به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۰ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۲۶۹۲۰۹

دولت بایدن در فکر لغو تحریم‌های ناسازگار

دولت بایدن در فکر لغو تحریم‌های ناسازگار
گروه سیاسی: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از چند منبع خبر داد که دولت جو بایدن در حال بررسی لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌های ناسازگار با برجام است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شده است.
این هفته نیز مذاکرات غیر مستقیم احیای توافق اتمی میان ایران و آمریکا در وین جریان دارد. چند مقام کنونی و سابق دولت آمریکا و همچنین چند منبع آگاه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند، ایران خواستار لغو همه تحریم‌هاست و مقام‌های آمریکایی در حال وارسی امکاناتی هستند که بتوان آن‌ها را جهت حیات بخشیدن مجدد به برجام به ایران ارائه داد.
این منابع می‌گویند، دولت جو بایدن در آمریکا در حال بررسی بخش عمد‌ه‌ای از تحریم‌های ناسازگار با برجام است که در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده علیه ایران اعمال شده است.این منابع از این که کدام تحریم‌ها احتمالا برداشته خواهند شد سخنی نگفته‌اند. اما آن‌ها اعلام کرده‌اند که آمریکا آماده لغو تحریم‌هایی است که با توافق اتمی سازگاری ندارد، نظیر تحریم‌های غیر هسته‌ای که شامل تحریم‌های مربوط به حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشکی و وضعیت حقوق بشر این کشور می‌شود.دولت ترامپ بعد از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ نه تنها تحریم‌های هسته‌ای را دوباره برقرار کرد بلکه رشته‌ای از تحریم‌های غیر هسته‌ای را نیز علیه ایران وضع کرد.
دولت جو بایدن در صورت برداشتن تحریم‌های غیرهسته‌ای با انتقاد جمهوری‌خواهان، اسرائيل و کشورهای عربی مواجه خواهد شد.مقام‌های دولت سابق آمریکا به ریاست دونالد ترامپ همه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را "مشروع" می‌خوانند. گابریل نورونها، مشاور ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید، تمامی تحریم‌هایی که در دوران ترامپ علیه ایران وضع شده در دستگاه قضایی این کشور تأیید شده‌اند و اگر مشروع نبودند رد می‌شدند. یکی از مقام‌های ارشد دولت کنونی آمریکا می‌گوید، تمامی تحریم‌ها باید دوباره بررسی شوند و باید دید که اعمال آن‌ها از نظر حقوقی مشروع بوده یا خیر.این مقام که مانند سایر مقام‌ها نخواست نامش فاش شود افزود، آمریکا آمادگی دارد تحریم‌هایی که مانع از دستیابی ایران به منافع پیش‌بینی‌شده این کشور در برجام می‌شود را رفع کند، از جمله محدودیت دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی و تراکنش‌ها با دلار.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت: «همان طوری که پیش از این نیز گفته‌ایم، در صورتی که ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد ما نیز آماده‌ایم تحریم‌های ناسازگار با برجام را برداریم.» او شرح نداد که منظورش از تحریم‌های غیر سازگار با برجام چیست.
مارک دوبوویتز، رئیس "بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها"، از اندیشکده‌های حامی فشار حداکثری بر ایران، می‌گوید، دولت بایدن در نظر دارد ده‌ها میلیارد دلار به ایران ارائه دهد و حتی اگر لازم باشد تحریم‌ها علیه اشخاص اصلی‌ در فهرست سیاه تروریسم و توسعه برنامه موشک بالستیک جمهوری اسلامی را بردارد.
او در ادامه گفت: «آن‌ها حتی تلاش می‌کنند که دسترسی غیر مستقیم ایران به دلار آمریکا از طریق سیستم مالی این کشور را میسر کنند، به نحوی که شرکت‌های بین‌المللی بتوانند با ایران از طریق دلار آمریکا تراکنش‌های خود را انجام دهند.»


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها