به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۲۶۸۵۸۱

بخشی از کتیبه چشمه علی مخدوش شد

بخشی از کتیبه چشمه علی مخدوش شد
گروه جامعه: رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری گفت: شب گذشته قسمتی از کتبیه اثر تاریخی چشمه علی این شهرستان در ضلع جنوب غربی توسط افراد ناشناس با مواد شیمیایی (رنگ مو) مخدوش شده‌است.نوروز تقی‌پور روز دوشنبه با بیان اینکه در این اثر تاریخی تخریبی انجام نشده است، افزود: از فردا سه شنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ تیمی پنج نفره از کارشناسان مرمت و بازسازی میراث فرهنگی کشور برای پاکسازی و تثبیت این کتیبه مشغول به کار می شوند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه این مواد رنگی قابل امحا است و به کمک کارشناسان مرمت کار میراث فرهنگی به شکل قبلی خود باز می‌گردد، البته با وجود کانکس انتظامی به نیروی حفاظت کافی و همچنین نصب دوربین مداربسته برای جلوگیری از این گونه حوادث نیازمندیم.

این مسئول، اجرای طرح ساماندهی محیطی برای حفاظت بیشتر از آثار و ابنیه‌های تاریخی این شهرستان را خواستار شد و خاطرنشان کرد: شهرستان ری دارای بیش از ۴۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده در سازمان میراث فرهنگی است.انتهای غربی رشته کوه بی بی شهربانو کوهی کم ارتفاع قرار دارد که از دامنه جنوبی آن چشمه پر آبی می جوشد. چشمه علی در دوران قبل از اسلام به نام خانواده سورن که از خاندان مهم ایران و ری بودند، خوانده می شده است و در دوران اسلامی به چشمه علی معروف شده که اقوال مختلفی در مورد نام چشمه وجود دارد. چشمه سر منشاء حیات یکی از کهن ترین تمدن های جهان و بنیاد شهر باستانی ری بوده است.

باروی ری، کتیبه فتحعلی شاه، چشمه هشت هزار ساله که با اعتقادات مردم عجین شده و همگی جزو محوطه ای تاریخی و یکی از مناطق نمونه گردشگری تهران هستند که نام باستانی چشمه اش (سورینی) و احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان بوده، اما بعدها به یاد امام علی (ع) به چشمه علی معروف شد.
وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی این شهرستان است از جمله برج و باروی ری، برج طغرل، آتشکده تپه میل، قلعه دیر و وجود ۳۲ بقعه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد)، امامزادگان مجاور، مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی، شیخ کلیتی نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.
برچسب ها: کتیبه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها