به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۲۶۹۰۰۵

درخواست مرغداران برای خرید تضمینی تخم مرغ

درخواست مرغداران برای خرید تضمینی تخم مرغ
گروه اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از ادامه زیان مرغداران تخمگذار خبر داد و گفت: ما راه چاره برای به تعادل رسیدن قیمت تخم مرغ را صادرات می‌دانستیم، اما اقدام ترکیه با دامپینگ بر علیه ما و عوارض سنگین صادرات کشور موجب شد توان رقابت را از دست بدهیم، حالا تنها راه چاره نجات تولید خرید تضمینی تخم مرغ است.
صدرا علی اکبرخانی با تاکید بر اینکه مدتی است قیمت خرید تخم مرغ از مرغداران به زیر قیمت مصوب رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم تخم مرغ در درب مرغداری 10 تا 11 تومان خریداری می‌شود که 3 تا 4 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است. 

وی یادآور شد: در نیمه بهمن ماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغدار را 14 هزار تومان با در نظر گرفتن 12 درصد سود تولید کننده تعیین و ابلاغ کرد.علی اکبرخانی با بیان اینکه کمتر از دو ماه بعد قیمت خرید تخم مرغ از مرغدار وارد سیر نزولی شد، گفت: سیر نزولی قیمت تخم مرغ تا جایی ادامه داشت که اکنون قیمت خرید آن از مرغداران کمتر از هزینه تمام شده تولید است و مرغداران مدت‌هاست وارد زیان شده‌اند.
وی افزود: ادامه زیان مرغداران در حالی است که شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی و رشد چشمگیر قیمت جوجه یکروزه هستیم. 

به گفته علی اکبرخانی؛ برای کاهش زیان مرغداران تصمیم گرفته شد صادرات تخم مرغ تا به تعادل رسیدن بازار انجام شود.وی تصریح کرد: به محض آغاز صادرات، کشور ترکیه به عنوان اصلی‌ترین رقیب ما در بازارهای همسایه بر علیه تخم مرغ ایران دامپینگ کرد و قیمت را کاهش داد.علی اکبرخانی معتقد است؛ اقدام ترکیه با دامپینگ بر علیه تخم مرغ ایران و عوارض سنگین صادرات کشورمان موجب شد تجار توان رقابت را از دست بدهند.

 مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن حالا تنها راه چاره نجات تولید را خرید تضمینی تخم مرغ می‌داند.علی اکبرخانی گفت: اگر دست مرغداران گرفته نشود، در زمان کوتاهی این مشکلات خود را با کاهش تولید و عرضه و افزایش قیمت تخم مرغ نشان می‌دهند.وی با اشاره به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: این قانون برای شرایط کنونی مرغداران تدوین شده است تا با حمایت از تولید زمینه پایداری آن و جلوگیری از نوسان بازار فراهم شود. علی اکبرخانی قیمت مناسب برای خرید تضمینی را همان قیمت مصوب دانست و خواستار آغاز سریع ترین آن تا توقف زیان مرغداران و به تعادل رسیدن بازار شد. 
برچسب ها: تخم مرغ مرغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها