کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رایزنی آلمان و چین بر سر حقوق بشر

9 ارديبهشت 1400 ساعت 11:22


گروه بین الملل:آلمان و چین بر سر حقوق بشر و سرکوب اویغورهای مسلمان چین، محدودیت آزادی‌ها سیاسی در هنگ‌کنگ اختلاف‌نظر دارند با این حال هر دو کشور خواهان گسترش همکاری خود در زمینه‌های تجاری، حفاظت از آب و هوا و بهداشت هستند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و لی که چیانگ، نخست وزیر چین  در کنفرانس ویدیویی به بحث و تبادل نظر در زمینه های گوناگون از جمله گسترش مناسبات تجاری، موضوع حقوق بشر، تغییرات اقلیمی و مسائل بهداشتی پرداختند.صدراعظم آلمان در این کنفرانس ویدیویی در زمینه مبارزه مشترک علیه ویروس کرونا پیشنهادی را در باره تبادل اطلاعات علمی و پذیرش متقابل واکسن‌های تولید شده ارائه کرد. مرکل گفت آلمان و چین می‌توانند نقش مهمی در مهار پاندمی کرونا داشته باشند.صدراعظم همچنین از چین خواست که گفت‌وگوی مربوط به حقوق بشر را از سر بگیرد.
گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها دولت چین را به سرکوب سیستماتیک اقلیت مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ متهم کرده‌اند. پکن این اتهامات را رد می‌کند اما سازمان ملل اعلام کرده که بیش از یک میلیون نفر از این اقلیت به مراکز "شستشوی مغزی" منتقل شده‌اند.چین این قبیل مراکز را "اردوگاه‌های تربیتی" می‌نامد و مدعی است که اویغورها داوطلبانه به آنجا می‌روند. مرکل در جلسه ویدیویی امروز خود به کاهش آزادی سیاسی در هنگ‌کنگ هم اشاره کرد که اخیرا چین با قانون امنیتی  آزادی‌های سیاسی را در این جزیره را محدود کرده است.
اشمیت، رئیس گروه پارلمانی آلمان و چین خواستار گفت‌وگوی مداوم با چین درباره وضعیت حقوق بشر شد. اشمیت تأکید کرد که پکن نباید در این مورد از مسئولیت شانه خالی کند.
به گفته اشمیت آلمان همراه با شرکای اروپایی خود تحریم‌هایی را علیه چین وضع کرده است اما ساده لوحانه خواهد بود اگر باور کرد که این کار باعث تغییر سریع سیاست دولت چین شود.
لی که چیانگ، نخست وزیر جمهوری خلق چین در رایزنی آنلاینی با سران آلمان اعتراف کرد که آلمان و چین در برخی حوزه‌ها دیدگاه‌های متفاوتی دارند. او خواستار روابط دوجانبه بر اساس عدم مداخله شد. نخست‌وزیر چین تأكید كرد در سیاست اقتصادی هر دو طرف طرفدار چندجانبه‌گرایی و تجارت آزاد هستند.  آلمان همچنین از چین خواست بازارهای خود را به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز کند.در همایش اقتصادی که در حاشیه رایزنی‌های دولت چین و آلمان برگزار شد، مارکو واندرویتس یکی از مقام‌های وزارت اقتصاد آلمان از طرف چینی خواست که درهای بازار چین را به روی سرمایه‌گذاران باز کند.
نماینده چین در این جلسه آنلاین گفت: درهای چین برای سرمایه‌گذاری و فناوری آلمان باز است. او همچنین تاکید کرد چین با برنامه پنج ساله جدید تا سال ۲۰۲۵ می‌خواهد سرمایه‌گذاری شرکت های خارجی را آسان کند.


 


کد مطلب: 269030

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269030/رایزنی-آلمان-چین-سر-حقوق-بشر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir