کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتشار صوت ظریف، تصمیم یک شخص عادی نبود

10 ارديبهشت 1400 ساعت 14:11


گروه سیاسی:  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به انتشار فایل صوتی سخنان وزیر امور خارجه گفت: آنچه که اتفاق افتاده به نظر من یک تصمیم بوده و بیشترین سود را از این قضیه کاسبان تحریم می‌برند که منافع ملی برایشان معنی ندارد.
حشمت الله فلاحت پیشه درباره انتشار فایل مصاحبه وزیر امورخارجه و چالش‌های بعد از آن مانند این که نمایندگان مجلس از او خواسته‌اند برای پاسخگوی به پارلمان برود، گفت: واقعیت این است که چالشی که بین آقای ظریف و بخشی از از سازمان‌های کشور مانند صدا و سیما شکل گرفته است، هیچ سودی برای منافع ملی نداشته و حتی آثار زیان‌باری در پی داشته و خواهد داشت و روز به روز این مضررات بیشتر هم خواهد شد. یک عده از ابتدا سعی کردند لطماتی را به تیم مذاکره‌کننده بزنند؛ رسانه رسمی کشور در قالب فیلم این کار را انجام داد و بعد هم فایل صوتی را از آقای ظریف منتشر کردند که به شخصه اعتقادم بر این است که هیچ‌گونه درز اطلاعاتی انجام نشده و تصمیمی که ناشی از یک تقابل نهادینه است، منجر به این کار شده و این نشانه خوبی برای سیاست خارجی ایران نیست.
وی تاکید کرد: همواره در سیاست خارجه یکی از مولفه‌ها برای نشان دادن قدرت ایران در خارج از کشور، وحدت در عین کثرت است، یعنی به رغم اختلاف نظرها در نهایت تصمیم‌ها زیر نظر شورای عالی امنیت ملی شکل می‌گیرد و این باعث شده طرف‌های مذاکره کننده؛ مذاکرات را منوط به طرف‌های ایران نکنند حتی اگر هم بخواهند این کار را کنند، در نهایت باید این واقعیت را بپذیرند که در داخل کشورمان نوعی وحدت در عین کثرت وجود دارد.این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: از زمان روی کار آمدن آقای بایدن و پایان دولت آقای روحانی این مسئله جدی‌تر شده است که شاید در آینده اتفاقات دیگری رخ دهد. با رفتن اوباما، ترامپ برجام را عملاً بلااثر ساخت و این بار این موضوع عمدتاً نه از طرف دلسوزان برجام در داخل و خارج از کشور، بلکه از طرف کسانی که مخالف برجام بودند، مطرح می‌شود که دولت آینده ایران ممکن است پایبند به برجام نباشد و این بار از طرف ایرانی کاری صورت گیرد که آمریکا در زمان ترامپ انجام داد.
 به رغم اینکه دوباره ایران وارد فاز مذاکراتی شد و گفت‌وگوها در سطح کارشناسی بهتر از مواضع تند بعضی سیاستمداران پیشرفت رفته است و امکان توافق شکل گرفته اما مشاهده کردیم نوعی ممانعت صورت می‌‌گیرد.وی ادامه داد: مخالفان برجام سه دسته هستند؛ دسته نخست کسانی هستند که دلسوزان واقعی کشورند، اعتقاد و اعتمادی به آمریکا ندارد و من هم معتقد هستم که اینها حق دارند اعتماد نداشته باشند، اما می‌گویم از موضع قدرت می‌شود طرف را وادار به اجرای تعهداتش کرد و این گونه دغدغه‌ها را می‌توانیم رفع کنیم. دسته دوم کسانی هستند که نگاه جناحی و سیاسی و انتخاباتی دارند و می‌خواهند اگر دستاوری وجود دارد، به آنها برسد و به طرف مقابل نرسد و این وسط هر چه بر سر مردم بیاید این دسته کاری ندارند؛ زیرا مردم در قالب‌های انتخاباتی آنها نمی‌گنجند و غیر از سیاهی لشکر نگاهی به مردم ندارند. دسته سوم کاسبان تحریم هستند.
فلاحت‌پیشه تاکید کرد: معتقدم پشت پرده این همه کارشکنی در دیپلماسی کشور‌، کاسبان تحریم حضور دارند؛ کسانی که پول دارند و نفت ایران را نصف قیمت می‌فروشند. از همین رو اگر سامانی شکل گیرد و مناسبات خارجی ایران شفاف، متعادل و عادی شود، دست آنان از منابع قطع می‌شود بنابرانی آنها پشت پرده در حال چیدن چالش‌هایی هستند و همین امر چیزی است سیاستمداران ما دچارش می‌شوند. باتوجه به شرایط، انتشار این فایل از سوی خود آقای ظریف نمی‌تواندفرضیه درستی باشد چون نه تنها کمکی به منافع ملی نمی‌کند بلکه موضع خود ایشان را در سیاست خارجی تضعیف می‌کند؛ زیرا بخش عمده‌ای از این توان و انرژی که برای توجیه این اتفاق صرف می‌کند را باید در رایزنی‌ها استفاده کند.
وی ادامه داد: در عالم سیاست، دیپلمات‌ها واقعاً می‌دانند طرف مقابلشان چه کاره است، اما همین که به زبان نمی‌آورند نشانه قدرت است این که ایشان نوع تحلیلشان را درباره طرف‌های دیگر به زبان آوردند، موضع برجام و دیپلماسی را تضعیف کرده است. لذا اعتقادم بر این است فرا از اینکه به دنبال مقصر بگردیم، باید به دنبال چالش‌های مردم باشیم؛ چراکه مردم ما از دنبال کردن مقصر خسته شده‌اند و آن را نوعی انحراف می‌دانند و دنبال کردن مشکلات خودشان برایشان مهم است.فلاحت‌پیشه با بیان این‌که خلاء شورای عالی امنیت ملی عامل بسیاری از مسائل است، گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که در گذشته مسئول اجرای سیاست خارجی بود خیلی خوب عمل نکرد.
وی یادآور شد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی زمانی عملاً خلع ید شد و اختیار به وزارت خارجه داده شد؛ یعنی کار را کاردان سپردند و نوعی بی‌تفاوتی در دبیرخانه شکل گرفت به گونه‌ای که مسئولیت تعیین سیاست‌ها با دبیرخانه بود و اجرا با وزارت خارجه و در حال حاضر هم این خلاء باعث شده است این مسائل پیش بیاید. به هر حال دبیر خانه در حوزه‌های مختلف خوب یا بد چه ما مخالفش باشیم چه نباشیم مسئول رسانه‌ای، دیپلماسی عمومی، تصمیم‌گیری و هماهنگی بین قوا است و در تصویب قانون و مصوبه مسئولیت دارد، اما در حال حاضر این خلاء وجود دارد و شبیه کاری که در صداوسیما می‌شود یا افشای فایل صوتی آقای ظریف صورت ‌می‌گیرد. برجام به رقم نواقصی که دارد، یک دستاورد است. همین حالا هم قانون مصوبه مجلس اصولگرا این است که برجام احیا شود و دیگر کسی برجام جدیدی را مطرح نمی‌کند، بلکه می‌گوید بازگشت و این یعنی یک دستاوردی بوده است که بحث بازگشت به آن مطرح است.
وی گفت: اگر دید منافع ملی داشته باشیم، نباید به صورت جناحی به این موضوع نگاه کنیم. در آمریکا و انگلستان بر اساس نوع سندهای محرمانه، بعد از ۳۰ تا ۵۰ سال دولت و اسناد محرمانه تحولات خاص را منتشر می‌کند. چرا بعد از ۳۰ یا ۵۰ سال این اتفاق می‌افتد؟ زیرا تا آن زمان بهره خودشان را از منافع ملی بردند و بعد از آن برای ثبت در تاریخ منتشر می‌شود، بنابراین اگر برای تاریخ شفاهی همکاری صورت گرفته است، انتشار آن یعنی ضربه زدن به منافع ملی در شرایط کنونی و من معتقدم این کار، کار شخص عادی نبوده است و یک تصمیم عادی هم پشت این قضیه نبوده و حتماً به منافع ملی ضربه وارد شد.
این نماینده سابق مجلس  درباره این که مجلس آقای ظریف را احضار کرده است و حتی برخی از نمایندگان صحبت از استیضاح وی می‌کنند، گفت: این که مجلس با آقای ظریف چه کار می‌کند در واقع از اختیارات خود استفاده می‌کند و آقای ظریف هم می‌رود و توضیحاتش را می‌دهد.
وی با اشاره به این‌که باید بپذیریم که اتفاق ناگواری در سیاست خارجی و خلاف منافع ملی در کشور شکل گرفته است، گفت: باید آثار و جوانب این مسئله مشخص شود، البته به نظر من کسانی بیشترین سود را می‌برند که همان کاسبان تحریم هستند و بیشترین ضرر را ملت ایران می‌برند که معصومانه منتظر منجی هستند.
فلاحت‌پیشه گفت: آنهایی که ادعای نجات دارند فضای فکریشان با فضای فکری مردم متفاوت است؛ آنها در عالم رفاه، سیاست را سرگرمی و نوعی قمار می‌دانند که غرورشان نباید در این قمار بشکند.



 


کد مطلب: 269245

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269245/انتشار-صوت-ظریف-تصمیم-یک-شخص-عادی-نبود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir