کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قرارداد ناسا با اسپیس‌ایکس ناعادلانه است

8 ارديبهشت 1400 ساعت 14:16


گروه علمی: بیش از یک هفته قبل، ناسا اسپیس‌ایکس را برای ساخت فضاپیمایی که انسان‌ها را در برنامه‌ی آرتمیس ناسا به ماه می‌رساند انتخاب کرد. ارزش این قرارداد ۲.۹ میلیارد دلار است.به گزارش ایسنا، ناسا دو رقیب اسپیس‌ایکس(SpaceX) یعنی شرکت بلو اوریجین(Blue Origin) و داینتیکس(Dynetics) را رد کرد و به اسپیس‌ایکس رسید. اکنون شرکت بلواوریجین این تصمیم را زیر سوال می‌برد.شرکت موشکی جف بزوس(Jeff Bezos) در اعتراضی به اداره دیوان محاسبات آمریکا ادعا کرد که ناسا به اشتباه با رقیبش قرارداد بسته است.
 

سخنگوی بلو اوریجین به انگجت گفت: ناسا برنامه‌ی نادرستی برای سفر به ماه پیش گرفت و لحظه‌ی آخر دست به کارشکنی زد. به گفته‌ی خود ناسا این تصمیمی با "خطربالا" بود. تصمیم ناسا موقعیت‌ها برای رقابت را از بین برد و نه تنها باعث تاخیر برنامه‌ی بازگشت به ماه شد بلکه آن را به خطر انداخت.ناسا در طول تاریخ چندین پیمانکار برای کارهای خود انتخاب کرده است. ناسا این رویکرد را از این جهت پیش می‌گیرد که رقابت ایجاد شود و اگر یک شرکت نتوانست کارش را به موقع تمام کند مشکلی برای پروژه پیش نیاید. به همین دلیل سال گذشته ناسا سه شرکت اسپیس‌ایکس، بلو اوریجین و داینتیکس را برای برنامه‌ی سفر به ماه انتخاب کرد.

باب اسمیت(Bob Smith)، مدیرعامل شرکت بلواوریجین در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت: ناسا در انجام ماموریت‌هایی مثل بازگشت به ماه خوب عمل می‌کند و ما احساس کردیم چنین اشتباهاتی باید بررسی و اصلاح شود. ما هیچ شانسی برای اصلاح و تغییر این تصمیم نداشتیم و این اصلا عادلانه نیست.همانطور که گفته شد اسپیس‌ایکس گزینه‌ای با "خطربالا" بود ، طرحی که این شرکت با آن برنده‌ی این قرارداد شد شامل استفاده از فضاپیماهای در حال توسعه استارشیپ می‌شود که تاکنون بیشتر آن‌ها در مرحله‌ی آزمایشی منفجر شده‌اند. با این حال این شرکت موفقیت چشمگیری نیز در ارسال فضانوردان به وسیله‌ی موشک فالکون ۹ و کپسول کرو دراگون به فضا و رساندن آنها به ایستگاه بین‌المللی فضایی داشته است.شرکت آمازون جف بزوس همچنین سال گذشته با دولت ایالت متحده بر سر قرارداد دیگری به مشکل خورده بود.


کد مطلب: 268946

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/268946/قرارداد-ناسا-اسپیس-ایکس-ناعادلانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir