به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۶۹۴۴۹

راه حل رفع خشکی دهان در صبح های ماه رمضان

راه حل رفع خشکی دهان در صبح های ماه رمضان
گروه جامعه: کارشناس سلامت دهان و دندان گفت: رعایت نظافت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان باعث رفع بوی بد دهان می‌شود. مراجعه به دندان پزشک باید به صورت دوره‌ای صورت گیرد.سید مصطفی سجادی منش کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان قمگفت: برای جلوگیری از خشکی دهان در فاصله افطار تا سحر آب و مایعات زیاد مصرف شود. مصرف میوه و سبزیجات هم برای رفع این مورد ضروری است.
وی ادامه داد: کسانی که دچار خشکی شدید دهان هستند می‌توانند در بازه افطار تا سحر آدامس‌های بدون قند بجوند. این کار باعث افزایش ترشح بزاق و در نتیجه جلوگیری از خشکی دهان می‌شود. از خوردن غذاهای سرخ کردنی، پرچرب و شیرین نیز خودداری کنند.

سجادی منش بیان کرد: افرادی که پروتز و دندان مصنوعی دارند باید بعد از افطار و سحر دهان را با آب نمک رقیق شست‌وشو دهند. دندان را خارج کنند و با مسواک جداگانه نرم و آب و مایع صابون کاملا شست‌وشو دهند.وی تاکید کرد: بوی بد دهان علت‌های زیادی دارد. باید علل بررسی شود. دو گروه عوامل دهانی و عمومی باعث ایجاد بوی بد می‌شود. اول باید عوامل دهانی بررسی و برطرف شوند. اولین عامل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. کسانی که از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند دچار این عارضه می‌شوند؛ به خصوص در ماه رمضان. دو بار در روز مسواک زدن و یک بار استفاده از نخ دندان برای همه افراد ضروری است. شست‌وشوی دهان با آب نمک رقیق برای رفع این مشکل کارساز است.

سجادی تصریح کرد: علت دیگر بوی بد دهان وجود جرم روی دندان است. مراجعه به دندان پزشک و جرم گیری دندان‌ها موجب رفع این مشکل و همچنین بیماری‌ها و خونریزی لثه می‌شود.وی ادامه داد: با رعایت چند دستور ساده به راحتی می‌توان از پوسیدگی و بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کرد. روزی دو بار مسواک و یک بار استفاده از نخ دندان از تمام مشکلات پیشگیری می‌کند.

سجادی بیان کرد: روش صحیح مسواک زدن ، کشیدن مسواک از لبه‌ی لثه به انتهای دندان است. کشیدن افقی مسواک روی دندان باعث ایجاد سایش دندان و تحلیل لثه می‌شود.وی تاکید کرد: عدم استفاده از نخ دندان عامل پوسیدگی بین دندانی می‌شود. این نوع پوسیدگی به چشم نمی‌آید، به سرعت پیشرفت می‌کند و دندان را از بین می‌برد.وی افزود: معاینه‌ی دوره‌ای هر شش ماه یک بار دندان‌ها برای تمام افراد ضرورت است. تشخیص و درمان به موقع از راه‌های پیشگیری به حساب می‌آید. کاهش مصرف مواد قندی و شیرینی‌جات در سلامت دندان‌ها به شدت موثر است. به خصوص افراد زیر ۱۴ سال باید مصرف این مواد را به شدت محدود کنند.

کارشناس سلامت دهان و دندان گفت: انجام فلوراید تراپی و فیشور سیلنت برای افراد زیر ۱۴ سال بسیار مهم و ضروری است و از پوسیدگی دندان‌هایشان پیشگیری می‌کند.وی افزود: ۲۴ مرکز سلامت جامعه درسطح شهر قم و روستاهای آن دارای واحد دندان پزشکی هستند که این خدمات را به صورت رایگان انجام می‌دهند.سجادی بیان کرد: بقیه خدمات در این مراکز برای افراد زیر ۱۴ سال، مادران باردار و مادران تا یک سال بعد از زایمان با هفتاد درصد تخفیف ارائه می‌شود. افراد با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت در شهر و خانه‌ی بهداشت روستاها پرونده تشکیل دهند. از این طریق به نزدیک‌ترین واحد دندانپزشکی ارجاع داده می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها گفت: زمان‌هایی که وضعیت قرمز است، فقط موارد اوراژانسی به دندانپزشک مراجعه کنند. افراد پیش از مراجعه حتما مسواک بزنند، از ماسک استفاده کنند و دست‌ها را پس از خروج از مطب دندانپزشک ضدعفونی کنند. بیماران بدون همراهی مراجعه کنند یا اگر همراهی هست در فضای باز با رعایت فاصله گذاری منتظر بماند. پس از بازگشت تمام لباس‌هایشان را شست‌وشو دهند و دوش بگیرند.
برچسب ها: خشکی دهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها