به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۲۶۸۴۳۶

ساخت نخستین واکسن برای مقابله با مالاریا

ساخت نخستین واکسن برای مقابله با  مالاریا
گروه علم و فناوری: پژوهشگران دانشگاه آکسفورد از ساخت یک واکسن مالاریا با میزان اثربخشی مورد تائید سازمان بهداشت جهانی خبر داده‌اند. این بیماری عفونی مناطق گرمسیری هر سال حدود ۴۰۰ هزار قربانی می‌گیرد که بیش از نیمی از آنها کودک هستند.
اعضای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۷ توافق کردند ۲۵ آوریل هر سال روز جهانی مالاریا نامگذاری شود تا ضمن یادآوری خطر این بیماری عفونی تمرکز بر تلاش‌های جهانی برای کنترل آن افزایش یابد.مالاریا یا تب نوبه یک بیماری عفونی خطرناک است که بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر قربانی می‌گیرد و عامل انتقال آن به انسان نوعی پشه است که آنوفل خوانده می‌شود.
در دو دهه گذشته در زمینه کنترل این بیماری موفقیت‌های زیادی به دست آمده اما همچنان هر سال صدها هزار نفر قربانی آن می‌شوند که بخش بزرگی از آنها کودکان هستند.
بر پایه تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه نزدیک به ۲۳۰ میلیون نفر در کشورهای مختلف به مالاریا مبتلا می‌شوند و حدود ۴۰۰ هزار نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش "تاگس‌شاو"، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان، ۲۶۵ هزار نفر از قربانیان سالانه مالاریا کودکان خردسال و ۹۰ درصد آنها ساکن کشورهای قاره آفریقا هستند.
همزمان با روز جهانی مالاریا، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد بریتانیا از تلاش برای تولید واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عفونی خبر داده‌اند که در کارآزمایی بالینی به سطح اثربخشی ۷۵ درصدی تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی رسیده است.بر پایه بیانیه این دانشگاه واکسن ساخته شده که R21/Matrix-M نامیده می‌شود در مرحله دوم کارآزمایی بالینی در برابر ابتلا به مالاریا ۷۷ درصد ایمنی ایجاد کرده است.
مرحله دوم کارآزمایی بالینی این واکسن بر روی ۴۵۰ نوزاد بین پنج تا ۱۷ ماهه در کشور آفریقایی بورکینافاسو انجام شد. مطابق گزارشی که هنوز به تائید منابع مستقل نرسیده این واکسن عوارض جانبی شدیدی نداشته است.قرار است فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن دانشگاه آکسفورد در سطح گسترده‌تری با ده‌ها هزار داوطلب در چند کشور آفریقایی به زودی آغاز شود.
پروفسور آدریان هیل، رئیس انستیتو Jenner دانشگاه آکسفورد در گفت‌وگو با روزنامه گاردین ابراز امیدواری کرده واکسن این موسسه به زودی مجوز اضطراری سازمان بهداشت جهانی را دریافت کند و با کمک آن بتوان طی پنج سال شمار قربانیان مالاریا را از ۴۰۰ هزار به چند ده هزار نفر کاهش داد.
پروفسور هیل برآورد می‌کند حداکثر تا پایان سال آینده میلادی مراحل صدور مجوز برای واکسن مالاریا طی شده باشد. این نخستین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این کشنده‌ترین بیماری عفونی خواهد بود.در روز جهانی مالاریا، وزیر توسعه دولت فدرال آلمان، گرد مولر نسبت به سهل‌انگاری در مقابله با این بیماری عفونی در سایه پاندمی کرونا هشدار داد.
مولر به نشریات گروه رسانه‌ای فونکه گفت کادر درمانی در مناطق پر خطر ابتلا به مالاریا برای کمک به مبتلایان به کرونا فراخوانده شده‌اند، و به دلیل به هم ریختن زنجیره تدارکات، ارسال پشه‌بند و دارو به این مناطق دچار وقفه شده و این امر اغلب پیامدهای مرگباری داشته است.
او درباره تاثیر منفی پاندمی کرونا بر رسیدگی به مبتلایان به مالاریا می‌گوید به عنوان مثال در آسیا از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تا کنون مداوای بیماران به این بیماری عفونی ۶۰ درصد و در آفریقا ۱۵ درصد کاهش داشته است.این سیاستمدار حزب سوسیال مسیحی آلمان می‌گوید هر دو دقیقه یک کودک در آفریقا بر اثر ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می‌دهد.
وزیر توسعه دولت فدرال آلمان تاکید کرده که نباید اجازه داد این وضعیت به سادگی پذیرفته شود زیرا بیماری مالاریا قابل پیشگیری و قابل درمان است.دولت آلمان می‌گوید با وجود پاندمی کرونا، در سال جاری ۱۴۰ میلیون یورو برای مبارزه با بیماری‌های عفونی نظیر ایدز، سل و مالاریا اختصاص می‌دهد.سازمان بهداشت جهانی کارزاری را آغاز کرده و امیدوار است از طریق آن تا سال ۲۰۲۵ دست‌کم در ۲۵ کشور در معرض خطر، بیماری مالاریا ریشه‌کن شود.


 
برچسب ها: واکسن مالاریا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها