به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۲۶۸۷۳۹

اظهارات ظریف و درخواست جمهوری‌خواهان برای استعفای ‌کری!

گروه بین‌الملل: جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به انتقادات جمهوری‌خواهان برای دادن اطلاعات محرمانه به ایران: «می‌توانم به شما بگویم که این داستان و این ادعاها بدون شک نادرست است. این اتفاق هرگز - چه زمانی که من وزیر خارجه بودم و چه پس از آن زمان - اتفاق نیفتاده است.»
اظهارات ظریف و درخواست جمهوری‌خواهان برای استعفای ‌کری!
پایگاه خبری هیل نزدیک به کنگره آمریکا نوشت: «جان‌کری» فرستاده ویژه ایالات متحده برای تغییرات آب و هوایی با درخواست نمایندگان جمهوریخواه و تحلیلگران سیاسی برای استعفا از این سمت روبرو شده است. روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که ظریف در فایل صوتی منتشر شده گفته است که جان کری به او گفته است که اسرائیل ۲۰۰ بار منافع و مواضع ایران در سوریه را هدف حمله قرار داده است. مقام‌های دولت بایدن نیز این اتهامات را رد کرده و گفته‌اند: اطلاعاتی که گفته می‌شود «جان کری» با وزیر خارجه ایران به اشتراک گذاشته است، در آن زمان به طور گسترده شناسایی شده و عده زیادی نسبت به این اطلاعات آگاه بودند.

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، با درج یک پیام توئیتری گفت که برخلاف آن چه محمدجواد ظریف در مکالمه تازه فاش شده‌اش گفته ‌است، او هرگز در مورد عملیات مخفی هوایی اسرائیل در سوریه با آقای ظریف صحبتی نکرده است. جان کری، نماینده کنونی ویژه رئیس‌ جمهوری آمریکا در امور اقلیمی، که با انتقاد تند جمهوری‌خواهان در این ارتباط روبه‌رو است در توئیتی نوشت: «می‌توانم به شما بگویم که این داستان و این ادعاها بدون هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای نادرست است. این اتفاق هرگز - چه زمانی که وزیر خارجه بودم و چه پس از آن - نیفتاده است.» ظریف و کری در جریان مذاکرات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، جلسات مداوم زیادی در ارتباط با برجام داشتند.

محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای که ششم اسفند پارسال با سعید لیلاز، فعال اقتصادی حامی دولت، انجام داده اما اکنون برای نخستین ‌بار روز پنجم اردیبهشت منتشر شد سخنانی جنجالی را مطرح کرده است. این مصاحبه قرار بوده پس از پایان کار دولت حسن روحانی منتشر شود. وزیر خارجه ایران در بخشی از این مصاحبه با انتقاد از بی‌اطلاع ماندنش از بسیاری از اقدامات منطقه‌ای سپاه پاسداران گفت که آمار حملات اسرائیل به نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه را همتای آمریکایی‌اش به او داده است. او گفت: «شما نمی‌توانید بگویید چند نفر در سوریه کشته شده‌اند، [جان] کری باید به من خبر بدهد که اسرائیل ۲۰۰ بار به شما حمله کرده است؟!»

در واکنش به این گفته ظریف، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس گفته است که در صورت واقعی بودن این خبر، این اظهارات آقای کری «یک بی‌احتیاطی فاجعه‌بار» است که مشمول «رد صلاحیت» می‌شود. دن سالیوان، سناتور جمهوری‌خواه از آلاسکا و مقام سابق وزارت امور خارجه در زمان جورج دبلیو بوش، هم در یک سخنرانی در سنا خواستار استعفای آقای کری شد و گفت که «متعجب است» که جان کری «اسرار یکی از مهم‌ترین و پایدارترین متحدان ما در منطقه را برای دشمن قسم‌خورده‌ای که بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم است فاش می‌کند.»

نیکی هیلی که به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ خدمت می‌کرد نیز در توئیتر خود نوشت که این خبر «نفرت‌آور» است و آقای کری را متهم کرد که به ایران هشدار داده است. گفتنی اینکه، اسرائیل تلاش چندانی برای انکار حملات چندین‌ ساله منتسب به خود در سوریه نکرده است و مقام‌های دولت اسرائیل روز ۱۳ شهریور ۹۷ تأیید کردند که ارتش این کشور در کمتر از دو سال بیش از ۲۰۰ حمله علیه اهداف ایران در سوریه انجام داده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها