به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۲۶۹۴۸۵

بازگشایی غیرقانونی سالن‌های سینما در بلژیک

بازگشایی غیرقانونی سالن‌های سینما در بلژیک
گروه فرهنگی: مقامات بلژیک با وجود تدارک چند رویداد آزمایشی هنوز به بازگشایی سالن‌ها و مراکز فرهنگی-هنری در این کشور چراغ سبز نشان نداده‌اند. براساس اعلام دولت فدرال بلژیک، از تاریخ ۸ مه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزاری رویدادهای فرهنگی در فضای بسته با حضور نهایت ۵۰ تماشاچی که ماسک به صورت دارند، مجاز می‌شود و اگر سرعت و نرخ ابتلا کاهش یابد، تا ماه ژوئن (خرداد- تیر ) حدنصاب تماشاچیان تا حداکثر ۲۰۰ نفر افزایش می‌یابد.
 
با این حال گروهی از صاحبان سالن‌های و مراکز فرهنگی در همراهی با حرکت اعتراضی Still Standing for Culture از روز گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفتند. پس از بیش از ۶ ماه تعطیلی بدون حقوق برای جلوگیری از شیوع کرونا، متولیان مراکز فرهنگی-هنری بلژیک می‌گویند تداوم ممنوعیت‌ برگزاری رویدادهای فرهنگی در فضای بسته یک تبعیض غیرقابل قبول علیه این صنف است.معترضان می‌گویند: هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند فرهنگ پس از سوپرمارکت‌ها، باغ‌وحش‌ها یا هر فعالیت دیگری که موجب تماس اجتماعی می‌شود، باید در درجه دوم اهمیت قرار گیرد.
 
وضعیت بهداشتی موجود این که چرا سرنوشت سالن‌های فرهنگی ماه‌هاست به شکل سازمان‌یافته نادیده گرفته شده است را توجیه نمی‌کند.با وجود بازگشایی غیرقانونی، سالن‌هایی که با این جریان همراه شدند همچنان کمک هزینه‌های دولتی دریافت خواهند کرد اما ممکن به دلیل تخطی از قانون جریمه شوند.ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
 
این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۵۱ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.کشور بلژیک که ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۴ هزار و ۱۸۵ نفر تلفات داده است.شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها