به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۰ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۲۶۹۲۸۷

19 سناتور خواستار عزل فوری جان کری شدند

19 سناتور  خواستار عزل فوری جان کری شدند
گروه بین‌الملل: در ادامه پس لرزه‌های انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، که اختلافات و واکنش‌هایی را در داخل و خارج از ایران در پی داشته، امروز جمعه 30 آوریل 2021 تعدادی از اعضای مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا خواهان انجام تحقیقاتی درباره محتوای فایل صوتی ظریف درباره جان کری نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی و همچنین خواستار عزل فوری او شدند.

بنا به گزارش شبکه «فاکس نیوز»، در تازه‌ترین واکنش‌ها به فایل صوتی ظریف که در ماه مارس گذشته ضبط و در روزهای اخیر افشا شده، 19 عضو مجلس سنای آمریکا خواستار آن شدند که جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا با آغاز تحقیقات فورا از عضویت در شورای امنیت ملی دولت بایدن عزل شود. علاوه بر آن اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنا، نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی را به داشتن کارنامه‌ای طولانی در استفاده از دیپلماسی علیه منافع عالی ایالات متحده و متحدانش متهم کردند. آنها همچنین اشاره کردند که تحرکات دیپلماتیک جان کری متحدان آمریکا را در معرض خطر قرار داده و دشمنان آنها را گستاخ‌تر کرده است.

این اعضای مجلس سنای آمریکا همچنین به دست داشتن فرستاده بایدن در پرونده‌های دیگری مربوط به چین اشاره کردند، اما در نامه آنها به بایدن جزئیات بیشتری در زمینه اینادعاهای مطرح شده، ارائه نشده است. سخنگوی سناتور دان سالیوان، یکی از امضا کنندگان نامه به بایدن، به سخنرانی روز دوشنبه سالیوان اشاره کرد که به «قرارداد جان کری با چین» پرداخته و ادعای دخالت کری در «عملیات آزادی کشتیرانی» دریایی در دریای چین جنوبی در ازای پایبندی پکن به توافق‌های آب‌ و‌هوایی را «چنانچه خائنانه نباشد، پیمان‌شکی» توصیف کرده بود. شایان ذکر است که جان کری ادعاهای مبنی بر این‌که او در زمان تصدی پست وزارت خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، انجام عملیات نظامی اسرائیل را با جواد ظریف در میان می‌گذاشته را تکذیب کرد و آن اتهام‌ها را «بدون شک نادرست» توصیف کرد.

کری روز دوشنبه گذشته ضمن تکذیب محتوای فایل صوتی ظریف، در توئیتر نوشت که «اصلا چنین چیزی نه در دوران تصدی او در وزارت خارجه و نه از آن زمان تاکنون، اتفاق نیفتاده است». شایان ذکر است که محمد جواد ظریف، در فایل صوتی انتشار یافته‌ای گفته بود جان کری، به او درباره انجام نزدیک به 200 حمله هوایی و ضربات اسرائیل در سوریه، خبر داده بود. در ایران نیز به دنبال انتشار فایل صوتی ظریف حسام‌الدین آشنا رئیس «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» که محل حفاظت از آن فایل عنوان شده بود، از سمت خود استعفا کرد. در همین راستا به دستور مقامات قضایی ایران 20 نفر از عوامل مرتبط با مصاحبه اخیر با ظریف در رابطه با پرونده انتشار فایل صوتی وزیرخارجه «ممنوع الخروج» شدند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها