به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۹ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۲۶۹۰۸۲

پزشکیان: روس‌ها میخواستند برجام به نتیجه نرسد

پزشکیان: روس‌ها میخواستند برجام به نتیجه نرسد
گروه سیاسی: مسعود پزشکیان درباره فایل منتشر شده مصاحبه ظریف گفت: در حقیقت این فایل واقعیتی است که دکتر ظریف بیان کرده و تا حدود زیادی نشان می دهد علاوه بر آمریکا، عربستان و اسرائیل در داخل کشور هم عده ای تلاش می کردند تا برجام به نتیجه نرسد. با بحث هایی که در روسیه اتفاق افتاد و پیشنهاداتی که لاوروف برای ایجاد موانع در برجام داشت که در این فایل صوتی بحث می شود. سفارت عربستان سعودی را که اشغال می کنند در حقیقت یک تنش زیادی برای روند مذاکرات ایجاد می کنند. از زمانی که برجام در تیر ماه مصوب می شود تا زمانی که در دی ماه عملیاتی کردند، حوادثی که در سفارت عربستان سعودی رخ داد، گرفتن آمریکایی ها در خلیج فارس، کاری که در روسیه اتفاق می افتد نشان می دهد در روسیه هم می خواستند به هر شکلی شده نتیجه ای از برجام برای کشور حاصل نشود.

نماینده تبریز مجلس، در گفت و گو با  سایت  مدارا در خصوص نامه ظریف به رهبری تصریح کرد: آقای ظریف نامه نوشته که من در انتخابات شرکت نمی کنم. اما آن چه مهم تر از این است در گزارش هایی که دادند نماینده های مجلس و کسانی که با برجام قبلاً هم مشکل داشتند تلاش می کنند این برجام در همین مرحله گفتگو به نتیجه نرسد و یکی از دلایل اصلی این است که اگر برجام به نتیجه برسد در انتخابات می خواهند از آن استفاده کنند. معنی این حرف این است که اگر این برجام ایجاد شود فشار از روی مردم برداشته می شود و قدری آرامش برمی گردد و حرف هایی که علیه برجام و دولت زدند خود به خود خنثی می شود پس نباید به نتیجه برسد. این مشکلی است که الان وجود دارد. خیلی از مسائلی که نمایندگان و یکسری از آقایان که می گویند رای های شفاف شود، روند برخوردها در سیاست هم باید شفاف شود. اگر شفافیت خوب است بالاخره یکسری از مسائلی که مردم باید در سرنوشت خود بدانند شفاف کنند.

او در پاسخ به این سوال، برخی براین باور هستند ظریف نسبت به شهید سلیمانی موضع داشته است گفت: این چنین نیست. در حقیقت با هم دوست و صمیمی بودند و نظرخواهی در جاهایی می کردند و نظرات آنها برتر بود و بر دیپلماسی می چربید. در بحث هایی بخصوص برجام باید مسائل میدانی را مدنظر می گرفتند تا مسائل دیپلماسی! در افغانستان و پاکستان مسائل دیپلماسی بر بحث های دیگر می چربید.

وی درباره نقش نفوذی در پخش فایل صوتی در شبکه ایران اینترنشنال پاسخ داد: البته احتمال این که چنین اخباری دست آنها برسد کار درستی نیست. اگر قصدی داشتند می توانستند برای انتشار به رسانه های داخل کشور بدهند تا منتشر کنند. این که از رسانه ای که علیه نظام کار می کند منتشر می شود جای اما و اگر دارد ولی نهایت قضیه اگر شفاف عمل کنیم، می توانیم دفاع کنیم هر کسی می خواهد پخش کند، چه اشکالی دارد؟ چون شفاف عمل نمی کنیم. این مسائل ایجاد می شود ولی اگر شفاف عمل می کردیم این مسائل ایجاد نمی شد.

پزشکیان در ادامه افزود: این را باید از کسانی پرسید که شفاف عمل نمی کنند. من نمی توانم تحلیل خاصی کنم. خیلی عوامل ممکن است باعث شود اینها شفاف عمل نکنند، بالاخره روندی که الان صداوسیما و رسانه ها و یکسری از برادرها و خواهرها که علیه FATF کار می کنند، اصل قضیه به نظر من دولت را ناکارآمد جلوه دادن است و دید مردم را نسبت به دولت و به کسانی که برای این دولت رای دادند تخریب کردن است والا دلیلی ندارد این میزان در صداوسیما و مجلس و بیرون رسانه هایی که در اختیار اینهاست به شدت تمام مشکلات را به دولت ربط دهند و بحث های تحریم و مسائل جنگ و مشکلات سوریه و غیره را در قبال مدیریت سیستم مورد تجزیه و تحلیل قرار ندهند. 
برچسب ها: مسعود پزشكیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها