کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درگیری مرزی تاجیکستان و قرقیزستان بر سر آب

10 ارديبهشت 1400 ساعت 13:00


گروه بین الملل: کمیته امنیت ملی دولت تاجیکستان از تیراندازی نظامیان قرقیز به سوی مرزبانان تاجیک خبر داد.
 این تیراندازی  در اطراف مرکز توزیع آب در روستای ‌خواجه‌ اعلای شهر اسفره تاجیکستان روی داد.کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان گفته است که قرقیزستان به رغم توافقات میان دو کشور، قصد تصرف این مرکز آبرسانی را دارد.برخی رسانه‌های تاجیکستان از مجروح شدن دست کم دو ساکن روستای سامانیان شهر اسفره این کشور خبر دادند.
چند تن از اهالی این روستا به رسانه‌ها گفته‌اند که ساکنان روستاهای سامانیان اسفره در تاجیکستان و کوکتاش باتکند قرقیزستان به سنگ‌اندازی به سوی همدیگر پرداختند و دیرتر صدای شلّیک گلوله هم به گوش رسید.پلیس ولایت باتکند قرقیزستان و مرزبانان قرقیز نیز از استفاده اسلحه در این منطقه مرزی خبر داده‌اند.بنا به گزارش رسانه‌های قرقیزستان در درگیری‌ها یک شهروند این کشور از تیر سلاح و سه تن دیگر به ضرب سنگ زخمی شده‌اند.گفته شده وضعیت در این منطقه مرزی آرام شده اما به ادعای ساکنان هر دو جانب هر لحظه امکان دارد وضعیت دوباره ناآرام شود.
ساکنان معترض دو روستای مرزی تا حالا متفرق نشده‌اند.وضعیت این منطقه مرزی یک روز پیش در پی مناقشه ساکنان روستای ‌خواجه‌ اعلای تاجیکستان و کوکتاش قرقیزستان در نزد مرکز آبرسانی موسوم به "گالاونای" ناآرام شده بود.مقامات تاجیک از مجروح شدن ۷ شهروند خود و قرقیزها از زخمی شدن دو تبعه خود در نزاع  خبر داده بودند.
ماجرا در حالی سر زده که تاجیکستان به نصب دوربین‌های مداربسته در اطراف مرکز توزیع آب اقدام کرده است.اما مرزبانان قرقیز مانع این کار شده‌اند، اگر چه قبلاً خود قرقیزها در این محل دوربین مداربسته نصب کرده بودند.کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان می‌گوید که قرقیزستان برای تحریک ساکنان روستاهای مرزی این کشور برای مناقشه با تاجیکها در دو روز اخیر از نیروهای نظامی ویژه خود در لباس غیرنظامی استفاده کرده است. ادعایی ثابت کردن آن در حال حاضر امکان پذیر نیست.
 کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس نقشه سالهای ۱۹۲۴-۱۹۲۷ و ۱۹۸۹ مرکز آبرسانی در خاک تاجیکستان واقع است و در زمان شوروی سابق، از ذخایر آب آن برای شاداب کردن زمینهای شهرها و نواحی مرزی سه کشور همسایه - تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان استفاده می‌شده است.تاجیکستان با قرقیزستان ۹۷۲ کیلومتر مرز مشترَک دارد. از زمان فروپاشی شوروی تا حالا دو کشور همسایه تنها بر سر تعیین و علامت‌‌گذاری نزدیک ۵۲۰ کیلومتر خط مرزی به توافق رسیدند.بقیه خط مرز دو کشور مشخص نشده و به این دلیل ساکنان مناطق مرزی بر سر استفاده از منابع آب، راه، چراگاه و زمین با هم اختلاف نظر دارند.این اختلاف‌ها گاهی منجر به زخمی و حتی کُشته شدن شهروندان دو کشور همسایه می‌شود.
امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در جریان دیدار اخیرش از شهرستان وارخ در شهر اسفره، گفته بود که تنها راه حل اختلافات مرزی میان دو کشور مذاکره و گفت وگوست.
 رحمان از ساکنان روستاهای چارکوه، ‌خواجه ‌ اعلی و وارخ دعوت کرده بود که احساساتی نشوند و با همسایه‌‌های خود رابطه نیک و دوستانه داشته باشند.با توجه به حوادث دو روز اخیر در مرز قرقیزستان چنین به نظر می‌رسد که ساکنان روستاهای مرزی تاجیکستان از آنچه زیادروی و اقدامات تحریک‌آمیز نظامیان و افراد غیرنظامی قرقیز می‌خوانند، به تنگ آمده‌اند.

 


کد مطلب: 269200

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269200/درگیری-مرزی-تاجیکستان-قرقیزستان-سر-آب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir