به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۶۸۵۸۹

قیمت میوه در بازار کاهش پیدا کرده است

قیمت میوه در بازار کاهش پیدا کرده است
گروه اقتصادی: چند روز پیش اخباری مبنی بر فاسد شدن حدود ۳۰ هزار تن پرتقال ذخیره شده در انبارها منتشر شد. همزمان با این ذخیره سازی‌ها صادرات سیب و پرتقال هم در سال 99 ممنوع شده بود اما امروز قیمت این دو میوه در بازار به شدت کاهش یافته و حتی خریدار ندارد.حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص قیمت میوه در بازار مشهد و ارزان شدن قیمت پرتقال و سیب اظهار کرد: همواره ذخیره‌سازی در مراکز تولید اتفاق می‌افتد. گاها این ذخیره سازی‌ها به تصور سود بیشتر توسط کاسبان و حتی کشاورزان و بعضا افراد واسطه‌ای که دارای پول سرگردانی هستند و همواره در بازار مشکل‌ساز می‌شوند صورت می‌گیرد. درنتیجه این ذخیره‌سازی باعث می‌شود قیمت مبنایی محصول در زمان برداشت بالا رفته و به صورت غیر عادی افزایش پیدا کند.

وی افزود: همچنین در ادامه مسیر نیز سیاست‌های دولت برای تنطیم بازار و ذخیره سازی میوه برای شب عید شوک ناگهانی را به بازار وارد می‌کند و در این میان خریدهایی هم توسط دلالان در نزیکی عید اتفاق می‌افتد و این قیمت کاذب ادامه‌دار می‌شود. بعد از فروش در ایام عید نوروز دیگر بازار کشش این همه محصول را ندارد مگر اینکه صادرات صورت گیرد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد بیان کرد: با وجودی که در سال گذشته در زمینه سیب صادرات زیادی به هند، افغانستان و آسیای میانه صورت گرفته است اما تولید بالا سیب و ذخیره‌سازی زیاد آن باعث شده تا مانده‌های دخیره سازی شده دیگر جذب نشده و در انبارها باقی بماند و قیمت سیب در بازار کاهش یابد.

وی ادامه داد: در بعضی از سال‌ها بعد از عید نوروز هوا تا حدودی سرد است و استقبال برای مصرف سیب و پرتقال وجود دارد اما در سال جاری به دلیل فرا رسیدن زود هنگام گرما، رغبت مردم نسبت به مصرف این اقلام کاهش داشته است درنتیجه حجم زیاد عرضه سبب کاهش شدید قیمت سیب و پرتقال در سطح بازار شده است. در حال حاضر هر کیلو پرتقال 4000 و هر کیلو سیب درختی با قیمت 2000 تا 3000 تومان در سطح بازار به فروش می‌رسد.

ساکن برجی عنوان کرد: پرتقالی که در عید کیلویی 12 هزار تومان به فروش می‌رسید امروز 4000 تومان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین به دلیل شکرکی شدن سیب‌هایی که ذخیره سازی شده بود و تغییر مزه، این اقلام بعضا دیگر خریداری ندارد.وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در خراسان رضوی با مشورت‌های سازمان صمت با اتحادیه و تصمیم‌گیری‌های به موقع میوه‌های تنظیم بازار شب عید جذب شده اما در سایر استان‌ها بر اساس اطلاعات موجود میوه‌های تنظیم بازار جذب نشده و با مشکلاتی رو به رو هستند.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد خاطر نشان کرد: متاسفانه از طرف دولت به پیشنهادها و دیدگاه بخش خصوصی که سالیان سال است در حوزه بازار میوه تجربه و تخصص دارد و سرمایه‌گذاری کرده است، توجهی نشده و با دولت با دیدگاه‌های ما فاصله دارد بنابراین یا معکوس یا دیگرهنگام عمل می‌شود. درنتیجه این مساله صدماتی را ایجاد می‌کند.وی گفت: در گذشته بنده برای ذخیره‌سازی‌های پیاز اخطارهای را دادم و در حال حاضر می‌بینیم که پیاز با قیمت هر کیلو 400 تومان به دامداری‌ها عرضه می‌شود، همچنین برای محصول سیب زمینی این فاجعه به وجود آمده است.

ساکن برجی تصریح کرد: با توجه به کمبود آب، خشکسالی و ... وضعیت زندگی بسیاری از کشاورزان با مشکلات زیادی رو به رو شده است و امروز برای محصولاتی مانند پیاز، سیب‌زمینی، سیب و پرتقال دورریز وجود دارد. متاسفانه این محصولات توسط صنایع تبدیلی نیز فرآوری نمی‌شوند. شاید به این دلیل که به صرفه نیست یا کیفیت آنها پایین آمده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات در برخی شهرهای کشور سال گذشته حجم زیادی سیب زمینی در انبارها ذخیره شده است، گفت: هرساله کشور پاکستان در بهمن ماه بازار فروش سیب زمینی را قبضه می‌کند اما در سال گذشته به دلایلی از جمله افت ارزش پول ملی و فراوان بودن محصول سیب زمینی در کشور، پاکستان نتوانست با ایران رقابت کرده در نتیجه بخش وسیعی از سیب زمینی به کشورهای افغانستان، آسیای میانه و روسیه صادر شد.رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد درخصوص قیمت موز نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مجوز برای واردات موز در قبال صادرات سیب داده شد، صادرات موز به کشور افزایش و قیمت آن کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر قیمت موز درجه یک هندی بر پایه 20 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.
برچسب ها: قیمت میوه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها