به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۹ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۲۶۹۰۳۴

اروپا تابستان به ایمنی دسته‌جمعی می‌رسد

اروپا تابستان به ایمنی دسته‌جمعی می‌رسد
گروه جامعه:اوگور شاهین، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت داروسازی «بیو.ان.تک» که در همکاری با «فایزر» اولین واکسن کرونا را تولید کرد،پیش‌بینی کرد که اروپا طی سه ماه آینده در برابر ویروس کرونا به ایمنی دسته‌جمعی برسد.
به‌رغم اختلاف نظر کارشناسان در مورد حد نصاب تعیین‌شده برای ایمنی دسته‌جمعی، به نظر می‌رسد که دستیابی به بالای ۷۰ درصد ایمنی در جمعیت می‌تواند تا حد زیادی از شیوع ویروس جلوگیری کند.این محقق ترکیه‌ای نیز تایید کرد که اروپا احتمالا تا اواخر ماه ژوئیه و یا حداکثر در ماه اوت به این حد از ایمنی برسد. البته او هشدار داد که این موضوع شامل کودکان نخواهد بود، چون همه واکسن‌هایی که تاکنون تایید شده‌اند برای افراد بالای ۱۶ سال است.اوگور شاهین در بخش دیگری از سخنان خود گفت رسیدن به ایمنی دسته‌جمعی در آمریکا و اروپا دستاوردی بزرگ است اما ادامه شیوع ویروس کرونا در دیگر کشورها و بروز گونه‌های جهش‌یافته جدید می‌تواند ایمنی همه را به خطر بیاندازد.
واکسن محصول «بیواِن‌تک» که در همکاری با شرکت داروسازی «فایزر» تولید و توزیع می‌شود سهم قابل توجهی از واکسن‌های مورد استفاده در آمریکا و اروپا را تشکیل می‌دهد.
اوگور شاهین افزود اطلاعات جمع‌آوری شده از افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند حاکی از کاهش ایمنی بدن به مرور زمان است و در نتیجه به احتمال فراوان تزریق «دُز سوم» نیز ضرورت خواهد یافت.به گفته او، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که میزان کارایی این واکسن شش ماه پس از تزریق از ۹۵ به ۹۱ درصد کاهش می‌یابد.در حال حاضر این واکسن در دو دز و به فاصله سه هفته تزریق می‌شود. البته برخی از کشورها به دلیل تاخیر در دریافت واکسن مورد نیاز، فاصله زمانی بین دز اول و دوم را افزایش داده‌اند. شاهین تاکید کرد: «دز سوم باید به فاصله ۹ تا ۱۲ ماه پس از دز اول تزریق شود. به عقیده من، پس از آن نیز هر یک سال و یا هجده ماه یک بار، یک تزریق دیگر باید انجام شود تا اثربخشی واکسن در بدن دریافت‌کنندگان حفظ شود».
یکی از نگرانی‌های موجود، ناکارآمدی واکسن‌های فعلی در برابر گونه‌های جهش‌یافته ویروس کروناست.اوگور شاهین گفت واکسن در برابر ۳۰ گونه جدید از جمله گونه جهش‌یافته در بریتانیا آزمایش شده است و بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که در برابر اکثر آن‌ها اثربخشی خوبی دارد. به گفته او، در موارد اندکی از اين گونه‌های جهش‌يافته، اثربخشی واکسن کمی پایین‌تر است. آقای شاهین اما به میزان دقیق اثربخشی واکسن در این موارد اشاره نکرد.او تصریح کرد: «گونه هندی دربرگیرنده عناصری جهش‌یافته است که ما در آزمایش‌های قبلی آن را در نظر گرفته‌ایم و کاملا مطمئن هستم که واکسن ما در برابر آن موثر است».
 شاهین در بخش دیگری از سخنانش درباره نحوه عملکرد واکسن «بیواِن‌تک» توضیحاتی ارایه کرد. بر همین اساس، این واکسن ضد کرونا از یک سو تولید پادتن در بدن را تقویت می‌کند و از سوی دیگر، نوعی از سلول‌های دستگاه ایمنی بدن موسوم به «سلول‌های تی» را تحریک می‌کند تا به ویروس حمله کنند.او تاکید کرد که عنصر موسوم به «موج‌شکن» در این واکسن بسیار هوشمندانه طراحی شده و در صورت لزوم می‌توان آن را تقویت کرد.به گفته  شاهین، در آغاز سال ۲۰۲۱ ظرفیت تولید این شرکت حدود ۱.۳ میلیارد دز در سال بود اما در ماه‌های اخیر ظرفیت تولید به حدود سه میلیارد دز افزایش یافته است.


 
برچسب ها: کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها