کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشخیص کرونا با استفاده از اثرانگشت افراد

8 ارديبهشت 1400 ساعت 13:27


گروه علمی: یک محقق گفت: با ساخت یک دستگاه توانسته ایم از طریق اثرانگشت افراد، ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا را تشخیص دهیم.حسین باختر محقق و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله  اظهار کرد: در اوایل کرونا یک معضل بسیار بزرگ نداشتن کیت تشخیص این بیماری و تعداد زیاد مبتلایان بود و قیمت هر کدام از آن کیت‌ها ۲۰ دلار بود.او افزود: در ابتدای بیماری کرونا هر فردی که احساس درد در هر ناحیه از بدن خود داشت سریعا به اورژانس مراجعه می‌کرد و ما نمی‌توانستیم از هر کیت برای ارزیابی سلامت این افراد استفاده کنیم چرا که قیمت آن‌ها بسیار گران بود.
 

باختر تصریح کرد: موفق شده بودم با بررسی‌های گوناگون در دانشگاه‌های مختلف شهر تهران یک تیم از دانشجویان حرفه‌ای در زمینه‌های طراحی سخت افزار، طراحی نرم افزار و طراحی بدنه را دور هم جمع کنم تا بتوانیم یک الی دو پروژه مانند سیستم‌های امنیتی لیز را روی بیماری فلج پیشرفته عضلات با موفقیت به انجام برسانیم.

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ادامه داد: با استفاده از سیستم‌های امنیتی لیزر ضربان قلب، دمای بدن و اکسیژن خون افراد را اندازه می‌گرفتیم، برای مثال افرادی که شک داشتند به ویروس کرونا مبتلا شده باشند وقتی به ما مراجعه می‌کردند آن‌ها را برای انجام تست پی سی آر به بیمارستان نمی‌فرستادیم، بلکه دمای بدن شان را اندازه می‌گرفتیم و در صورت بالا بودن آن متوجه می‌شدیم که بدن فرد با ویروس، باکتری، قارچ یا عفونت درگیر شده است.

باختر گفت: با استفاده از این سیستم ضربان قلب گرفته می‌شود، در واقع یک الگوی مشخص مانند الگوی سینوسیه در ضربان قلب وجود دارد که اگر در آن مشاهده شود نشان از التهاب عمومی دارد، به این معنا که بدن از ارائه پاسخ اختصاصی به آن عامل بیماری یا عفونی جا می‌ماند و تمام بدن را درگیر عفونت کند.

او ادامه داد: عوامل ویروسی و عوامل آلرژیک مانند مصرف کرده بادام زمینی و ... باعث ایجاد التهاب عمومی می‌شود، همچنین اکسیژن خون در بهترین حالت به عدد ۹۷ می‌رسد و اگر این عدد روی ۹۱ یا ۹۲ باشد نشان از عملکرد غیر طبیعی ریه دارد که نتوانسته به اندازه کافی باعث انتقال اکسیژن به خون شود بنابراین با استفاده از دمای بدن می‌توان فهمید که بدن افراد به عفونت مبتلا شده و با ضربان قلب می‌توان فهمید که این عفونت ویروسی است و با اکسیژن خون می‌توان فهمید که این عفونت به عنوان یک ویروس در ریه است که در نهایت تمامی این عوامل باعث مثبت شدن کرونای افراد می‌شود.

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اضافه کرد: روش ذکر شده در تمام بیمارستان‌های کشور برای غربال انجام می‌شد، بنابراین به ساخت دستگاهی با نام IDS اقدام کردیم که با اثر انگشت می‌توانست ابتلا به ویروس کرونا را با درصد بسیار بالا نه صددرصد تشخیص دهد و این دستگاه با تحقیقات صنعتی سپاه قراردادی منعقد شده و روی آن سرمایه گذاری کرده ایم و ۶ نسخه آن با مبلغ ۸۰ میلیون تومان از ما خریداری شده است.

این محقق بیان کرد: از آن جایی که این دستگاه از پلتفرم usb استفاده می‌کند بنابراین می‌تواند به هر سیستمی مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ یا حتی دستگاه‌های حضور غیاب سازمانی وصل شود، همچنین استفاده شخصی از آن وجود دارد، یعنی افراد می‌توانند آن را به موبایل خود وصل کرده و خانواده شان را به اینصورت غربال کنند، همچنین استفاده سازمانی از دستگاه هم به اینصورت است که آن را در کنار دستگاه‌های حضور غیاب ادارات قرار می‌دهند تا کارمندان بتوانند در زمان ساعت زدن محل کار خود سلامت شان را ارزیابی کنند.

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود: یک نوع دیگر استفاده از این دستگاه به صورت عمومی است که در ابتدای مترو، گیت‌های فرودگاه و ورودی شهر‌ها نصب می‌شود و به صورت انبوه افراد می‌توانند با گذاشتن اثر انگشت خود روی آن متوجه شوند که به ویروس کرونا مبتلا هستند یا خیر؟ به اینصورت که داده‌های زیستی را از اثرانگشت افراد دریافت می‌کند و احتمال ابتلای آن‌ها را تخمین می‌زند و با جمع آوری داده‌ها آن‌ها را به صورت آنلاین به سرور خاصی در وزارت بهداشت ارسال می‌کند.

باختر با بیان اینکه تولید انبوه این نرم افزار در حال حاضر شروع شده است، تاکید کرد: برد‌های الکترونیکی و قطعات این نرم افزار تامین شده است و افراد می‌توانند با مشاهده پروژه تحقیقاتی از این دستگاه پیش خرید کرده و در آن شریک شوند، همچنین امکان صادرات آن به صورت قطعی وجود دارد و مشابه خارجی آن وجود ندارد.
این محقق در پایان گفت: با استفاده از این نرم افزار دیگر نیازی نیست که برای تشخیص ابتلا به کرونا حتما به پزشک مراجعه کرد، بلکه می‌توان به صورت آنلاین با او در ارتباط بود.


کد مطلب: 268921

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/268921/تشخیص-کرونا-استفاده-اثرانگشت-افراد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir