به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۲۶۸۷۲۳
ربیعی: فایل صوتی ظریف به سرقت رفته است

دستور روحانی به وزارت اطلاعات درباره مصاحبه ظریف

دستور روحانی به وزارت اطلاعات درباره مصاحبه ظریف
گروه سیاسی: سخنگوی دولت درباره انتشار یک فایل صوتی از وزیر خارجه اعلام کرد: فایل صوتی ظریف به سرقت رفته است.
علی ربیعی  در ارتباط با انتشار فایل مصاحبه تاریخ شفاهی سخنگوی وزارت خارجه، اظهار کرد: در روزهای گذشته انتشار فایل صوتی وزیر خارجه حواشی ایجاد کرد. این فایل صوتی توسط تلویزیون پترودلاری و طرفدار رنج و تحریم مردم منتشر شده است. همین امر نشانه توطئه آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است.
سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند که عوامل این توطئه را شناسایی کنند.وی گفت: ربایش این اسناد، توطئه‌ای علیه دولت، نظام و نهادهای سرافراز و توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست. ما منتظر خواهیم بود که آقای ظریف به ایران برگردند و توضیحات لازم درمورد سوء برداشت ها را ارائه کنند. برش‌های گزینشی از یک گفتگوی بسیار طولانی با جهت‌گیری‌های شیطنت آمیز منتشر شد، این گفتگو بخشی از برنامه‌ای به نام «آن سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه‌هایی با وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی هشت ساله دولت انجام گرفته است.
وی افزود:بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی و تصویری گفتگوها در دفتر هیئت دولت و با درجه طبقه بندی آرشیو شوند و یک نسخه گزیده از هر گفتگو با توافق مصاحبه شونده‌ها در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد.سخنگوی دولت گفت: فایل گفتگوی آقای ظریف به دلایل کاملا روشن که البته همه ابعاد آن هنوز روشن نیست، ولی بعد توطئه‌آمیز بودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنها در دست بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد. سخنگوی دولت یادآور شد: جمع بندی فعالیت‌ها و اقدامات در پایان همه دولت‌ها امری مرسوم بوده است و این بار با نگاه نوآورانه با دو هدف انتقال تجارب با هدف آسیب‌شناسانه و سپس مستندساختن فعالیت‌ها و اقدامات دولت هم برای ثبت تاریخی و هم مطالعه علاقه مندان به شکل انتشار عمومی پیش بینی شده بود.
وی گفت: هدف اول‌ آسیب شناسی سیاستگذاری‌های دستگاه‌های مختلف از زبان مسولان عالی دستگاه ها، پرسیدن موانع سیاست گذاری و مشکلات آن بوده تا با سندی تاریخی و قابل استفاده از تجربیات مسئولان پیشین برای آیندگان باشد. کاملا قابل انتظار است که در جریان آسیب‌شناسی جنبه نقد بیشتری هم دیده شده است، ولی این نافی همکاری و همدلی بین همه مسئولان دستگاه‌های ایرانی در عرصه عمل نیست.
وی ادامه داد: کلیه دستگاه‌ها با نگاه‌های ساختارشناسانه به ساختارهای موجود، اصطحکاک‌های بین دستگاهی فرایندهای سیاست گذاری موجود را بحث کردند و طبیعی است جنس آسیب‌شناسی در وزارت خارجه کاملا متفاوت بود. طبیعی است دستگاه دیپلماسی ما مانند همه جهان با توجه به نوع ماموریت‌های محوله و در چارچوب‌های عملیاتی متفاوت از نظر روشی، نگاه متفاوتی نسبت به سیاست‌ها و نحوه پیگیری سیاست‌ها با نهادهای دیگر داشته باشد.ربیعی تاکید کرد: در همه جای جهان اینها جزو اخبار مشهود است و در کشور ما هم به سابقه قدمت انقلاب جمهوری اسلامی وجود دارد و امام خمینی (ره) هم این را اختلاف طلبگی می‌دانستند و این اختلافات محدود به دستگاه وزارت خارجه نیست.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اختلاف افکنی و بهره‌برداری شبکه‌های رسانه‌ای معاند از انتشار فایل صوتی گفت و گوی ظریف و اینکه عده‌ای می‌گویند این کار توسط خود دولت با مقاصد انتخاباتی انجام شده است، گفت: هدف از مصاحبه این بود که مسائل مهم مانند سیاست‌های اقتصادی مالی، و پیشگیری‌ها و مسایلی مانند تالاب‌ها، سیل و مدیریت آن و زلزله از هزینه‌ها گرفته تا سیاست‌های رفاهی و اجتماعی با همه پیچیدگی‌هایش و حتی مجموعه ای از حوادث تلخی مانند سانچی و پلاسکو یا حوادث شیرین مانند سیاست‌ گذاری‌های کلان سلامت و بحث‌های توسعه صنعتی و حتی چگونگی مقاومت در دوران تحریم، صادرات در این دوران و ساز و کارهای مقاومت اقتصادی در محور این گفت و گوها قرار داشت.وی ادامه داد: بخشی هم مربوط به موفقیت‌های وزارت خارجه و موانع و چالش‌های پیش روی آن بود. قطعا حوزه دفاعی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. قرار بود بخشی از مصاحبه‌ها فقط در قالب انتقال تجارب انتشار محدود داشته باشد و بخشی هم قرار بود پخش شود و پخش خواهد شد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: با دستور ریاست جمهوری، نهادهای مسوول در حال بررسی چگونگی انتشار و انتخاب گزینشی آن برای پخش هستند.
ربیعی با بیان اینکه محتوای مطالب گزینشی پخش شده و برجسته سازی از مطالب فقط در قالب پخش نبود، گفت: تحلیل‌های جانبی این رسانه‌های پترودلاری در مجموع هدف آنها را مشخص می کرد که با یک تیر چند هدف اعتبار سیاست خارجی، تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات دیپلماتیک سرنوشت ساز، زایل کردن اعتماد مردم و ایجاد تفرقه در نظام داخلی را هدف گرفته بودند.
وی افزود: از عده ای که برای هر موضوع حمله‌ای برای دولت پیدا می کنند می‌خواهم تا به این موضوع به عنوان یک موضوع ملی توجه کنند چون از یک فایل گزینش شده و ناقص جنجال‌سازی‌هایی ایجاد کردند و باید به شیوه ای در این زمینه برخورد کنیم تا این توطئه‌ها را خنثی کنیم.ربیعی در ادامه شائبه انتخاباتی بودن یا انتشار عمدی دولت را خنده دار دانست و گفت: توضیح دادنش ارزشی ندارد. وی تصریح کرد: بیشترین لطمه در این خصوص و موارد پیش آمده، شامل دولت شده و اتفاقا هدف دولت که انتخابات پرشور است. بار دیگر تاکید می‌کنم هدف دولت این نیست تا از جریان خاصی حمایت کند تا با این حمایت از مردم رای بگیرد، بلکه دولت با هر کسی که از صندوق رای بیرون بیاید با کمال میل همکاری خواهد کرد و برای تداوم دولت خود هیچ برنامه‌ای نداشته است و این ادعای بسیار غلطی است. البته با تلاش‌های نیروهای اطلاعاتی ما مشخص خواهد کرد که توطئه‌ها چه بوده است.
سخنگوی دولت گفت: این کار توطئه آمیز اتحاد ما را هدف قرار گرفته است. نیروهای داخل نظام با هر گرایش اصلاح طلبی و اصول‌گرایی یا دوستان ما در همه نهادها در تله گفتاری این رسانه ها قرار نگیرند. هدف این کار به انحراف کشاندن فضای سالم و ایجاد بدبینی بین مسئولان و قطبی سازی کاذب بین آنهاست و قطعا آنها را مایوس خواهیم کرد.
سخنگوی دولت درباره اینکه آیا کل این تاریخ شفاهی و همه گفت و گوها به سرقت رفته است یا نه، گفت: همه دولت‌ها در سال‌های آخر عملکرد خود را جمع بندی می‌کنند و به مردم گزارش کاری می‌دهند. در این راستا هشت پروژه طراحی شده بود که اقدامات شاخص یک جلد، عملکرد دولت ۳ جلد، جهش تولید یک جلد، گزارش صد روزه یک جلد و روزشمار دولت که در برنامه "آن سوی دولت" و "تاریخ شفاهی" در مجموع ۳۳ مصاحبه انجام شده است. بحث جنگ اقتصادی هم در این برنامه ها تهیه شده بود.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه در این گفت و گوها هر مسئول به پیچیدگی دستگاه خود با نگاه آسیب‌شناسانه می‌پردازد، گفت: خودم در مورد فقدان نظریه رفاهی و اشتغال یا اهمیت شیوه کارآفرینی و آسیب‌شناسی طرح تحول سلامت صحبت کردم و همه مسوولان نگاه آسیب شناسانه داشتند . مشخص است جنس وزارت خارجه متفاوت است.


 
برچسب ها: محمد جواد ظریف

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۵:۱۰
خخخخ
دولتی که حتی یه فایلم عرضه نداه نگه داره
نمیدونم اصلاح طلبها چرا اعلام انحلال نمی کنن و با چه رویی میخان ادامه دهند و ایا واقعا میخان با این همه خابکاری بازم کاندیدا معرفی کنن؟ یعنی باورتون میشه؟ (371966)
۱۴۰۰/۰۲/۰۹ ۱۵:۳۹
مشکل از خود ما مردم هست.
امام فرمودند این اصولگراها توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارند
اصلاح طلب ها هم که اینطور
ما مردم اشتباه می کنیم که چشم امید به اینها داریم (372030)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها