به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۲۶۸۹۹۷

نشانه‌های کاهش قیمت در بازار مسکن

نشانه‌های کاهش قیمت در بازار مسکن
گروه اقتصادی: با وجود کاهش قیمت واحد مسکونی، اجاره‌ها افزایشی ۳۲.۲ درصدی را نشان می‌دهد. پیش‌تر کارشناسان و فعالان حوزه مسکن از خطر افزایش نرخ اجاره‌بها به عنوان یکی از معضلات جدی بازار مسکن نام برده بودند. هر چند دولت تلاش کرد در پایتخت نرخ  اجاره بیشتر از ۲۵ درصد افزایش پیدا نکند. اما آمارها نشان می‌دهد که این تلاش تقریبا بیهوده بوده است.

افت ۶۰.۳  درصدی  معاملات  مسکن
همچنین در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر  تهران به ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۶۰.۳ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۸.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در این دوره شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل(اسفندماه) و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۲.۳ و ۳۶.۱ درصد رشد داشت. توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین سال ۱۴۰۰ حاکی از این است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۱ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

افزایش زمان تعطیلات  بازار مسکن را راکد کرد
بیت‌الله ستاریان،کارشناس بازار مسکن در خصوص آخرین آمار بانک مرکزی مبنی بر کاهش ۶۰ درصدی معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه ۱۴۰۰گفت: این افت معاملات عموما پس از عید اتفاق می‌افتد و بخش مسکن در فرودین ماه راکد است اما امسال و سال گذشته به دلیل تعطیلات بنگاه‌های معاملاتی و املاک به دلیل شیوع کرونا این قضیه شدت گرفت. ستاریان با بیان اینکه اگر در فروردین ماه رونق فروش داشتیم باید تعجب می‌کردیم، ادامه داد: با توجه به اینکه معاملات مسکن جزو معاملات سنگین محسوب می‌شود اغلب مردم سعی می‌کنند زمان مناسبی را برای این معاملات  در نظر بگیرند. این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش ۳۲ درصدی اجاره مسکن در فروردین ماه با موضوع اتخاذ مالیات برای خانه‌های خالی در ارتباط است یا خیر؟ تصریح کرد: بر اساس آمارها اگر فرض بر این است که بین ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور موجود و قرار است با این طرح وارد بازار مسکن شوند باید گفت کاملا اشتباه است.

ستاریان افزود: این سرشماری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در سال ۱۳۹۵ انجام شد، در واقع اگر نسبت به خانه‌های مسکونی محاسبه شود، ضریب خانه‌های خالی حدود ۵ درصد در شهرهای میانی و شهر‌های بزرگ و در شهرهای توریستی نیز این ضریب  بین ۸ تا ۱۰ درصد است این آماری است که به عنوان ضریب خانه‌های خالی و ذخیره به شمار می‌رود که جزو ملزومات یک شهر است یعنی هر شهری را در هر جای دنیا آمار بگیرید ۵ درصد خانه خالی دارد. او ادامه داد: این خانه‌های خالی همیشه که خالی نمی‌ماند در طول سال یک خانه خالی پر و خانه‌ای دیگر خالی می‌شود و همین طور این چرخه ادامه دارد، در واقع اینها فرصت‌هایی هستند برای تعمیرات و جابه‌جایی‌ها و فروش خانه‌ها.

خانه‌های  خالی به فایل‌های اجاره نخواهند آمد
ستاریان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من این طرح اخذ مالیات برای خانه‌های خالی باعث ورود این خانه‌ها به بازار مسکن وکاهش قیمت مسکن نخواهد شد. این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نسبت به این ضریب اضافه داشتیم و به خاطر اینکه در سال ۱۳۹۴ بحث برجام مطرح شده بود و همه پروژه‌هایی که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، سعی کردند خودشان را به بازار سال ۱۳۹۵ برسانند و در آبان ماه سال ۱۳۹۵ به بازار آمدند و فروش هم رفتند. او با بیان اینکه باید مفهوم خانه خالی را ابتدا بدانیم،گفت: مفهوم خانه خالی یعنی اینکه ارزش اجاره آن خانه به اندازه‌ای پایین باشد که صاحب خانه تمایلی برای اجاره نداشته باشد این در حالی است که در همه شهرهای ایران منابع مالی که از اجاره‌خانه مسکونی به دست می‌آید برابر با کارکرد یک ماه یک فرد شاغل محسوب می‌شود و در این شرایط هیچ ‌وقت خانه‌ای خالی نمی‌ماند.

ستاریان افزود: امروز در شهر تهران از ۵ تا ۵۰ میلیون تومان اجاره یک خانه است و این سوال مطرح می‌شود کدام صاحبخانه تمایل دارد این خانه را خالی بگذارد؟ او با اشاره به رشد اجاره مسکن در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته گفت: قیمت مسکن روند افزایشی دارد اما ممکن است یک ماه به دلیل شرایط بحرانی کرونا یا غیره روندی کاهشی به خود بگیرد اما نمی‌توان گفت قیمت‌ها افت کرده زیرا تمام پارامتر‌های تاثیرگذار در بخش مسکن نشان می‌دهد که قیمت مسکن رشد خواهد کرد و اجاره‌ها تابع نوسانات ماهانه مسکن نیستند بلکه قیمت کلی مسکن تابع بردارهای کلان اقتصادی هستند که فزاینده است. ستاریان تصریح کرد: در فروردین ماه نیز رکود تورمی را پشت سرگذاشته‌ایم و قیمت مسکن رشد کرده اما به دلیل اینکه معاملات کم بوده در سامانه نشان می‌دهد که قیمت مسکن افت کرده است. این کارشناس بازار مسکن گفت: در حال حاضر نه فروشنده تمایلی برای فروش دارد و نه خریدار توان خرید مسکن را دارد و این رکود هنوز وجود دارد. او با بیان اینکه سیر صعودی قیمت مسکن ادامه خواهد یافت، افزود: با توجه به کسری که در بخش مسکن وجود دارد، قیمت‌ها افزایشی است اما تنها در صورتی که یک اتفاق مهم در بخش اقتصاد کلان مسکن رخ داده باشد، می‌توان امیدوار بود که قیمت مسکن ثابت بماند.
برچسب ها: بازار مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها