کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرمایه‌گذاری امارات در میدان گازی اسرائیل

9 ارديبهشت 1400 ساعت 11:16


گروه اقتصادی:یک شرکت متعلق به ابوظبی بر آن است تا با تزریق بیش از یک میلیارد دلار ۲۲ درصد سهام میدان گازی تامارا را خریداری کند. سرمایه‌گذاری امارات در این میدان گازی بخشی از توافق سیاسی و اقتصادی امارات و اسرائیل محسوب می‌شود.
شرکت حفاری اسرائیلی "دلک دریلینگ" این میزان سهام را در اختیار شرکت یاد شده متعلق به امارات متحده عربی قرار داده است.در ماه اوت ۲۰۲۰ و در سایه میانجیگری دولت دونالد ترامپ، دو کشور امارات و اسرائیل در چارچوب پیمان ابراهیم اقدام به عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک خود نمودند. گسترش همکاری‌های بازرگانی، اقتصادی و فرهنگی نیز بخشی از این توافق بود.توافق بین شرکت "مبادله پترولیوم" ابوظبی با شرکت "دلک دریلینگ" اسرائیل احتمالا بزرگ‌ترین توافق تجاری بین امارات و اسرائیل است.میدان گازی تامارا در سال ۲۰۰۹ شناسایی شد. این میدان گازی در مناطق متعلق به اسرائیل در دریای مدیترانه واقع است.
بهره‌برداری از این میدان  گازی از سال ۲۰۱۳ آغاز شد. استفاده از این میدان گازی، نخستین گام جدی اسرائیل در تامین نیازهای انرژی خود بود.میدان گازی تامارا حدود ۹۰ کیلومتری غرب بندر حیفا قرار دارد. منابع گازی این میدان در عمق ۱۷۰۰ متری قرار دارد.بر اساس ارزیابی‌های تایید شده، این میدان گازی حدود ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و حدود ۱۴ میلیون بشکه میعانات گازی دارد.بر اساس گزارشی که از سوی روزنامه اسرائیلی "جروزالیم پست" منتشر شده شش شرکت سهام این میدان گازی را در اختیار دارند.شرکت آمریکایی و اسرائیلی "اسرامکو" با در اختیار داشتن بیش از ۲۸ درصد بزرگ‌ترین سهامدار این میدان گازی است.شرکت شورون ۲۵  درصد سهام این میدان را در اختیار دارد. باید یادآور شد که این شرکت، عملا به عنوان شرکت عامل، مسئول بهره‌برداری از این میدان گازی است.شرکت "دلک دریلینگ" اسرائیل نیز ۲۲ درصد سهام را در اختیار داشته است. به این ترتیب، این شرکت سهام خود را به شرکت "مبادله پترولیوم" ابوظبی واگذار کرده است.
مابقی سهام این میدان گازی در اختیار شرکت‌های "تامارا پترولیوم" و یکی دو شرکت کوچک‌تر است.

 


کد مطلب: 269029

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269029/سرمایه-گذاری-امارات-میدان-گازی-اسرائیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir