به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۹ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۲۶۹۰۳۳

مايکل کالينز، فضانورد آپولو ۱۱ درگذشت

مايکل کالينز، فضانورد آپولو ۱۱  درگذشت
گروه علم و فناوری:خانواده مايکل کالينز، فضانورد آمريکايی و از سرنشينان آپولو ۱۱، در بيانيه‌ای اعلام کرد که او بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.
نيل آرمسترانگ و باز آلدرين دو فضانورد ديگر آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئيه ۱۹۶۹ با کپسول فضايی کوچکی روی ماه فرود آمدند و نام‌شان به‌عنوان نخستین انسان‌هایی که بر سطح اين سياره قدم گذاشتند، به ثبت رسید.
وظيفه مايکل کالينز اين بود که در اين لحظه تاريخی، حدود ۲۱ ساعت در کپسول فرماندهی آپولو ۱۱ بماند تا همکارانش بازگردند. به همين دليل از او به عنوان سومين فضانورد «فراموش‌شده» آن ماموريت تاريخی ياد می‌شود.
مايکل کالينز در کتاب زندگينامه خودنوشتش (اتوبیوگرافی) که در سال ۱۹۷۴ با عنوان «آتش‌به‌دوش: سفرهای یک فضانورد» منتشر شد، خاطراتش از آن ماموريت تاريخی را بازگو کرده است. او معمولا از صحبت و تبليغ در اين زمينه دوری می‌کرد.این فضانورد آمریکایی در بيانيه‌ای که در سال ۲۰۰۹ از سوی ناسا منتشر شد گفت: «اگر بگويم که در ماموريت آپولو ۱۱ من مهم‌ترين نقش را ايفا کردم، دروغ و يا حماقت خواهد بود. اما می‌توانم صادقانه بگويم از نقشی که در آن ماموريت ايفا کردم عمیقا راضی هستم».
مايکل کالينز روز ۳۱ اکتبر ۱۹۳۰ در شهر رم متولد شد و با نيل آرمسترانگ و باز آلدرين، دو فضانورد ديگر آپولو ۱۱، همسن بود. پدرش فرمانده ارتش آمريکا بود و او نيز در سال ۱۹۵۲ از دانشکده افسری فارغ التحصيل شد.همچون بسياری از نسل اول فضانوردان آمريکايی او نيز خلبان نيروی هوايی بود. ناسا در سال ۱۹۶۳ مایکل کالینز را برای عضویت در برنامه‌های فضايی آمريکا که هنوز در مراحل آغازین بود، برگزید.
در آغاز دهه شصت ميلادی، رقابت فضايی بين آمريکا و اتحاد شوروی به عرصه جديد جنگ سرد بدل شده بود و جان اف کندی، رئيس‌جمهوری وقت آمريکا، وعده داد که کشورش ظرف ده سال، اولين انسان را به کره ماه بفرستد.
نخستین سفر فضايی مايکل کالينز به عنوان خلبان فضاپيمای «جمينای ايکس» در ژوئيه ۱۹۶۶ انجام شد. اين ماموريت‌ها بخشی از آمادگی برای اعزام آپولو ۱۱ به کره ماه بود. دومين و آخرين سفر فضايی او ماموريت تاريخی به کره ماه بود. کالینز پس از ترک ناسا، مدتی عهده‌دار مناصب دولتی بود و پس از آن مديريت موزه ملی هوا-فضای آمريکا را تا سال ۱۹۷۸ برعهده داشت. او چندين کتاب نيز با محوریت مسائل فضايی نوشته است. مايکل کالينز معمولا از حضور در رسانه‌ها پرهيز داشت و از هياهوی تبليغاتی در مورد ماموريت‌های فضايی و تبديل کردن فضانوردان به چهره‌های مشهور (سلبریتی) دوری می‌جست.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها