کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عباسی:لزومی ندارد نمایندگان مجلس از این تأسیسات بازدید کنند

وقوع ۵ انفجار در تاسیسات نطنز در ۱۵ سال اخیر

فارس , 11 ارديبهشت 1400 ساعت 15:36


گروه سیاسی: رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگویی تفصیلی جزئیات عملیات خرابکاری در نطنز را تشریح کرد.فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: در طول ۱۵ سال گذشته پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و به جز آن انفجارهای کوچک هم انجام داده است.به گفته عباسی، بعضی از این انفجارها در روزهای نمادین و ایدئولوژیک مانند روز قدس و نیمه شعبان انجام شده است.وی در توضیحاتی ویدیویی که  از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد، اطلاعات دقیق‌تری از حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز ارائه کرده است.
 شماری از جزییاتی که عباسی به آن‌ها پرداخته، برای نخستین بار است که فاش می‌شوند.تازه‌ترین مورد به انفجاری برمی‌گردد که بامداد روز ۲۲ فروردین امسال در تأسیسات نطنز رخ داده بود. نیویورک تایمز در آن زمان گزارش داد که "این انفجار و خرابکاری توسط اسرائیل صورت گرفته و برنامه غنی سازی اورانیوم ایران را حداقل تا ۹ به عقب انداخته است".به گفته عباسی تمرکز این "طراحی‌های خرابکارانه" بر شبکه برق است، چون "آسیب‌پذیری ماشین‌های سانتریفیوژ در صورت قطع برق بالاست".
او در ارتباط با رویداد اخیر در نظنز گفت، طراحان انفجار اخیر در تأسیسات نطنز بر خلاف دفعه پیشتر که دکل را منفجر کردند تا دسترسی تأسیسات به برق بیرون را قطع کنند، این بار "قسمت انتهایی شبکه توزیع برق را هدف قرار دادند.بنا بر اظهارات عباسی، افزون بر آن در "باطری‌خانه که ذخیره برق داشته نیز انفجار صورت گرفته" تا از این طریق شبکه توزیع برق مختل شود.
او در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده...آنها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید.»
عباسی در توضیحات ویدیویی خود به موردی دیگر از "خرابکاری‌های بزرگ" پرداخت که "ساعت نیم بامداد روز ۲۶ تیرماه سال ۹۰ رخ داده بود. بنا بر توضیحات او "افرادی با جاسازی مواد منفجره به اندازه عدس در فشارسنج‌های سانتریفیوژها باعث وقوع انفجاری در زنجیره این سانتریفیوژ‌ها شدند". او در سخنان خود اما به میزان خسارت‌هایی که در پی این انفجار به بار آمد، اشاره‌ای نکرد.یکی دیگر از موارد به پیش از سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد که در جریان آن "پایه دکل برق بیرون از تأسیسات منفجر شده بود، ولی به افتادن دکل و قطع برق نیانجامیده بود".
عباسی در تشریحات خود به مواردی نیز اشاره کرد که در گذشته نیز آن‌ها را مطرح کرده بود، از جمله موردی که ۱۲ تیرماه سال گذشته در نطنز اتفاق افتاد. به گفته او این انفجار "حاصل کارگذاری مواد منفجره از طریق جاسازی در یک میز سنگین و وارد کردن آن به سایت نطنز بود.او در این رابطه گفت: «این میز که از خارج خریداری شده بود، در سوله مونتاژ ماشین و تست‌های نهایی سانتریفیوژهایی که باید نصب می‌شدند، قرار داشته و این سوله مثل "گلوگاه" بوده و انفجار در همین گلوگاه رخ داده است.»
رئيس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توضیحات خود همچنین به شکل تلویحی بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را متهم به همکاری با جاسوسان کرد و تصریح کرد، " هر بازرسی جاسوس نیست، ولی جمع‌آوری داده‌ها توسط آنها در وقوع چنین حوادثی موثر است".عباسی خواستار افزایش تدابیر حفاظتی مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی شد و متذکر شد، "لزومی ندارد افرادی چون نمایندگان مجلس از این تأسیسات بازدید کنند".

 


کد مطلب: 269465

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/269465/وقوع-۵-انفجار-تاسیسات-نطنز-۱۵-سال-اخیر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir