به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۲۶۹۳۸۱

خسارت های میلیاردی که جبران نخواهند شد

خسارت های میلیاردی که جبران نخواهند شد
گروه اقتصادی: این روزها حال و روز کشاورزان جنوب استان کرمان تعریفی ندارد و با کشت محصول پیاز و سیب زمینی به شدت متضرر شده اند. هزینه های کود، سم، اجاره زمین و دستمزد کارگر، کمرشان را شکسته است به شکلی که به طور کامل قید این شغل را به قول خودشان زده اند. قیمت مصوب شده از سوی مسئولان برای خرید محصول پیاز نیز شرایط را برای این قشر از آنچه که بود غیر قابل تحمل کرده است.ناصر ملایی کشاورز اهل جیرفت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: محصول پیاز امسال با هزینه های سرم سام آوری مواجه است. سم های یک کیلویی مزارع که سال گذشته 200 هزارتومان می خریدیم امسال 800 هزارتومان می خریم. حالا هزینه اجاره زمین و دستمزد کارگران بماند.

فقط می توانیم دستمزد کارگران مان را بپردازیم
وی افزود: نمی دانم مسئولان چگونه حساب کرده اند که هزینه تضمینی خرید برای هر کیلو پیاز را 580 تومان قیمت گذاری کرده اند. این قیمت را اگر به صورت میانگین بخواهیم حساب کنیم فقط می توانیم دستمزد کارگران را بپردازیم به همین دلیل برای مان مقرون به صرفه نیست که محصول پیازمان را از روی زمین برداشت کنیم.

کشاورزانی که زمین اجاره می کنند ضرر بیشتری کرده اند
ملایی ادامه داد : برای کشاورزانی که زمین برای خودشان است و هزینه اجاره زمین نمی پردازند شاید مقدار ضرر و زیانش کمتر باشد اما برای آنهایی که زمین اجاره می کنند امسال کلی ضرر کرده اند. برای صادرات نیز تعرفه ها را به گونه ای تنظیم کرده اند که صادرات این محصول هم برای مان نمی صرفد. کرایه های کامیون برای حمل بار به عنوان مثال تا تهران 12 میلیون تومان است. یعنی برای هر کیلو 1200 تومان باید کرایه بپردازیم.

 کشت سیب زمینی مان هم تعریفی ندارد
این کشاورز جیرفتی عنوان کرد: امسال بارندگی نبود و مراتع خشک شدند و ما مزارع پیازی که برداشت نکرده ایم را در اختیار  دام ها گذاشته ایم که بچرند. نه تنها وضعیت کشت پیاز بلکه سیب زمینی هم در جنوب استان به همین شکل با مشکل مواجه شده است. هزینه کارتون هر کامیون سیب زمینی 6 میلیون و هر کیلو از این محصول را از ما 2 هزار تومان می خرند. اگر دقیق حساب کنیم با هزینه کارگر و کارتن چیزی برای من کشاورز نمی ماند.
وی اضافه کرد: برای رفع مشکلات مان به مسئولان جهادکشاورزی شهرستان جیرفت و همچنین استان کرمان مراجعه کرده ایم که در جواب مان گفتند خرید تضمینی محصولات از سوی وزارت خانه تعیین می شوند. این تعیین قیمت ظلم بزرگی در حق کشاورزان جنوب استان کرمان است.

ملایی گفت: مسئولان بر چه اساسی چنین قیمتی را برای محصول پیاز جنوب استان کرمان تعیین کرده اند؟ آیا از هزینه هایی که کشاورز متحمل می شود اطلاع دارند؟ برای هر یک بار کامیون پیاز  5 میلیلون تومان هزینه می شود که 3 میلیون 500 هزارتومان را باید به کارگر، یک میلیون تومان برای خرید تور و یک میلیون تومان کرایه بدهیم که بتوانیم این محصول را به مرکز خرید برسانیم و با این حساب 5 میلیون تومان می شود که هیچ پولی برای کشاورز نمی ماند. حالا هزینه آبیاری زمین و کارگز آبیاری بماند.

در هر هکتار کشاورز 80 میلیون تومان ضرر کرده است
این کشاورز جیرفتی ادامه داد: میانگین هر هکتار کشت پیاز برای کشاورزان جنوب استان کرمان 100 میلیون تومان هزینه دارد. با وضعیت خرید تضمینی دولت برای کشاورز 20 تومان می ماند و 80 میلیون تومان ضرر کرده است. و واقعا چه کسی جوابگوی این مشکل است و با همین وضعیتی که پیش آمده نا امنی در جنوب کرمان به وجود می آید چرا که بیشترین جمعیت این منطقه کشاورز هستند که در حال حاضر متضرر شده اند.

فقط برای هر هکتار زمین 45 میلیون تومان اجاره داده ایم
ساسان روشان دیگر کشاورز اهل جنوب کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت:  سال های گذشته اگر هزینه هر هکتار پیاز 50 میلیون تومان بود امسال حدودا 200 میلیون تومان شده است. با قیمتی که مسئولان مصوب کرده اند اگر برای هر هکتار 5 الی 6 کامیون هم بارگیری کنیم 20 میلیون تومان هزینه اش نمی شود. امسال در هر 5 هکتار کشت پیاز حدودا یک میلیارد تومان متضرر شده ایم. فقط برای اجاره هر هکتار 45 میلیون تومان هزینه پرداخته ایم. در کل با اجاره زمین، کشت، سم، کود و ... حدودا یک میلیارد تومان متضرر شده ایم.

از کار کشاورزی پشیمان شده ایم
احمد احمد یوسفی دیگر کشاورز متضرر اهل عنبر آباد نیز به ایلنا گفت: با مشکلات پیش آمده و قیمت مصوب شده پیاز از سوی مسئولان از کشت این محصول و سیب زمینی پشیمان شده ایم  و به دلیل ضرر زیادی که متحمل شده ایم دیگر توان کشت و کار بر روی زمین را نداریم. سئوال ما این است که چرا مسئولان هنگام قیمت گذاری پیاز نظر کارشناسان و کشاورزان را نخواستند؟ ما نمی دانیم در استان های دیگر پیاز را مردم به چه قیمتی می خرند اما اینجا متاسفانه هزاران تن پیاز در بیابان دارد جلوی آفتاب می سوزد.

احمد یوسفی عنوان گرد: چرا هیچ گونه مدیریتی در کشور برای مشکلات کشاورزان وجود ندارد؟  دیگر هیچ انگیزه ای برای کشاورزی برای مان نمانده است. با توجه به نزدیک بودن استان کرمان به مرزهای آبی و استانی مانند سیستان و بلوچستان زمینه برای بزه کاری جوانان ما مهیا است و ما نگرانیم که فرزندان مان به سمت و سوی آسیب های اجتماعی کشیده شوند.

متاسفانه قیمت پیاز امسال پایین بود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این باره به خبرنگار ایلنا گفت:  قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شورای  قیمت گذاری کشور تعیین می شود و متاسفانه قیمت پیاز امسال پایین بود. ما پی گیری کردیم که قیمت اصلاح شود که نتوانستیم در این زمینه به نتیجه مطلوبی برسیم.

عرضه محصول پیاز امسال بیشتر از تقاضا بود
سعید برخوری ادامه داد: امسال پیاز در مناطق سردسیر به صورت انباری زیاد بود و عرضه بیشتر از تقاضا بود و در 3 استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان با مشکل تولید پیاز مواجه بودیم. خرید تضمینی، هزینه حمل و نقل باعث شد بخش زیادی از درآمد کشاورزان بابت این حمل و نقل ها هزینه شود که باعث متضرر شدن کشاورزان شد.

وی افزود: مشکل دیگری که باز هم کشاورزان امسال با آن مواجه شدند این بود که برخی از سموم و کودها قبلا با ارز یارانه ای بود ولی امسال یارانه ها برداشته شد و قیمت نهادها افزایش پیدا کرد. همچنین کشاورزان برای دستمزد کارگر و هزینه های دیگرش نیز با مشکل مواجه شدند.برخوری عنوان کرد: برای حل این مشکل با استاندار و وزیر جهاد کشاورزی جلسه برگزار کردیم که مجموعه وزارت خانه پذیرفتند که قیمت ها افزایش پیدا کند ولی افزایش قیمت دست وزارت خانه نیست و شورای قیمت گذاری در این زمینه تصمیم می گیرد.

وعده های مسئولان عملی نشد
نماینده کرمان در شورای عالی استان نیز در ادامه به ایلنا، اظهار داشت: وعده هایی که مسئولان به کشاورزان متضرر جنوب استان کرمان دادند متاسفانه عملی نشد. نمایندگان مردم در کمیسیون کشاورزی مجلس به منطقه آمدند و قول دادند که محصولات با نرخ تضمینی از کشاورز خریداری می شود که این نرخ آنقدر پایین بود که کشاورزان به معنای واقعی نابود شده اند.بهرام امیری ادامه داد: برای حل مشکل کشاورزان چشم امیدمان از مسئولان استانی کاملا قطع شده و فکر می کردیم مسئولان کشوری شاید در این زمینه قدمی بردارند که آنها نیز  کاری نکردند. 

حتی پرداخت تسهیلات دردی از کشاورزان را دوا نمی کند
وی گفت: حتی پرداخت تسهیلات به این قشر زحمت کش نیز دردی از آنها دوا نمی کند چرا که از قبل نیز تسهیلاتی را به بانک ها بدهکارند. قرار بود کشاورزی را در جنوب استان تفکیک و تقسیم بندی کنند که چه تعداد محصول پیاز و سیب زمینی کشت شود. متاسفانه از سوی سازمان جهاد کشاورزی این موضوع هم پیگیری نشد.
امیری بیان کرد: در حال حاضر نیز با توجه به اینکه به انتخابات نزدیک می شویم و مسئولان درگیر مسائل انتخاباتی هستند کشاورزان را به طور کامل فراموش کرده اند.  
مرجع : ایلنا
برچسب ها: پیاز کشاورزان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها