به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۲۶۹۳۰۲
کندی پیشرفت مذاکرات برجامی در پی عدم رویارویی مستقیم ایران و آمریکا

آمریکا: مشخص نیست مذاکرات به توافق منجر شود

آمریکا: مشخص نیست مذاکرات به توافق منجر شود
 گروه سیاسی: مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: هنوز مشخص نیست که در هفته‌های آینده مذاکرات بر سر احیای برجام به نتیجه برسد.
جیک سالیوان، با اشاره به اینکه گفتگوهای طرفین در وین پایتخت اتریش در جریان است تاکید کرد که به دلیل غیرمستقیم بودن گفتگوها، روند با کندی و کارایی کمتری ادامه دارد.
این مقام ارشد آمریکایی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه همه طرف‌ها از جمله ایران برای انجام گفتگوهای جدی تمایل واقعی دارند، ادامه داد: «با این حال در مقطع کنونی نمی‌توان درباره ماهیت این مذاکرات و نتیجه آن صحبت کرد چرا که فعلا وضعیت مبهمی دارد.»اظهارات سالیوان در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته اخبار زیادی در خصوص روند مثبت گفتگوها میان طرفین منتشر شده است.جیک سالیاوان خود پیشتر سابقه انجام مذاکره با مقام‌های ایرانی در گفتگوهای محرمانه عمان را در کارنامه دارد.
از سوی دیگر، میخائيل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه لوموند به آمریکا توصیه کرده تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، برجام را احیا کند.
این دیپلمات روسی با انتقاد از برخی از اظهار نظرهای مقام‌های آمریکایی در خصوص «عجله نداشتن در روند احیای توافق هسته‌ای» اعلام کرد: «زمان به سرعت در حال سپری شدن است. اگر روند احیای توافق هسته‌ای با ایران به تاخیر بیفتد، ما شاهد انتخاباتی در ایران خواهیم بود که رئيس جمهوری جدید را روی کار می‌آورد. در نتیجه اوضاع بسیار پیچیده می‌شود و ممکن است حتی تا سال بعد هم وضعیت به شکل ادامه یابد.»میخائیل اولیانف می‌گوید آمریکا تحریم‌های خود را در سه فهرست تفکیک کرده است؛ یک فهرست سبز با تحریم‌هایی که قرار است برداشته شوند، یک فهرست قرمز از تحریم‌هایی که واشنگتن مایل به حفظ آنها است و یک فهرست زرد که می‌توان در مورد آن مذاکره کرد.ظاهرا تحریم‌هایی که علیه سپاه پاسداران و اعضا و همکاران دفتر رهبر انقلاب وضع شده در فهرست قرمز قرار دارند و آمریکا بر حفظ آنها تاکید دارد.
از سوی دیگر دیپلمات‌های می‌گویند عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا باعث شده روند مذاکرات بسیار کند پیش رود. با این حال مقام‌های ایرانی  اجازه ندارند با هیئت‌های آمریکایی چه به صورت مستقیم و چه به صورت چندجانبه گفتگو کنند.
همزمان با اظهارات  سالیوان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران روند مذاکرات وین را «با وجود دشواری‌ها و اختلاف‌نظرموجود، مثبت و راضی‌کننده» توصیف کرد.
محمود واعظی گفت: «با وجود اینکه مذاکرات روزهای سرنوشت‌سازی را می‌گذراند و دارای دشواری‌هایی است اما فضای مثبتی در وین حاکم است و اگر روند با همین شکل پیش برود، شاهد پیشرفت‌هایی در این مذاکرات خواهیم بود.»
همچنین شبکه خبری بلومبرگ  از قول دو مقام اروپایی، که به دلیل حضور مستقیم در مذاکرات وین مایل به فاش شدن نامشان نبودند، گزارش داد که قدرت‌های جهانی تلاش دارند که برجام تا پایان اردیبهشت احیا شود. برداشته شدن تحریم‌ها و "دادن امتیاز" به ایران نگرانی مقام‌های اسرائیل را برانگیخته است.تاکید بر سر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تا این تاریخ به توافق سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود که اول خرداد به پایان می‌رسد.مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی موسوم به "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت" ایران از پنجم اسفند ماه در ادامه کاهش تعهدات برجامی خود اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را متوقف کرد.چند روز پیش از این اقدام، در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران توافق‌نامه‌ای امضاء شد که مطابق آن دوربین‌های مداربسته و تجهیزات نظارتی طی سه ماه به ضبط فعالیت‌ها در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند اما نوار آن فقط به شرطی در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که بر سر لغو تحریم‌ها توافقی به دست آمده باشد.با این همه یک فرد نزدیک به مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گوید هدفگذاری برای احیای برجام پیش از ۲۲ مه بلندپروازانه است و احتمال این که این مسئله تا نیمه ماه ژوئن زمان ببرد بیشتر است.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها