به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۶۸۶۸۵

وزارت بهداشت در «دیوار» کیت کرونا می‌فروشد؟

وزارت بهداشت در «دیوار» کیت کرونا می‌فروشد؟
گروه جامعه: در ابتدای شروع ویروس کرونا به گفته وزیر بهداشت کیت آزمایشگاهی نداشتم و چمدانی وارد می‌شد حالا کار به جایی رسیده که آگهی فروش کیت آزمایشی می‌زنند.اگر فردی جزء بخش درمان هم نباشد می‌تواند با یک تلفن ساده یک کامیون کیت بخرد؛ این در حالی است که پایگاه‌های سلامت از نبود کیت آزمایشی می‌گویند و بیماران دارای علائم این ویروس را سرگردان به صف‌های طولانی دیگر مراکز درمانی پاس می‌دهند.
در فروردین امسال نیز کشور با کمبود کیت آزمایشی کرونا مواجه بود و در برخی از استان‌ها مثل بوشهر موجب تشکیل صف‌های طولانی شد. حالا هم وضعیت کم‌وبیش همینطور است اما در بازار آزاد این کیت‌ها را به صورت عمده کمتر از ۸۰ هزار تومان نمی‌فروشند.

در جهان واکسن کرونا دو دلاری یعنی کمتر ۵۰ هزار تومانی می‌زنند، اما در ایران مردم برای خرید یک کیت فوری که درصد خطای بالایی نسبت به تست PCR دارد باید در بهترین حالت ۱۲۰ هزار تا دو میلیون تومان هزینه کنند.می‌توان این کیت‌های آزمایشی کرونا را در آگهی‌های سایت «دیوار» پیدا کرد، براساس اطلاعات این آگهی‌ها کیت‌های فروشی از نوع کیت‌های فوری است و آنطور که فروشندگان این کیت‌ها می‌گویند مردم می‌توانند به راحتی از این کیت‌ها مانند کیت‌های قند خون استفاده کنند.

قیمت کیت کرونا در بازار آزاد چند؟
همانطور که چندی پیش واکسن کرونا دو دلاری جهان در راسته ناصر خسور ۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، حالا مردم برای تست فوری کرونا باید حداقل پنج برابر پول یک واکسن کرونا یعنی ۱۲۰ هزار تومان بدهند تا بدانند به این ویروس مبتلا شده‌اند یا نه؟ فهمیدن این موضوع تازه شروع ماجرای هزینه‌ها و درمان است.یکی از فروشندگان آگهی دیوار قیمت دولتی هر کیت را ۸۰ هزار تومان اعلام می‌کند اما می‌گوید که در ناصر خسرو به قیمت ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان فرخته می‌شود. نگران فروش کیت‌ها در بازار سیاه است و می‌گوید: «تبعاتش گریبان ما رو می‌گیره».او می‌گوید که فروش بر اساس دهک‌گذاری انجام می‌شود، مثلا فروشنده این کیت‌ها در شهرستان‌ها چون در دهک دوم قرار دارند نباید با هزینه خدمات درمان این کیت‌ها را بیشتر از ۱۲۰ هزار تومان بفروشد. یعنی برای فروش هر کیت ۴۰ هزار تومان سود می‌کند.
 
در یک آگهی نوشته شده است: «کیت تست سریع کرونا. در مدت زمان ۲۰ دقیقه. از طریق بزاق دهان. تا ۹۵ درصد تشخیص درست. تعداد فقط ۷ عدد باقی مانده، فروش به صورت عمده. قیمت دو میلیون تومان»
یکی از دیگر از فروشندگان می‌گوید که کیت بالای ۲۰ هزار عدد را به قیمت ۷۰ هزار تومان و کمتر از این تعداد را ۸۰ هزار تومان می‌فروشد. اما در آگهی‌های دیگر قیمت این کیت تا دو میلیون تومان هم آمده، برخی نیز کیت‌ها را به قیمت‌های ۹۰، ۱۳۰ و ۱۴۰ می‌دهند.
 

آگهی فروش کیت کرونا در سابت دیوار
مجوز وزارت بهداشت و انستیتو پاستور برای فروش آزاد
براساس اظهارات فروشندگان کیت کرونا در سایت دیوار، وزارت بهداشت به آنها مجوز تولید، فروش و پخش داده است. نهادهای دولتی و نظامی‌ هم سفارش تولید کیت به آنها می‌دهند. یکی از آنها ادعا می‌کند مجوز وزارت بهداشت را دارد و مستقیما با بنیاد برکت کار می‌کند.به گفته او «این کیت تنها کیتی هست که در کشور حساسیت ۹۴ درصدی داره». همچنین مدعی است که «بافرگذاری» این کیت‌ها تا حدی دقیق انجام شده که به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

به گفته فردی دیگر، وزارت بهداشت تمام «بافر‌ها» و «آنزیم‌ها» را به طور مستقیم از آلمان وارد می‌کند ولی فیزیک و نوار کنترل کیت ایرانی است. کیت‌ها روزانه تولید می‌شوند و می‌توان آنها را تا پنج سال در یخچال نگه داشت.
او با اطمینان می‌گوید که وزارت بهداشت تنها برای این کیت یک نامه با این محتوا داده: «جهت پخش، توزیع و فروش و ارائه به مراکز دولتی، خدماتی، اجتماعی، بیمارستانی و آزمایشگاهی کل کشور». همچنین  جواز این کیت را «هم معاونت آقای دکتر نمکی داده و تایید کرده و هم انستیتو پاستور»

صاحبان این آگهی‌ها و فروشندگان کیت‌ها فقط در تهران نیستند و در شهرهای کرج، تبریز و مشهد نیز کاسبی می‌کنند.کشور در موج چهارم ویروس کرونا قرار دارد. تعداد فوت‌شدگان به ۵۰۰ نفر در روز رسیده و برخی از درمانگاه‌ها کیت تشخیص کرونا ندارند. لزوم شناسایی و غربالگری مبتلایان برای عبور از این موج و جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای بزرگتر نیاز حال حاضر کشور است. با توجه به این وضعیت چرا این کیت‌ها باید در بازار آزاد با نرخ‌های بالا فروخته ‌شود؟ وزارت بهداشت باید به این سوال پاسخ دهد!
مرجع : تجارت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها