کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مایک پمپئو: من مشاور ترامپ بودم کری مشاور ظریف!

8 ارديبهشت 1400 ساعت 16:20

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید وقتی او به دونالد ترامپ مشاوره می‌داد، جان کری نیز همین نقش را برای ظریف ایفا می‌کرد!
 


این اظهارات مایک پمپئو پس از آن مطرح می شود که  در یک فایل صوتی درز پیدا کرده، محمدجواد ظریف به این مساله اشاره کرده است که جان کری زمانی که وزیر خارجه کابینه باراک اوباما بوده، با او درباره عملیات نظامی اسرائیل در سوریه علیه ایران صحبت و گفت وگو کرده است. جان کری اما ادعای ظریف مبنی بر بحث با وی درباره عملیات نظامی اسرائیل را به کلی، چه در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا در زمان اوباما و چه بعد از آن را تکذیب کرد و این ادعاها را «قطعا نادرست» توصیف کرد و دوشنبه شب در توییتر نوشت: «این هرگز اتفاق نیفتاده است، چه زمانی که من وزیر خارجه بودم و چه بعد از آن».
به گزارش فاکس نیوز، وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به این ماجرا، به طعنه گفت: کری نقش وزیر خارجه ایران را ایفا می‌کرده و به ظریف مشاوره می‌داده! مایک پمپئو افزود: ما معتقدیم کری قطعاً به ایران گفته طاقت بیاورید، این کارزار فشار(حداکثری) آمریکا تمام خواهد شد و بایدن پیروز انتخابات می‌شود. آن وقت برای ۴ سال شرایط بهتر خواهد شد. برای یک دقیقه با تیم ترامپ مذاکره نکنید. او باید توضیحات بسیار زیادی در این زمینه ارایه کند. پامپئو گفت که اگر گزارش در مورد مکالمات کری با ظریف صحت داشته باشد، دولت بایدن باید علنا و صریح با مردم آمریکا صحبت کند. وزیر خارجه سابق آمریکا افزود: «به نظر می رسد این گزارش آنچه را ما قبلاً باور داشتیم تأیید می کند، یعنی زمانی که من در جریان جلسات توجیهی رئیس جمهور ترامپ بودم، کری برای ظریف اطلاعاتی راجع به عملیات اسرائیل ارائه می داد.»
در همین حال، نمایندگان جمهوریخواه خواستار استعفای جان کری از این سمت و انجام تحقیقات و محاکمه وی شده‌اند. اما مقام های دولت بایدن نیز این اتهامات را رد کرده و گفته‌اند: اطلاعاتی که گفته می شود جان کری با وزیر خارجه ایران به اشتراک گذاشته است، در آن زمان به طور گسترده شناسایی شده و عده زیادی نسبت به این اطلاعات آگاه بودند. روزنامه نیویورک تایمز و سایر رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند که محمد جواد ظریف در این فایل صوتی ضبط شده گفته است که جان کری به او گفته است که اسرائیل 200 بار منافع و مواضع ایران در سوریه را هدف حمله قرار داده است. البته ظریف نگفته است که جان کری چه زمانی این اطلاعات را در اختیار او قرار داده است. جان کری طی سال های 2013 تا 2017 وزیر خارجه دولت اوباما بوده است.


کد مطلب: 268962

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/268962/مایک-پمپئو-مشاور-ترامپ-بودم-کری-ظریف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir