کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارعاب و آزار روزنامه‌نگاران افزایش یافته است

10 ارديبهشت 1400 ساعت 12:50


گروه بین الملل: شورای کشورهای اروپایی  گزارش سالانه خود درباره وضعیت آزادی بیان در اروپا را منتشر کرد.
این شورا که نهادی خارج از ساختار اتحادیه اروپاست و با تمرکز بر حقوق بشر، آزادی بیان را در ۴۷ کشور حوزه جغرافیایی اروپا ارزیابی می‌کند، می‌گوید آزادی رسانه‌ها در قاره اروپا نسبت به سال گذشته افت کرده و آزار روزنامه‌نگاران افزایش یافته است.این گزارش ۲۰۱ مورد حادثه‌ای که آزادی مطبوعات را «به طور جدی تهدید کرده» در ۴۷ کشور به ثبت رسانده است، تعدادی که «بالاترین رقم ثبت شده در طول یک سال» از زمان شروع فعالیت های این بنیاد در سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.در این گزارش آمده که طی سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۰ مورد آزار روزنامه‌نگاران در ۴۷ کشور اروپایی به ثبت رسیده است. در حالی که تعداد حملات فیزیکی رخ‌داده علیه روزنامه‌نگاران نیز به ۵۲ مورد در سال گذشته رسیده است. این رقم در مقایسه با چهار سال گذشته دو برابر شده است.
گزارش سال ۲۰۲۱ شورای کشورهای اروپایی همچنین بیان می‌کند که بیشترین حملات فیزیکی علیه روزنامه‌نگاران در روسیه، ایتالیا و بریتانیا رخ داده است. این در شرایطی است که به گفته این نهاد روزنامه‌نگاران بیشتر از همه در فرانسه، لهستان، ترکیه و اوکراین مورد ارعاب و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.ماریا پژینوویچ بوریچ، دبیرکل شورای کشورهای اروپایی، گفت: «در سال‌های اخیر ما شاهد افزایش موارد خشونت و ارعاب علیه روزنامه‌نگاران بوده‌ایم.»وی با بیان اینکه «سانسور» و «انتقام‌جویی» دو مورد شایع تهدیدات علیه روزنامه‌نگاران به شمار می‌روند، اضافه کرد: «این موارد عمدتا زمانی اتفاق افتاده است که روزنامه‌نگاران در مورد سیاست‌های دنبال شده از سوی دولت‌ها در زمینه بحران همه‌گیری کووید-۱۹ ابراز تردید کرده‌اند».
 پژینوویچ بوریچ گفت: «دولت‌ها موظف هستند اطمینان حاصل کنند که روزنامه‌نگاران می‌توانند کار خود را انجام دهند.»نویسندگان این گزارش با بیان اینکه وضع «قوانین و مقررات اضطراری» در رابطه با شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشورها فعالیت روزنامه‌نگاری آزاد و مستقل را «تضعیف» کرده، از ممانعت کردن دولت‌ها از دسترسی فعالان رسانه‌ به اطلاعات مرتبط با همه‌گیری به عنوان یکی از موارد نقض آزادی بیان یاد کرده است.
دو مورد نیز مرگ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در اروپا در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسیده که این نهاد می‌گوید احتمالا مرتبط با فعالیت‌های آنان بوده است. این در حالی است که در ۲۴ مورد قتل روزنامه‌نگاران تا کنون مجازاتی علیه آمران یا عاملان اعمال نشده است.تهیه‌کنندگان این گزارش با اعلام اینکه جلوگیری از «زوال آزادی رسانه‌ها» نیازمند «اراده سیاسی مسئولانه‌تر» از جانب دولت‌ها است، از سیاستمداران اروپایی خواسته‌اند برای حراست از آزادی رسانه‌ها در اروپا «اقدامات عملی مشخص و واقعی» انجام دهند.


 


کد مطلب: 269197

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269197/ارعاب-آزار-روزنامه-نگاران-افزایش-یافته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir