به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۲۶۹۳۲۹

این باور‌های پزشکی را باور نکنید!

این باور‌های پزشکی را باور نکنید!
گروه علمی: برخی از باور‌های اشتباه در علم پزشکی بین مردم جا افتاده است که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
ما از خیرخواهان خود چیز‌های زیادی درمورد اینکه چه کار‌هایی باید و نباید انجام دهیم تا سلامتی و تناسب اندام خود را حفظ کنیم، شنیده‌ایم.اگر به شما بگوییم که همیشه این شنیده‌ها ۱۰۰ ٪ صحیح نیستند چه می‌کنید؟ واقعیت این است که با پیشرفت علم، معلوم می‌شود که بسیاری از باور‌های پزشکی در واقع اشتباه هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است؛

۱. اگر اضافه وزن دارید، ناسالم هستید
آیا از چاقی رنج می‌برید؟ اگر برای بار دوم این سوال را شنیدید می‌توانید کلمه رنج را از آن حذف کنید. یک فرد دارای اضافه وزن ممکن است تناسب اندام نداشته باشد، اما تصور اینکه یک فرد دارای اضافه وزن لزوما در رنج است، نادرست است.در مطالعه‌ای که توسط دکتر استیون بلر و تیمش انجام شد، مشخص شد که میزان مرگ و میر یک فرد دارای اضافه وزن که به طور منظم ورزش می‌کند، نصف میزان مرگ و میر فردی است که در وزن طبیعی قرار دارد. BMI (شاخص توده بدن) چیز دیگری است که باید در هنگام تعیین اینکه وزن یک فرد در یک گروه ناسالم قرار دارد یا نه مورد توجه قرار گیرد.

۲. نمک زیاد مضر است
اگر می‌خواهید لاغر شوید، نمک دریافتی خود را کاهش دهید. اگر می‌خواهید فشار خون خود را به حالت اولیه برگردانید، نمک را کاهش دهید. اگر این توصیه را قبلا شنیده‌اید و هرگز اعتبار آن را زیر سوال نبردید، وقت آن است که دوباره فکر کنید.طبق مطالعات، در واقع برخی از شرایط سلامتی وجود دارد که شما را ملزم به افزایش مصرف نمک می‌کند. میزان کم نمک می‌تواند منجر به احتمال ابتلا به دیابت، افزایش ذخیره چربی و کاهش میل جنسی شود؛ بنابراین بدون هیچ ترس و نگرانی غذای خود را با نمک میل کنید.

۳. غذای ارگانیک عاری از سموم و آفات بوده و مقوی‌تر است
مصرف غذای ارگانیک اکنون به روندی گسترده تبدیل شده است. همه به دلیل خلوص و فواید سلامتی، می‌خواهند به غذای ارگانیک روی بیاورند، اما متاسفانه این واقعا درست نیست. لیستی از بیش از ۲۰ ماده شیمیایی وجود دارد که برای استفاده در تولید مواد غذایی ارگانیک توسط استاندارد‌های ارگانیک آمریکا تایید نشده است؛ همچنین باید در نظر داشت که با وجود مقررات حتی غذای ارگانیک نیز در معرض جریان شیمیایی مزارع یا کارخانه‌های مجاور است.

۴- عسل داری قند طبیعی بوده و از قند فرآوری شده بهتر است
اگر به شما بگوییم کالری عسل بیشتر از قند است چه واکنشی خواهید داشت؟ اگرچه از عسل در مقادیر کمتری استفاده می‌شود، زیرا در مقایسه با شکر شیرین‌تر است، اما این واقعیت همچنان بر قوت خود باقی است که مقدار زیاد عسل نیز می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. از نظر پزشکی عسل به اندازه قند مضر است و در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات قلبی و بیماری‌های کبدی شود.

۵. خوردن هویج می‌تواند دید در شب بسیار خوبی به شما بدهد
همه ما آموخته‌ایم که یکی از مزایای بزرگ هویج این است که منبع خوبی از ویتامین A است که می‌تواند به بهبود بینایی کمک کند. به لطف تبلیغات جنگ جهانی دوم، هویج به عنوان بهترین غذای سالم ممکن دیده می‌شد. در طول جنگ جهانی دوم نیروی هوایی انگلیس نوع جدیدی از فناوری رادار را توسعه داد و سعی کرد آن را از جهان پنهان کرده و ادعا کند که موفقیت جدید آن‌ها مرهون بهبود دید خلبانانشان است که ناشی از مصرف زیاد هویج است.وجود ویتامین A در هویج می‌تواند به بهبود بینایی شما کمک کند، اما اینکه دید شما را در شب بهبود می‌بخشد تنها یک افسانه است.

۶. مایکروویو‌ها باعث سرطان می‌شوند
مایکروویو‌ها سرطان ایجاد نمی‌کنند و این توسط برخی از محققان برتر تایید شده است. اگر به روش گرمایش مایکروویو نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که آن‌ها تابشی تولید می‌کنند که مولکول‌های آب موجود در غذا را گرم کرده و در نتیجه باعث گرم شدن آن می‌شوند و این به معنای ایجاد تغییر در غذا یا سرطانی شدن آن نیست. تنها نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد عدم استفاده از ظروف پلاستیکی است که قابلیت استفاده در مایکروویو را دارند.

۷. ماست/ کشک می‌تواند عمل هضم را بهبود بخشد
ماست یا کشک هر دو به دلیل مزایای مختلف سلامتی از جمله مدیریت وزن و تنظیم هضم غذا محبوب بوده‌اند. پروبیوتیک‌ها به آرامی وارد سیستم‌های ما شده‌اند. گفته می‌شود این پروبیوتیک‌ها نوع خوبی از باکتری‌ها هستند که به تنظیم روده کمک می‌کنند، با این حال هنگامی که بدن شما از انواع مختلف باکتری پر شده است، چگونه می‌توان تشخیص داد که این باکتری‌های ناشی از ماست هستند که به شما کمک می‌کنند؟ علاوه بر این بیشتر ماست‌ها شیرین هستند و مقدار قند موجود در بسیاری از ماست‌ها نه تنها سالم نیست بلکه مضر هم هست.

۸. تغذیه شب باعث چاق شدن شما خواهد شد
وقت آن است که این سخن معروف را که می‌گوید صبحانه را مانند یک پادشاه، ناهار را مانند یک شاهزاده و شام را مانند یک دهقان بخورید، فراموش کنید. افزایش وزن مستقیما با میزان ورزش شما متناسب است. در وب سایت شبکه اطلاعات کنترل وزن وزارت کشاورزی آمریکا آمده است مهم نیست که در چه ساعتی از روز غذا می‌خورید. آنچه مهم است میزان فعالیت بدنی است که در طول روز انجام می‌دهید که نقش تعیین کننده‌ای در افزایش، کاهش یا حفظ وزن شما دارد.

۹. شیر برای شما خوب است
ظاهرا ما اشتباه کردیم که نوشیدن شیر را با استحکام استخوان‌ها و مقدار کافی کلسیم در بدن مرتبط می‌دانیم. بیشترین مطالعات اخیر ادعا کرده‌اند که هیچ ارتباطی میان مصرف شیر با استخوان‌های سالم و جلوگیری از کمبود کلسیم و ویتامین D وجود ندارد.

۱۰. انسان‌ها ۵ حس دارند
این تصور همواره وجود داشته است که انسان تنها دارای ۵ حس است، البته برخی به حس ششم نیز معتقد هستند، اما یافته‌های علمی نشان می‌دهد که ما در واقع بیش از ۲۰ حس دیگر داریم. طبق تحقیقات اخیر حواس برجسته دیگری از جمله احساس درد، توانایی احساس درد، حس تعادل و ترموپسیشن، حس دما وجود دارد.آنچه جالب است بدانید این است که حواس بیشتری در حیوانات وجود دارد مانند الکتروپسیس، توانایی احساس محرک‌های الکتریکی طبیعی، برداشت مغناطیسی، حس میدان مغناطیسی زمین و نور قطبی، توانایی استفاده از نور قطبی برای جهت یابی؛ آیا ممکن است چنین حس‌هایی در انسان نیز وجود داشته باشد؟

۱۱. افراد نابینا چیزی نمی‌توانند ببینند
باور اینکه افراد نابینا اصلا چیزی نمی‌توانند ببینند نادرست است. شرایطی وجود دارد که افراد نابینا می‌توانند الگو‌های تار، اشکال و حتی رئوس مطالب را مشاهده کنند.

۱۲. همیشه باید قبل از شروع ورزش، حرکات کشش انجام دهید
همه ما قبل از اینکه ورزش کنیم چند دقیقه حرکات کششی را انجام می‌دهیم، اما آیا این واقعا ضروری است؟ به نظر می‌رسد حرکات کششی قبل از تمرین باعث می‌شود که شما کارآیی کمتری داشته باشید. طبق گفته محققان ایتالیایی، کشش بیش از حد ممکن است تا ۵ ٪ کارآیی شما را کاهش دهد.

۱۳. زبان شما به ۴ قسمت تقسیم شده است
ممکن است شنیده باشید که زبان به ۴ قسمت جداگانه تقسیم شده و جوانه‌های چشایی هر قسمت وظیفه تمایز غذای شیرین، ترش، شور و تلخ را بر عهده دارند. این اشتباه است. در واقع ۵ طعم وجود دارد: طعم پنجم امامی نام دارد که مانند طعم گلوتامات است. در واقع هزاران جوانه چشایی روی زبان ما وجود دارد و همه آن‌ها با هم کار می‌کنند. سعی کنید نمک را روی نوک زبان خود قرار دهید. طعم نمکی که احساس خواهید کرد برای اثبات اشتباه بودن نقشه زبان کافی است.

۱۴. تنها ضربه مستقیم به سر می‌تواند باعث ضربه مغزی شود
هر گونه آسیب جدی در سر که می‌تواند عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد یک مسئله جدی است. در حالی که به طور کلی اعتقاد بر این است که ضربه مغزی تنها در صورت ضربه مستقیم به سر ایجاد می‌شود، اما در واقع اینطور نیست. هر نوع ضربه‌ای به سر یا بالاتنه اگر به اندازه کافی قوی باشد که بتواند سر شما را تکان دهد، می‌تواند باعث ضربه مغزی شود، زیرا مغز به حرکت درمی‌آید و به داخل جمجمه کوبیده می‌شود؛ بنابراین باید محتاط باشید و پس از هر نوع آسیب به سر توسط پزشک معاینه شوید.
برچسب ها: باورهای پزشکی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها