اضافه، آمریکا تا پایان ماه ژوئیه ۶۰۰ میلیون دوز واکسن در اختیار دارد که برای واکسینه کردن تمام شهروندان کافی خواهد بود.در همین حال آثار برنامه واکسیناسیون گسترده کاملا آشکار شده و تعداد قربانیان بیماری کووید۱۹ در ایالات متحده به شکل محسوسی سیر نزولی پیدا کرده است.
دومین موفقیت بزرگ دولت بایدن در سه ماه گذشته برنامه احیای اقتصادی است که به خاطر پاندمی کرونا در بخش‌های بزرگی به رکود کشیده شد. بایدن موفق شد برای شکوفایی اقتصاد یک بسته حمایتی نزدیک به دو تریلیون دلاری را به تصویب کنگره برساند.حزب دموکرات با یاری یک رای معاون رئیس جمهوری اکثریت شکننده‌ای در سنا در اختیار دارد و جو بایدن برای تصویب کمک‌های لازم برای احیای اقتصادی باید به‌سختی تلاش می‌کرد. تاثیر این اقدام و موفقیت کارزار واکسیناسیون در نظرسنجی‌ها و افزایش محبوبیت بایدن در میان هواداران دو حزب اصلی آمریکا هم متبلور است.
بازنگری در مولفه‌های اصلی سیاست خارجی دیگر اقدام دولت بایدن در سه ماه گذشته بود. او اولویت اصلی خود در عرصه سیاست خارجی را ترمیم لطمه‌های دولت دونالد ترامپ به روابط آمریکا و مهم‌ترین متحدانش عنوان می‌کند.دعوت از نخست‌وزیر ژاپن، به عنوان نخستین دیدار حضوری بایدن با یک مقام ارشد خارجی در کاخ سفید نشان داد که دولت جدید آمریکا در وعده‌های خود برای استحکام بخشیدن به روابط با کشورهای آسیایی جدی است.بر پایه اعلام کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود در ماه ژوئن در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دیدار رهبران کشورهای گروه هفت و نشست ناتو حضور خواهد داشت. این اقدام نیز در تقابل با سیاست‌های دولت ترامپ است که اهمیت این روابط را زیر سوال می‌برد.
سه اقدام مهم دیگر دولت بایدن در زمینه سیاست خارجی بازگشت آمریکا به توافق اقلیمی پاریس، تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی و مشخص کردن تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به شمار می‌رود.
 دولت بایدن در کنار این موفقیت‌ها با چالش‌های مهمی نیز روبروست که احتمالا به مرور آشکارتر و شدیدتر می‌شوند.یکی از این چالش‌ها تعامل با کنگره خواهد بود. جو بایدن وعده داده بود عملکردی فراحزبی داشته باشد اما تا کنون برنامه‌های خود را با اتکا به همان اقلیت شکننده در کنگره پیش برده است.
این مسئله تردید درباره پروژه‌های مهم دولت جو بایدن را افزایش می‌دهد؛ قانونی برای توسعه زیرساخت‌ها، انطباق فعالیت‌های اقتصادی با ملزومات حفاظت از محیط زیست و اصلاحاتی در زمینه قوانین مهاجرت و مقابله با خشونت پلیس از جمله این پروژه‌ها هستند.انتخابات محلی سال آینده در برخی ایالت‌ها ممکن است به از دست رفتن اکثریت ناچیز نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا منجر شود، در چنین حالتی کار دولت بایدن برای پیشبرد برخی از پروژه‌های مهم بسیار دشوار خواهد شد.با وجود توفیق قابل توجه دولت بایدن در ترمیم روابط با متحدان آمریکا، یکی دیگر از چالش‌های او می‌تواند کندی تصمیم‌گیری در برابر رقیبان باشد.خبرگزاری فرانسه در پایان ارزیابی خود ار عملکرد سه ماهه گذشته دولت جو بایدن نوشت، واقعیت این است که دولت جدید آمریکا در عرصه سیاست خارجی هنوز آزمایش خود را در بحران‌های واقعی پس نداده است: چین، روسیه، جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی کشورهایی هستند که هر لحظه ممکن است به چنین بحران‌هایی دامن بزنند.

 
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها