به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۲۶۸۹۵۹
نگرانی مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران

درخواست ۲۲۰ نماینده کنگره از بایدن برای فشار به جمهوری اسلامی ایران

گروه بین‌الملل: بیش از ۲۲۰ تن از نمایندگان کنگره آمریکا به بهانه حمایت از مردم ایران از قطعنامه‌ای حمایت کردند که خواستار تشدید مواضع دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شود.  
درخواست ۲۲۰ نماینده کنگره از بایدن برای فشار به جمهوری اسلامی ایران
۲۲۰ عضو کنگره قطعنامه «HR ۱۱۸» را مورد تأیید قرار دادند و با متهم کردن جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر از دولت بایدن درخواست کردند تا مواضع بسیار سختی علیه ایران اتخاذ کند. آنها می‌گویند که قصد دارند از «خواست مردم ایران برای جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای ایران» حمایت کنند. طبق این گزارش، «تام مک کلینتوک» نماینده جمهوری‌خواه حامی قطعنامه فوق گفت: «قطعنامه HR ۱۱۸، یک پیام حقیقتاً فوری را به دولت جو بایدن در اولین یکصد روز (ریاست‌جمهوری) ابلاغ می‌کند مبنی بر این که کنگره از این دولت می‌خواهد تا ایران را برای تداوم حمایت از تروریسم جهانی پاسخگو نگه دارد». این نماینده جمهوری‌خواه کنگره هدف این قطعنامه، را حمایت از مردم ایران عنوان کرده است. طبق این گزارش، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد یک جلسه عمومی در خصوص قطعنامه HR ۱۱۸ که ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن ماه) ارائه شده است، برگزار کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند. اخیراً نیز، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک نشست خبری با متهم کردن ایران به انجام «اقدامات مخرب» گفت آمریکا از طرق مختلف از جمله تحریم‌ها با آن‌ها مقابله خواهد کرد و گفت: «ما معتقدیم برنامه موشکی ایران، نقض حقوق بشر توسط این کشور، حمایت ایران از نایبان شرور، حمایت ایران از تروریسم، همه اینها، چالشی عمده برای ما و شریکانمان در منطقه محسوب می‌شوند. به همین دلیل است که از طرق مختلف از جمله تحریم‌ها با این مسائل برخورد خواهیم کرد.» مقام‌های آمریکا در حالی در تلاش هستند تا فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید بخشند که دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.  «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود. دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.  

نگرانی مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه شنبه هفتم اردیبهشت با مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل، در واشینگتن دیدار و درباره طیفی از مسائل از جمله ایران و اعتراضات در اورشلیم گفت‌وگو کرده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است: مقامات آمریکایی و اسرائیلی در خصوص نگرانی‌های جدی خود در مورد پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر مذاکره و گفت‌وگو کردند. این بیانیه اضافه کرده است که ایالات متحده، اسرائیل را جریان مذاکرات در وین قرار داد و بر علاقه خود برای مشورت نزدیک با اسرائیل در خصوص مسئله هسته‌ای در آینده تاکید کرد. این در حالی است که دور سوم مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در همین روز در وین و پایتخت اتریش برگزار شد. هفته گذشته رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که یک هیئت بلند پایه اسرائیلی به واشینگتن سفر خواهد کرد تا بر مخالفت خود با بازگشت آمریکا به برجام تاکید کند. به گزارش روزنامه اسرائیل علاوه بر مئیر بن‌شبات، هیوم، یوسی کوهن، رئیس موساد، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و شماری از مقامات ارشد نهاد دولت اسرائیل به واشینگتن سفر کرده‌اند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته گفته بود که سفر هفته مقامات اسرائیل به واشینگتن، باعث تغییر رویکرد آمریکا برای بازگشت به برجام نخواهد شد.
 تهدیدات ایران
کاخ سفید همچنین در این بیانیه گفته است، ایالات متحده و اسرائیل در مورد تهدید قابل توجه رفتارهای تهاجمی ایران در منطقه توافق داشتند و مقامات آمریکایی بر حمایت بی دریغ رئیس جمهور بایدن از حق دفاع از خود اسرائیل تأکید کردند. طبق این بیانیه، ایالات متحده و اسرائیل توافق کردند که که یک کارگروه مشترک تشکیل دهند که به طور خاص روی تهدیدهای ناشی از پهپادها و موشک‌های هدایت شونده دقیق ایران که در اختیار گروه‌های نیابتی این کشور در خاورمیانه قرار می‌گیرد، کار کند. در همین زمینه، هفته گذشته موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در گزارشی اعلام کرد که زرادخانه عظیم موشکی در حال گسترش ایران و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز این کشور عامل بی ثباتی در خاورمیانه خواهد شد. این نهاد بین المللی که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شده در ادامه گفته بود که برنامه موشکی بالستیک ایران، که مجموعه‌ای از موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین است٬ نه تنها برای بازدارندگی بلکه برای نبرد، از جمله شرکای منطقه‌ای ایران طراحی شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها