به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۶۹۴۱۹

با این وضع ردصلاحیت‌ها انتخابات حداقلی است

با این وضع ردصلاحیت‌ها انتخابات حداقلی است
گروه سیاسی:روزنامه همشهری نوشت:موج گسترده ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای شهر به‌ویژه در شهر تهران و همچنین کلانشهرهایی مانند اصفهان و شیراز بازتاب وسیعی در محافل سیاسی و خبری کشور داشته و با انتقاد چهره‌های سرشناس جبهه اصلاحات نیز همراه شده است؛ اقدامی که از سوی هیأت نظارت شهرستان‌ها صورت گرفته و خروجی آنها حداقل تا اطلاع ثانوی موجب خارج‌کردن ۹۰درصدی اعضای فعلی شورای شهر تهران و کلان‌شهرهایی مانند اصفهان و نیروهای اصلاح‌طلب از گردونه رقابت‌ها شده است. آنطور که رحمت‌الله فیروزآبادی، عضو هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان گفته است، براساس خبرهای دریافتی صلاحیت ۱۱نفر از اعضای شورای شهر فعلی اصفهان در هیأت‌های نظارت شهرستان رد شده است. 
 سعید نظری، سخنگوی شورای شهر شیراز نیز اعلام کرده که از ۹نفر اعضای فعلی شورا که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، ۷نفر ردصلاحیت شده‌اند.
از ۱۲نماینده شورای شهر تهران که داوطلب انتخابات شورای ششم شده بودند نیز ۱۰نفر ردصلاحیت شده‌اند؛ روندی که مؤید ردصلاحیت ۹۰درصدی نمایندگان فعلی شوراهای شهر در انتخابات پیش‌روست.
  بیشتر افراد ردصلاحیت‌شده شامل بند «ج» ماده۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور یعنی «عدم‌اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» شده‌اند. این درحالی است که مسئولان هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران با اعلام آمار ۸۶درصدی از تأیید‌صلاحیت‌شدگان معتقدند بخش عمده‌ای از دلایل ردصلاحیت ۱۴درصد ثبت‌نام‌کنندگان نقص مدارک و عدم‌استعفا از سمت‌های مقرر در قانون بوده و سهم دقیقی برای «سایر موارد» مشخص نکرده‌اند.
 پرشماری ردصلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب ششمین دوره شوراهای شهر مورد گلایه و انتقاد مسئولان و چهره‌های نزدیک به این جریان سیاسی قرار گرفته است، چراکه اصلاح‌طلبان معتقدند اگر در فرایند تجدید‌نظر، مورد بازنگری قرار نگیرد، تأثیر محسوسی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات برجا خواهد گذاشت.
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها