به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۲۶۸۷۴۶

سیگار تا ۴۲ درصد گران شد

سیگار تا ۴۲ درصد گران شد
گروه اقتصادی: سیگار در سال جدید گران شد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در یک ماه گذشته قیمت برخی برندهای سیگار بین ۱۵ تا ۴۲ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت هر پاکت سیگار وینستون که پیش از سال ۱۵ هزار تومان بود حالا به ۱۸ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت یک پاکت سیگار کنت افزایش ۴۲ درصدی داشته است. قیمت یک پاکت این برند سیگار در سال گذشته ۱۴ هزار تومان بود که حالا به ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است.

یکی از فعالان بازار سیگار  گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و مالیات بر ارزش افزوده باعث گرانی سیگار شده است. به گفته او، قیمت برخی برندها از ابتدای فروردین ۱۵ درصد و حتی بیشتر گران شده است.البته جالب است که افزایش قیمت سیگار ظاهرا مصرف آن را کاهش نداده است و فروشندگان می‌گویند در طول زمان شیوع کرونا فروش سیگار افزایش داشته است. به جز این رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور هم از افزایش تولید سیگار در ایران خبر می‌دهد.

چرا سیگار گران شد؟
عطاالله معروفخانی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور درباره علت افزایش قیمت سیگار ز توضیح می‌دهد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ میزان مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است و این تصمیم مجلس در بازار تاثیر داشته است. به جز برخی برندهای سیگار هم به دلیل افزایش هزینه تولید افزایش قیمت داشته‌اند.البته فروشندگان سیگار می‌گویند شرکت تولیدی وینستون هنوز به طور رسمی قیمت این سیگار را گران نکرده بلکه این سیگار در بازار آزاد گران شده است! این در حالی است که تولیدکننده سیگار کنت به طور رسمی قیمت‌ها را افزایش داده است.براساس مصوبه مجلس از ابتدای سال ۱۴۰۰ مالیات هر نخ سیگار برند ایرانی ۲۵ تومان، تولید داخل با برند بین‌المللی ۵۰ تومان و سیگار وارداتی ۱۵۰ تومان است که به قیمت خرده‌فروشی سگار اضافه می‌شود.

واردات سیگار ممنوع است
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین به میزان مصرف سیگار اشاره کرد و گفت: میزان مصرف سالانه سیگار در ایران حدود ۶۵ میلیارد نخ است.او ادامه می‌دهد: تلاش ما حمایت از تولید داخل بوده از این‌رو در سال ۹۹ تولید سیگار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/۳ میلیارد نخ افزایش داشته و به رقم ۵۸٫۵ میلیارد نخ رسیده است.

به گفته معروفخانی هر چند که هنوز از مصرف سالانه عقب هستیم اما به دلیل ممنوعیت واردات سیگار به کشور بخشی از نیاز کشور از طریق قاچاق تامین می‌شود.گرچه رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور مصرف سیگار را ۶۵ میلیارد نخ برآورد می‌کند اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و برخی گزارش‌ها حاکی از قاچاق ۳۰ میلیارد نخ سیگار به ایران است. روزنامه خراسان در این زمینه نوشته است: «عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده بود ، سالانه ۳۰ میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق می‌شود و مصرف سالانه کشور هم حدود ۷۰ میلیارد نخ است.»
مرجع : تجارت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها